ANNONS
Annons

Ska vi dra igång ett fotosällskap i Västvärmland?

Produkter
(logga in för att koppla)
Udda veckor verkar populärt. Det funkar för mig med även om min fru jobbar oregelbundna arbetstider med en del kvällar och helger och då får jag vara hemma med vår lille grabb. Men på något sätt ska det gå att passa in.

Lägg gärna in en bevakning på den här tråden ni som inte redan har gjort det, för det kommer att finnas mer information här framöver.

Hoppas det finns lite kvälls- och nattaktiva FS-medlemmar som blir sugna på att vara med när de ser den här tråden i kväll!

Knuffar upp tråden så att eventuella kvälls- och nattaktiva västvärmlänningar och andra har möjlighet att hitta tråden bland "lista senast inlagda".

Nu drar vi igång...

Hmmm... ingen värmlänning som har blivit sugen under kvällen och natten. Sover ni då, eller vad gör ni? Det är ju bortkastad tid, tycker jag. :eek:)

Nåja, vi är just nu sex personer som är intresserade av att vara med - jag, Lotta, Anders, Therese, Lennart och Thomas. Jag tycker helt klart att det känns som tillräckligt många för att det ska vara idé att dra igång det här. Vill fler haka på så är det bara roligt.

Jag kommer att ta kontakt med Lotta under dagen för att diskutera lite mer kring hur vi ska arrangera första träffen. Det verkar vettigt att sikta in sig på en helg i en udda vecka, dock tidigast i slutet av januari. Vad tror ni om det här? Ni kan väl kolla upp hur det ser ut för er. Jag tycker det vore roligt om vi kunde hitta ett datum som passar för oss allihop.

Jag kommer att skicka ett mail till var och en av er nu under dagen med mina adress- och telefonuppgifter. Det vore bra om ni svarade på det mailet så fort som möjligt så att jag får en lista med era namn, vanliga adresser, mailadresser och telefonnummer. Ge gärna förslag på olika lördagar och söndagar (udda veckor) då ni kan komma loss för en första träff. Jag kommer så snart det går att skicka ett nytt mail till er med mer information om första träffen. Ni kommer i samband med det mailet att få en sammanställd lista med adresser och telefonnummer m m till alla i sällskapet.

Jag kommer också att fortsätta informera genom inlägg i den här tråden, så har ni inte lagt bevakning på den så gör det nu. Har ni idéer som ni vill ta upp så lägg gärna ut dem här. Varje gång någon skriver något så hamnar ju tråden överst på "lista senast inlagda". Det ökar förutsättningarna för fler glada typer i Westra Wermlands Fotografiska Sällskap. Köper ni det namnet förresten? Jag tycker det är bra!

Ett mail är nu skickat till er som visat intresse för att vara med i WWFS . Svara gärna så fort ni kan och glöm inte att ge förslag på helger (från slutet på januari) då ni kan komma ifrån för en första träff. Tänk på att det är helger på udda veckonummer som gäller i första hand, detta för att så många som möjligt ska kunna vara med.

Och ni som inte anmält intresse ännu - gör det. Alla kommer att vilja vara med i vårt sällskap så till slut kommer vi att få säga nej till ytterligare deltagare.

Hälsningar från Hans som sitter och dagdrömmer igen...

Nu börjar det bli lite mer konkret...

Nu har jag och Lotta Elofsson pratats vid och jag förstår att alla är väldigt nyfikna på vad som kom fram utav vårt samtal. :eek:)

Så här sa vi:

Bland oss som anmält vårt intresse för WWFS är det antagligen ingen som har träffat någon av de andra tidigare. Att då börja med att sätta oss i en stor lokal kan leda till pinsamma tystnader. Lottas och min erfarenhet är att man blir mer benägen att "pladdra på" om man sitter i en neutral miljö som inbjuder till pladder. Var finner man en sådan miljö? Jo - på ett café. Så vi enades helt odemokratiskt om att vi skulle träffas på ett sådant. Förutsättningen för att man ska få sitta på ett café och pladdra är förstås att man beställer något.

Efter att ha sett var ni som anmält ert intresse kommer ifrån verkar det som om Arvika skulle kunna vara en bra stad att börja i. Kommunikationerna hit är bra, även om tunnelbana fortfarande saknas.

