Annons

Skada sensorn med solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Alla tillverkare varnar ju för att sensorn kan bli skadad så fort man ens tänker tanken att rikta linsen mot solen, men hur farligt är det egentligen?

/Magnus

Det blir det samma effekt som när man riktar ett förstoringglas mot solen. Det börjar brinna!
Med en rejäl vidvinkel går det, tex 16mm. För solen blir så liten då.

Tackar för svaret...men jag har vid några (ganska få) tillfällen riktat kameran rakt mot solen och fotat, jag har i och för sig inte gjort det lång stund i taget, men några problem har jag inte märkt av. Sen kan jag ju inse att det kan bli problem efter en stund.

WFS) (Graylingman skrev:
Men är det lagligt? Moraliskt? Eller etiskt riktigt att göra så?
:)
//A

Alla vet ju att vidvinkelobjektiv är olagliga. Man får ju med så mycket att det är orättvist, så i jämställdhetens namn måste alla ha fasta 50 mm objektiv ;-)

Alltså, det beror ju på vilken tidpunkt på dygnet man gör det med. Mitt på dagen är det ju som farligast. Vid sol och nedgång är ju solen "svagare".

jag tror inte det är någon fara att göra med tele ifall du har en liten bländare och riktigt snabb slutartid. Men kör du fet bländare och lång slutartid så lär censorn bli hyffsat grillad.

Ok, tack alla, då har jag i alla fall fått svar på min fråga, att detta är ett reellt hot och inte en sån där amerikansk vi-vill-inte-bli-stämda-historia :)

lostartist skrev:
jag tror inte det är någon fara att göra med tele ifall du har en liten bländare och riktigt snabb slutartid. Men kör du fet bländare och lång slutartid så lär censorn bli hyffsat grillad.

Kom ihåg bara, att bländaren först går igen när man exponerar, men inte när man står där med telen mot solen.
Så i vilket fall som helst, blir det ett brännglas, som skadar ögat och kan bränna spegeln med.
Så teorin håller inte!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar