Annons

Ska skicka in en Sigma-glugg till Tura .. Någon annan som gjort det?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
I skrivande stund så sitter jag med ett färdigpackat Sigma-objektiv som jag ska skicka in till Tura för service. Det är ett Sigma 85mm 1.4 som lider av bakfokusering och inkonsekvent fokus.

Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan man får tillbaka sin glugg från Tura? Om jag skickar objektivet i morgon, törs jag då hoppas på att få tillbaka det innan julafton?
 
Hade just min 30/1,4 där. Det skulle normalt bara ta en vecka, sa de, fast sen krånglade tydligen min glugg oväntat mycket. De blev tvungna att beställa ett nytt chips från Japan, så det tog lite längre. Men ring/mejla och fråga.
 
Hade just min 30/1,4 där. Det skulle normalt bara ta en vecka, sa de, fast sen krånglade tydligen min glugg oväntat mycket. De blev tvungna att beställa ett nytt chips från Japan, så det tog lite längre. Men ring/mejla och fråga.
Tack för den idén! Jag ringde och pratade med en kille på Tura och han sa och han sa att det ska ta ca 1 vecka.

Då får jag helt enkelt hoppas på att dom inte behöver ett chip från japan i mitt fall också.
 
Hade just min 30/1,4 där. Det skulle normalt bara ta en vecka, sa de, fast sen krånglade tydligen min glugg oväntat mycket. De blev tvungna att beställa ett nytt chips från Japan, så det tog lite längre. Men ring/mejla och fråga.

Mitt 1,4/30mm missar skärpan lite för ofta tycker jag. Men det finns inget konsekvent bak eller framfokus. Tyvärr händer det ibland att AF missar helt och hållet och hela bilden är helt ur fokus.
Men oftast är det inget problem, då sitter skärpan bra.
Så jag vet inte om det är värt pengarna att skicka det på justering...?
 
När jag talade med honom så sa han ingenting om att jag skulle skicka in kameran också. Kanske jag borde ringa och fråga för att vara säker?
När jag skickade in ville han ha huset också. De har säkert hus att testa mot, men det blir bättre om de kan kalibrera mot just ditt hus.
 
Jag skickade objektivet tillsammans med kameran. Paketet åkte iväg på Onsdag, så förhoppningsvis får jag tillbaka grejerna innan nästa helg.

Jag ska försöka att komma ihåg att skriva en liten kort recension här om servicen, väntetiden och resultatet. :)
 
Nu har jag fått tillbaka Objektivet, exakt 8 dagar efter att jag sände iväg det till Tura. Problemet är åtgärdat och jag är helnöjd!

Tura var oerhört noggranna med packningen av både objektivet och kameran. Allt var inlindat i plast, samt 7 - 8 lager bubbelplast och placerade i en rejäl kartong som var hårt igentejpad och inlindad med starka band av hårdplast.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.