Jag har därför preliminärbokat plats på mysiga Restaurang Huset. Det är en restaurang och café med flera små rum i gammal stil. Två rum kan slås ihop genom att man öppnar en dörr emellan vilket innebär att vi kan vara så många som 25 personer om vi vill. Det ena rummet rymmer 10 personer, det andra 15. Vi har möjlighet att beställa semla och kaffe för 25 kronor, men det finns förstås också annat att välja på.

Om ingen har något att invända, så träffas vi där lördagen den 22 januari klockan 12.00. Den som vill får förstås ta med sig kamera, men i första hand kommer det nog att handla om trevliga diskussioner om olika idéer vi har för WWFS. Jag har kollat med ägarinnan till restaurangen för att se hur länge vi kan sitta där innan vi blir utsparkade. Det går bra att sitta och pladdra där till klockan 16.00, sedan kastas vi ut sa hon, för då stänger hon stället för dagen.

Var ligger det? Klicka på den här länken så får du upp en karta:

Karta

För att jag ska kunna höra av mig till restaurangen angående behov av att reservera ett eller två rum så är det bra om ni kan anmäla ert deltagande till mig senast den 19 januari.

Någon sammanställd lista med adresser och telefonnummer till oss som anmält intresse för att vara med i WWFS kan jag inte erbjuda ännu, då det fortfarande saknas någon enstaka uppgift. Det är dock på gång och listan kommer via mail så fort det går.

Framöver kommer träffarna att ske på lite olika ställen. Jag har, som ni fått veta genom mail tidigare idag, möjlighet att låna en vinterbonad mysig stuga några kilometer utanför Arvika. Lotta har en sommarstuga en halvmil från Karlstad. Den är inte vinterbonad, men eftersom den ligger i ett område som också är fotografiskt intressant så kan den bli hur bra som helst framåt våren. Sen är det kanske inte alltid nödvändigt att samlas i en stuga eller på ett café - man kan bestämma i stort sett vilken plats som helst och ge sig ut och fotografera tillsammans i stället. Jag har fått in lite idéer om vad man skulle kunna hitta på vid de olika träffarna, bl a av Therese. Jag kommer att sammanställa detta så att vi har lite att utgå från vid första träffen.

Jag tycker det här ska bli skitkul! Vad tycker ni?

Jag ska se om det går att ordna så att vi får en egen pool att lägga bilder i på Fotosidan. FotoVäst har en. Kanske är vi för små, vi får se. Dessutom ska jag se om vi kan få en egen bokningsfunktion under "Fotografer/Boka kurser, träffar m m" som ni hittar i menyn här på FS. Se t ex hur det ser ut för MFS nästa träff.

Glöm inte att anmäla till mig om ni kan komma till Arvika den 22 januari. Gör anmälan genom mailfunktionen på min profilsida.

Mer information kommer både i den här tråden och som mail till er som anmält ert intresse.

Finns det fler som är intresserade av att vara med? Kopiera i så fall listan ovan och lägg till ditt eget namn, så kommer jag att ta kontakt med dig för vidare information. Välkommen!

Knuff, knuff...

I går kväll låg tydligen alla värmlänningar och sov eftersom vi inte fick in några nya intresseanmälningar till WWFS - Westra Wermlands Fotografiska Sällskap. Gör ett nytt försök i kväll och i natt och knuffar därför upp tråden på nytt.

Kom igen alla glada värmlänningar och andra också för den delen som kan tänka sig att delta i roliga träffar i Västvärmland! Vad som räknas till Västvärmland är inte helt klart ännu, men Karlstad och kommunerna väster om Karlstad hör nog dit.

Kopiera listan som finns tidigare i tråden och lägg till ditt namn så kommer jag att kontakta dig och ge dig mer information om vad som är på gång. Första träffen är planerad att ske i Arvika lördagen den 22 januari (se tidigare inlägg om detta).

Vi kanske ska döpa om oss till "Wilda Wermlands Fotosällskap" för att locka fler? ;)
Eller "Whole Wide Wermland..."

Nån som vet hur många värmlänningar det finns här på sidan? Är väl kanske tyvärr så att många är utflyttade som jag *snyft*... Jag kanske hänger på i sommar, för det vore ju jämnt dretgôtt!!!

Brejdol skrev:
Nån som vet hur många värmlänningar det finns här på sidan? Är väl kanske tyvärr så att många är utflyttade som jag *snyft*... Jag kanske hänger på i sommar, för det vore ju jämnt dretgôtt!!!

