Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa polaroidkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Jag har länge varit fascinerad av polaroidfotografering men aldrig haft chansen att använda en. Desto mindre vet jag om vad det kostar, och hur man får tag på film.

Så nu tänkte jag tag i saken och kolla mig för vad det kostar och vad man ska ha. Så jag vänder mig till er med erfarenhet:

- Vad ska man ha för polaroidkamera?
- Vad kostar en vettig?
- Vad kostar filmen?
- Går det få tag på film nu iochmed polaroids nedläggning?
- Är det dyrt att plåta med polaroid?
- Fotar man manuellt, eller helautomagiskt?

Det kommer säkert fler frågor ifall det blir en liten diskussion här.

Jag har varit inne lite på polanoid.net och tittat lite och blivit så otroligt sugen. Jag har en favoritbild där. Tycker den här bilden är så otroligt charmig. Gillar känslan som polaroid levererar.

Jag är tacksam för svar. :)

System på väg ut...

Jag gjorde en snabb koll med Tura som har agenturen och Björketorparn som är sveriges största fristående fotogrossist.
I dag går det att få tag i 600 och image-film men inga kameror.En begagnad kamera som tar ovanstående filmer går säkert att hitta,kolla loppisar,myrorna osv. Formodligen så blir det svårt med film inom kort och då filmerna innehåller kemi och batterier så vet jag inte hur lyckat det är att frysa/kyla dessa som man annars gör med "vanlig" film.

Lycka till!
/Janne

Om jag får smutsa ned din tråd litet...

De "effekter" som kommer av en typisk polaroidkamera; finns de samlade in något filter någonstans så att man kan efterlikna en polaroidkamera?

Per.

Polaroid har nyligen utannonserat att de kommer att lägga ner all filmtillverkning. Visserligen kommer det att finnas film att köpa i några år till, men hur länge vet jag inte.

I alla fall om du ska köpa en Polaroidkamera så skulle i alla fall jag se till att köpa en som använder packfilm (667/669/690 etc) då dessa till skillnad från konsumentfilmen 600 kan användas till att göra exempelvis emulusionslyft och polaroidtransfer. Dessa kameror kan också använda någon av Fujis instanfilmer tror jag.

De flesta Polaroidkameror är idag väldigt billiga begagnade så jag skulle rekommendera att hålla koll på exempelvis tradera efter något intressant objekt. För att få reda på de olika modellernas specefikation så rekommenderar jag att tita på http://www.rwhirled.com/landlist/landdcam.htm

perstromgren skrev:
De "effekter" som kommer av en typisk polaroidkamera; finns de samlade in något filter någonstans så att man kan efterlikna en polaroidkamera?

Per.
Kolla in Alien Skin Exposure Den pluggen är bra och där finns även en del olika polaroidfilms-lookalike, men fullt lika kul som på riktigt blir det nog ändå sällan digitalt. Funkar ju dåligt till transfers och annat kul liksom.

perstromgren skrev:
Om jag får smutsa ned din tråd litet...

Per.
Finns det säkert. Det är ju bara att ta en bild med sin digitalkamera, föra över den till en pc, öppna photoshop el. dylikt, applicera lämplig plugin, lägga till en ram och skriva ut.

Men så dags är festen slut ...

Markus Bennermo skrev:
Polaroid har nyligen utannonserat att de kommer att lägga ner all filmtillverkning. Visserligen kommer det att finnas film att köpa i några år till, men hur länge vet jag inte.

I alla fall om du ska köpa en Polaroidkamera så skulle i alla fall jag se till att köpa en som använder packfilm (667/669/690 etc) då dessa till skillnad från konsumentfilmen 600 kan användas till att göra exempelvis emulusionslyft och polaroidtransfer. Dessa kameror kan också använda någon av Fujis instanfilmer tror jag.

De flesta Polaroidkameror är idag väldigt billiga begagnade så jag skulle rekommendera att hålla koll på exempelvis tradera efter något intressant objekt. För att få reda på de olika modellernas specefikation så rekommenderar jag att tita på http://www.rwhirled.com/landlist/landdcam.htm
Jo, jag är medveten om det. Tyvärr. Kanske är det lite därför som det kliar i köpefingrarna!

Vad är emulsionslyft? Och en dum fråga, alla polaroidkameror framkallar väl bilden direkt? Antar att det är som är hela grejen liksom. :)

Du har inga modeller du kan tipsa om? Jag är ute efter en hyfsat portabel kamera, och självklart vill jag kunna köpa film till den!

Jag köpte en Image System för en femtiolapp på Ebay. Med tanke på att de snart är oanvändbara bör man ju inte betala allt för mkt för kameran.

Film är dyrt och det skall bli intressant och se vad som händer med priserna framöver när lagret börjar sina. Men även där kan Ebay vara intressant.

Vilken modell du skall välja beror på hur du vill använda den. Image och 600 modeller kan man inte använda för emulusionslyft och polaroidtransfer vad jag förstår. Men om man "bara" vill ta kort rakt upp och ner funkar Image och 600 utmärkt.

Det finns många varianter och det finns inte film till alla. Så kolla noga att det går att få tag film till just den kameran du är spekulant på.

Emulsionlyft innebär i princip att du lägger den färdigframkallade Polaroidbilden i varmt/kokande vatten (beror lite på filmtyp) och efter ett tag så börjar bilden att lossna från papperet och man kan föra över den till ett annat medium. Beskriv lite mer ingående här.

När det gäller modeller så har jag väl ingen större erfarenhet. Själv har jag bara en Polaroid 635Cl som är en konsumentmodell från 80-talet (men det blir trevliga fotoalbumsbilder av den). Vill man ha lite mer kontroll och kvalite finns det ju polaroidbakstycken till både mellanformat och storformatskameror och deras egna Polaroid 600SE (som tillverkades av Mamiya) men dessa kostar ju också lite mer . Annars finns det en hel del mer eller mindre automatiska modeller. För att veta vilken film som passar i kamerna kan man använda Polaroids egna sökfunktion eller leta upp modellen på www.landlist.org

Tack Markus för svaret. Är 635:an en stor kamera? Jag är ute efter nån smidig rackare som enkelt går ner i väskan.

Vad tar den för film?

--

Är det någon som vet var man köper billig film?

silfver skrev:
Tack Markus för svaret. Är 635:an en stor kamera? Jag är ute efter nån smidig rackare som enkelt går ner i väskan.

Vad tar den för film?

--

Är det någon som vet var man köper billig film?
635CL tar 600-film och är ganska stor/klumpig när den är uppfälld (och nedfälld). Finns en sådan på Tradera nu med bud på 310kronor men jag skulle nog inte ge mer än 50-100 för den.

Vill man ha relativt smidiga kameror så tror jag att Image/Spectra-serien är relativt lätta att ta med sig. Dessa använder sig av Image/1200 film som lik 600-filmen inte går att använda till polaroidmanipulation (emulsionlyft/polaroidtransfer) men som är lite billigare än 600-film. Billigaste sättet att få tag på Polaroidfilm är nog att beställa ifrån utlandet.

Polaroid har lagt ner tillverkningen på film och kameror, så det kommer inte bli lätt att få tag på detta...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto