Annons

skaffat nya diskar, bästa sätt att ta backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det länge sedan jag använde xp/32 men om jag inte missminner mig är det viktigt att du kört in servicepack 2 för att kunna se och hantera diskar av större storlekar. Kommer inte ihåg var gränsen går storleksmässigt heller men som sagt se till att sp 2 är installerat om du har problem med att se de stora diskarna...

//Jerka

Jag tror det var Windows 95 som hade dom problemen.

/Karl
 
Ett ganska vanligt fel på externa diskar är att strömförsörjningen strular så att byta ut transformatorn kan eventuellt hjälpa.

En annat mycket vanligare problemen är ventilation/kylning. Hårddiskarna brukar överhetta och haverera om dom går 24/7, så gällande externa hårddiskar är gäller det att ha energisparfunktionerna aktiverade så att dom inte snurrar hela tiden.

/Karl
 
Om en fil raderas eller sparas över eller blir korrupt av nåt skrivfel eller om lägenheten/kontoret brinner upp eller får besök av tjuvar hjälper inte RAID, bättre ha kopior på olika HD och DVD, känns inte som RAID hjälper mot mycket annat än diskhaveri, händer det oftare än det andra uppräknade? Inte så mycket säkerhet för allt trubbel känns det som. Har man två diskar som man manuellt sparat filen på så har du ju säkerhet mot allt uppräknat.
 
Om en fil raderas eller sparas över eller blir korrupt av nåt skrivfel eller om lägenheten/kontoret brinner upp eller får besök av tjuvar hjälper inte RAID, bättre ha kopior på olika HD och DVD, känns inte som RAID hjälper mot mycket annat än diskhaveri, händer det oftare än det andra uppräknade? Inte så mycket säkerhet för allt trubbel känns det som. Har man två diskar som man manuellt sparat filen på så har du ju säkerhet mot allt uppräknat.

Precis, lita inte på Hårddiskar. Bränn ut dina bilder på DVD då och då, gör två kopior. En att ha hemma och en lagrar du hos t.ex mormor (så blir hon glad för att få besök)
Det var ju mycket snack förr om att CD skivor (eller dvd) bara skulle hålla i 5år, fast detta var ju rykten spridda av Vinyl lobbyister.
 
Precis, lita inte på Hårddiskar. Bränn ut dina bilder på DVD då och då, gör två kopior. En att ha hemma och en lagrar du hos t.ex mormor (så blir hon glad för att få besök)
Det var ju mycket snack förr om att CD skivor (eller dvd) bara skulle hålla i 5år, fast detta var ju rykten spridda av Vinyl lobbyister.

Alla bilder som är "färdiga" går in i arkivet (DVD), men har fortfarande en hel del bilder som jag vill ha lättillgänligt i datorn.

Efter en kopp kaffe kom jag på att jag har en Western digital 500 GB nätverks disk, men utrymmet räcker inte på den.

dröm scenariot vore då:

-byta ut den nuvarande disken mot en av dom nya jag köpte igår.
-koppla in den i nätverket (så når jag filerna från min bärbara också)
-spegla disken med den som sitter i datorn.

Går det att få till någon form av spegling eller liknande som är automatiserad?
Den här metoden gör ju att jag med lätthet kan ta med nätverksdisken om jag lämnar lägenheten en längre stund


Ang. maxtor disken som strulade.
Jag kör vista 32 bit, i normal läget nådde jag inte disken alls, men i felsäkert läge kom jag åt filerna och har börjat tanka över dom till en av dom nya diskarna som en tillfällig säkerhet tills allt är löst.
Vad kan stoppa disken i normal läget från att bli nådd?
 
Precis, lita inte på Hårddiskar. Bränn ut dina bilder på DVD då och då, gör två kopior. En att ha hemma och en lagrar du hos t.ex mormor (så blir hon glad för att få besök)
Det var ju mycket snack förr om att CD skivor (eller dvd) bara skulle hålla i 5år, fast detta var ju rykten spridda av Vinyl lobbyister.

DVD funkar inte då dom bara lagrar 4.7GB mitt bildarkiv ligger nu på 292GB så det blir 62 DVDer vilket tar en jädrans tid att bränna.
Största anledningen till att man kör RAID är att slippa driftsstörningar vilket är det mest tidsödande att råka ut för. Brinner huset upp brukar man i vilket fall ha andra saker att ta hand om några dagar fram över. Kunder brukar t.o.m. ha överseende med leveransförseningar pga sådanna händelser.
Själv har jag ett NAS som står i samma rum som datorn som jag har mina bilder på, NASet är uppbygt med RAID5 och har 1.5TB lagringsutrymme. NASet i sin tur rsyncar ner datat i källaren varje kväll. Jag har sedan ytterligare en disk som jag kopierar över mina bilder på och lagrar 1500km bort från dom andra två diskarna X antal gånger per år.

/Karl
 
DVD funkar inte då dom bara lagrar 4.7GB mitt bildarkiv ligger nu på 292GB så det blir 62 DVDer vilket tar en jädrans tid att bränna.
Största anledningen till att man kör RAID är att slippa driftsstörningar vilket är det mest tidsödande att råka ut för. Brinner huset upp brukar man i vilket fall ha andra saker att ta hand om några dagar fram över. Kunder brukar t.o.m. ha överseende med leveransförseningar pga sådanna händelser.
Själv har jag ett NAS som står i samma rum som datorn som jag har mina bilder på, NASet är uppbygt med RAID5 och har 1.5TB lagringsutrymme. NASet i sin tur rsyncar ner datat i källaren varje kväll. Jag har sedan ytterligare en disk som jag kopierar över mina bilder på och lagrar 1500km bort från dom andra två diskarna X antal gånger per år.

/Karl

Det är så jag också vill ha det, men hur gör jag för att RAIDA en NAS?
 
Personligen kör jag ingen automatik utan har bara dubblerat lagringsdiskarna och kopierar helt enkelt ändrade och nya filer manuellt till den andra disken efter varje arbetspass.
 
Du måste hitta ett som stödjet RAID. Dom billigaste hittar du hos Qnap och Synology. Intel verkar också snart ha ett riktigt prisvärt nu.

/Karl

Insåg att jag ställde min fråga i fel ordning, det är den ena av datorn diskar jag vill göra till en RAID 1 och spegla den mot nätverksdisken

har ett p5b-e moderkort och det ska tydligen stödja intel RAID på alla SATA platser, men hur gör jag? googlat o läst manualer, men får inte till det!
 
Serverversionerna av Vista har det säkert, men något hack för vanliga Vista känner jag inte till.



Kul kort!

Alla dina portar klarar Raid, de sex vanliga tillhör chipsetet (Intel) och konfigureras med Intels programvara när de aktiveras i Bios. Den ensamma hör ihop med den externa porten och drivs av ett annat chip (JMicron), men i praktiken är den avsedd för att skapa Raid bara med externa sata-diskar (därför det bara finns en intern port). Du behöver dock installera chipets drivrutiner innan du skapar externa raidar med den.

Serverversionerna av Vista, Nja några såna lär inte existerera.
 
Insåg att jag ställde min fråga i fel ordning, det är den ena av datorn diskar jag vill göra till en RAID 1 och spegla den mot nätverksdisken

har ett p5b-e moderkort och det ska tydligen stödja intel RAID på alla SATA platser, men hur gör jag? googlat o läst manualer, men får inte till det!

Nu hänger jag inte med.

Du har stoppat i två till diskar i din dator gissar jag och de är de två diskarna du vill koppla ihop med en RAID1 dvs spegling - rätt eler fel av mig?

Du måste kolla vilka portar som stöder RAID på ditt moderkort. Om det bara är två så gäller det att koppla dina nya diskar till just de portarna och sen köra din gamla systemdisk på en annan port.

För du menar väl inte att du skall ha en ny disk i sdatorn och en annan utanför på ett nätverk och spegla den vägen. Det lär du inte kunna göra vad jag vet utan att du öppnar din plånbok riktigt mycket.

Däremot kan du använda ett synkprogram för att synka en intern disk mot en extern men då har det inget med RAID att göra.
 
Nu hänger jag inte med.

Du har stoppat i två till diskar i din dator gissar jag och de är de två diskarna du vill koppla ihop med en RAID1 dvs spegling - rätt eler fel av mig?

Du måste kolla vilka portar som stöder RAID på ditt moderkort. Om det bara är två så gäller det att koppla dina nya diskar till just de portarna och sen köra din gamla systemdisk på en annan port.

För du menar väl inte att du skall ha en ny disk i sdatorn och en annan utanför på ett nätverk och spegla den vägen. Det lär du inte kunna göra vad jag vet utan att du öppnar din plånbok riktigt mycket.

Däremot kan du använda ett synkprogram för att synka en intern disk mot en extern men då har det inget med RAID att göra.

Har en Western digital på 500GB som jag kan koppla in på nätverket.
Tänkte byta plats på disken i den och en av dom nya (så att jag har en av dom nya diskarna i nätverkskabinettet)

Eftersom jag arbetar med två olika datorer så hade det lönat sig att ha filerna på nätverksdisken och sedan på något sätt spegla/synka/RAIDA den mot den andra nya disken som sitter i datorn
(har köpt två stycken 1TB diskar)
 
Under uppstart skall du göra följande för att konfigurera RAID med två (eller flera) interna diskar på ett p5b-e kort

1. Install all the Serial ATA hard disk drives
2. Turn on the system
3. During POST press <Ctrl+I> to display the utility main menu

Men det gäller som sagt bara om du har diskarna intern monterade och anslutna till moderkortet.

Skall du synka över nätet så är det något synk-program som gäller tex Synctoy från microsoft (gratis), SuperflexibleFileSynchronizer eller något annat. Finns ett flertal olika att välja mellan.
 
En annat mycket vanligare problemen är ventilation/kylning. Hårddiskarna brukar överhetta och haverera om dom går 24/7, så gällande externa hårddiskar är gäller det att ha energisparfunktionerna aktiverade så att dom inte snurrar hela tiden.

/Karl

Jag kör intern disk som arbetsdisk och externa som backuper, och dom externa är bara påslagna när dom behöver användas. Förhoppningsvis förlänger det livet på dom, jag har känt att vissa av dom blir väldigt varma om dom står på för länge.

När jag en gång körde en långdragen diskkopiering så ställde jag en lite bordsfläkt som fick blåsa på dom och det höll dom svala.
 
Backup, generallt

De flesta vill nog ha en pålitlig backaup som inte kräver handpåläggning. Kolla på Diino som tar en internetbackup och lagrar den utanför ditt hem. Fiffigt om det brinner hemma och all hårdvara går åt skogen.

www.diino.se

Det finns givetvis fler liknande lösningar

T
 
De flesta vill nog ha en pålitlig backaup som inte kräver handpåläggning. Kolla på Diino som tar en internetbackup och lagrar den utanför ditt hem. Fiffigt om det brinner hemma och all hårdvara går åt skogen.

www.diino.se

Det finns givetvis fler liknande lösningar

T

Fast det skulle nog ta ett par månader att få upp sitt bildregister om du har 500 GB data...
 
Fast det skulle nog ta ett par månader att få upp sitt bildregister om du har 500 GB data...

Om man börjar när man har 500GB är det tufft. Men nästa sväng är inkrementell, dvs. backup tas på förändringar/tillägg. Väl värt att kolla med andra ord. Och som så ofta ska man ju inte vänta till man har 500GB...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.