Drygt 740st säger sökfunktionen...borde ju finnas nån mer intresserad tycker man! =)

Jag är också utflyttad...men det gör inget. Jag är ändå värmlänning innerst inne.

Föreningen Värmlands Fotoklubbar

Jag inser att det inte är fotoklubb ni avser men vill trots detta tipsa om de klubbar i Värmland som är anslutna till Föreningen Värmlands Fotoklubbar.

Även om ni pratar om en "lös sammanslutning" så blir det trots allt någon form av förening med anslutna medlemmar. Program skall ordnas, aktiviteter med ansvariga m.m. Vilka är medlemmar etc?

Gott Nytt (Foto)år!

/Tommy

http://www.fvf.nu/

Re: Föreningen Värmlands Fotoklubbar

Tommy Lindholm skrev:
Även om ni pratar om en "lös sammanslutning" så blir det trots allt någon form av förening med anslutna medlemmar. Program skall ordnas, aktiviteter med ansvariga m.m. Vilka är medlemmar etc?

Gott Nytt (Foto)år!

/Tommy

http://www.fvf.nu/
Fast man behöver inte göra sånt här mer än till en "kul grej" om man inte vill. Egentligen så behöver man inte ens ha medlemslistor eller något annat än datum och ideér dit vem som helst får komma när de kan och vill.

Jag är egentligen för föreningsverksamheter många gånger (ekonomiskt är det ju ofta att köra så,) men erfarenheten jag fått från liknande sammanslutningar är att ordet "förening" skrämmer många och att kanske några inte ens vill vbara med om det känns "för mycket."

Jag hoppas vi kan göra en "kul grej" av detta med mer skoj och mindre krav.

Tes. Ditt namnförslag Wilda Wermlands fotosällskap får en röst av mig :)

lottae skrev:
Vad perfekt att det låter som udda veckor är bäst för fler :)
Det är de som passar mig bäst oftast också.

Fasen jag som jobbar alla udda helger hela 2005.
Jobbar skift så om någon behöver en fotokompis på vardagarna så hör av er.

/Thomas

Kul att det pågår en diskussion om namn m m och att det finns ett intresse för ett fotosällskap i västvärmland! Synd det där med udda helger Thomas, men jag tror inte att alla träffar kommer att äga rum på veckor med udda nummer så du kommer säkert att kunna vara med vid flera tillfällen. Vad gäller första träffen så kan du väl göra som halva svenska folket gör när de behöver vara lediga - de känner efter om de trots allt inte känner sig lite sjuka och så sjukskriver de sig... (inte seriöst menat, förlåt Försäkringskassan).

Wilda Wermlands Fotosällskap är ett häftigt namn, även om jag känner mig lite tveksam till att vända mig aktivt till alla kommuner i landskapet. Det kan bli för långt att åka för många. Förslaget är dock noterat och vi tar upp namnfrågan på första träffen, tycker jag! Fundera gärna fram fler förslag. Själv gillar jag om det blir kul förkortningar av namnet.

För att locka lite fler att vara med så kommer jag att inom några dagar skicka ut information om sällskapet till de FS-medlemmar som angett att de bor i huvudorten i någon av följande västvärmländska kommuner:

Arvika
Eda
Årjäng
Säffle
Grums
Kil
Forshaga
Hammarö
Sunne
Torsby

Det är totalt 47 medlemmar på FS som angett att de bor på huvudorten i någon av dessa kommuner, så för min del känns det som en genomförbar uppgift att skicka ut sådan information. Däremot kommer jag inte att skicka information till de medlemmar som angett Karlstad som bostadsort. De är 77 stycken och det känns som om det blir för mycket arbete. Jag har också den uppfattningen att det är bättre med "lagom" mycket folk på första träffen så att alla vågar prata och känner att de får komma till tals. Sen tror jag behovet av ett sällskap är större i de små kommunerna där det kanske inte alltid finns en fotoklubb att vara med i. Det känns bra att få med de små kommunernas FS-medlemmar på någon slags fotoverksamhet.

Är jag rätt ute, tycker ni? Jag diskuterade detta med Lotta tidigare idag och jag tror att hon var inne på samma spår. Självklart menar jag inte att vi ska säga nej till någon överhuvudtaget (till och med dalslänningar kan få vara med) men när det gäller Karlstad så tror jag att de har så många medlemmar här på FS att flera av dem ändå kommer att hitta till WWFS genom den här tråden. Och är det någon av er som känner någon i Karlstad eller i någon annan kommun så ska ni förstås tipsa dem om oss.

Min tanke när jag drog igång den här tråden var att slippa bilda en förening eftersom jag undantagslöst alltid har hamnat i styrelsen i de föreningar jag varit med i. För min egen del gör styrelsearbete att jag känner mindre glädje med det som föreningen håller på med - det blir för mycket tvång och för lite lek. Så jag håller med Lotta och hoppas vi kan göra detta till en kul grej med mer skoj och mindre krav. Fast jag vill ändå passa på att tacka dig, Tommy, för länken till Föreningen Värmlands Fotoklubbar. Jag tror att många kan ha glädje av den.

Vi hörs snart igen och om det inte blir före årsskiftet så önskar jag alla ett Gott Nytt År! Jag är säker på att 2005 kommer att innebära många nya kontakter med intressanta människor och många upplevelser i de olika värmlandskommunerna.

Picture skrev:
Är jag rätt ute, tycker ni?
Jo du tänker kanonbra som jag sade till dig, men någonstans är jag ändå för att inte binda upp namnet till väst och för att var och en oavsett placering i länet bedömer hur långt vi är beredda att åka de olika tillfällena. På något sätt känns det som namnet väst är lite mottalande eftersom vi faktiskt inbjuder alla.

Picture skrev:
Jag diskuterade detta med Lotta tidigare idag och jag tror att hon var inne på samma spår. Självklart menar jag inte att vi ska säga nej till någon överhuvudtaget (till och med dalslänningar kan få vara med) men när det gäller Karlstad så tror jag att de har så många medlemmar här på FS att flera av dem ändå kommer att hitta till WWFS genom den här tråden. Och är det någon av er som känner någon i Karlstad eller i någon annan kommun så ska ni förstås tipsa dem om oss.
Vi är helt inne på samma spår vad gäller att utesluta Karlstad i upplysningen via mail.
Är fortfarande oklar i skallen så jag återkommer till tråden och läser mer i morgon. Du skriver ju så förbenat långt så ögonen suddar ihop när man hunnit till hälften..
Ska ställa in alla planer i morgon och bara sova bort febern, sen läser jag klart;)
Åker någon av er med Cinderella i morgon kan ni hojta snabbt om ni ska vara nyktra och vill ha ett litet fotouppdrag.

Ha ett Gott nytt år!

Nytt namnförslag

Lite olika idéer har vi ju haft vad gäller namnet på sällskapet. Westra Wermlands Fotosällskap kan jag hålla med om låter lite "tråkigt" och sen är det väl så att vi riskerar att missa intresserade FS-medlemmar om namnet trycker på ordet Westra.

Jag kunde inte låta bli att fundera på det här igår kväll. Vi behöver ett namn som sticker ut. Gärna ett namn med en kul förkortning. Och slutligen tycker jag det vore kul med ett motto - något som kunde finnas med i loggan för hemsidan som kommer så småningom. Wilda Wermlands Fotosällskap (Therese förslag) blir WWF förkortat (det är rätt kul och ganska upptaget av världsnaturfonden, men det skulle säkert gå bra ändå). Men vad tror ni om följande variant och motto (inspirerat av Therese förslag):

Wilda Wermlands Wardagsfotografer. Full rulle - var dag!

Förkortat blir det WWW (känns det igen?) och ordet wardag tänker jag mig mer syftar på att vi fotograferar var dag än att vi fotograferar vardagliga saker. Full rulle blir lite dubbeltydigt, det kan ju betyda både fullt exponerad film och full fart.

Säkert bara jag som tycker detta var kul - jag har lite knäpp humor...

Ser fram mot fler förslag. Det känns som om namnet kan betyda mycket för att skapa intresse.

WWW kan förresten skapa intressanta resultat om man googlar!

:eek:)

Senast ändrad:
Vet inte riktigt hur ofta jag kan komma loss från jobb och dylikt, men finns tid så är det klart att man är med :)

1. Hans Svensson
2. Lotta Elofsson
3. Anders Tedeholm
4. Thomas Berglund
5. Lennart Karlsson
6. Therese Nilsson
7. Anders Malm

/A

ANNONS