Annons

Ska man våga gå spegellöst med Nikon Zfc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Skulle uppskatta lite råd av denna hängivna fotoskara apropå valet att sakta smyga över från DSLR till spegellöst.

Jag har en Nikon D700 som jag älskar, tre hederliga objektiv, 24-70 mm f/2.8, 50 mm f/1.8 och ett Tamron 100 mm f/2.8. I princip allt jag plåtar tar jag med 24-70:an. Plåtar inte professionellt, men har gjort det. Motiven är blandade, flatlays, produktbilder för mitt egna Instakonto och lite gatufoto. Någon gång lite egna fotoprojekt med t ex makromotiv. Jag har bantat ned min utrustning till ett minimum och skulle gärna ha en lätt, liten ersättare till kompakten Sony RX100 som ibland får komma med på konserter.

Nu till mitt dilemma. Har egentligen inget behov eller budget för en kamerauppdatering eftersom jag är student på väg att omskola mig från ett medieyrke. Men har fått ögonen på Nikons retromodell Zfc som frestar mig svårt, mes på grund av att den är så snygg att se på. Priset är hanterbart, med adaptern kan jag ju fortfarande använda mina nuvarande objektiv, så jag skulle kunna köpa enbart huset. Men kameran är ju av DX-format... och min D700 är FX. Jag har tänkt gå in i fotobutik för att känna och klämma på kameran för att ta reda på om reglagen passar mig och hur jag upplever kameran i handen. Men jag skulle gärna höra era bästa argument för och emot Zfc. Är det en bra modell eller är den bara snygg? Hur är ergonomin? Finns det nån annan Z-kamera jag borde överväga? (Z50 eller Z6II känns väl närmast till hands om det inte är nåt nytt på väg ut?) Och hur hade ni gjort, kört på med äldre objektiv eller satsat på att köpa nya med Z-fattning? (Finns det i så fall nåt guldkorn där ute som man inte bör missa?)

Tacksam för alla tips!

Jag skulle inte gå från FX till DX...

[Har en Df och en D810 - Df används till långt mer an 95% av mitt fotograferande. Jag väntar på en Df2 ... eller möjligen en FX-version av Zf - med adaptern. Då får D810 silkessnöret... )
/Odd

jounir20000 jag har smygläst lite på Nikon rumors, så att nya modeller väntas visste jag. Frågan är ju bara vad det blir... :D

@polar300, vill du motivera varför du inte skulle gå från FX till DX? Jag vet ju lite varför jag själv är tveksam till bytet, men det är intressant att höra andras åsikter. Jag skulle inte ha nåt emot FX-version av Zfc, men det tror jag inte är aktuellt från Nikons sida. Det skulle bli en dyr kamera och jag tror inte att målgruppen (vloggande hipsters) skulle betala för det, inte än iaf.

Kanske är det bara att samla pengar i ladorna till den dagen man vill gå över till Z-systemet och satsa på en Z6ii med en Z-version av 24-70:an... Eller vad modellen kan tänkas heta i framtiden. Jag vill nog egentligen ha en spegellös motsvarighet till D700 om jag ska byta. Gärna kanske lite mindre i storlek så man kunde ta den på konsert med gott samvete.

@polar300, vill du motivera varför du inte skulle gå från FX till DX?
Vi väntade lång tid på att äntligen få tillgång till plattor som motsvarade småbildsformatet (i fysisk storlek och någorlunda i upplösning) - till för vanligt folk överkomliga priser. Det skulle som sagt inte falla mig in att gå framåt baklänges dit. Men det är mitt skäl - din situation kan se helt annorlunda ut...
/Odd

Och jag ska väl tillägga att jag har minst 8 olika objektiv (14 till 300 mm) för fullformat i kameraryggan. Samt alla tillbehör till dessa...

Senast ändrad:
Du får väl känna efter vad som är viktigast. Har använt FM, FM2 F3, F4, D1, D2, D700 etc. Håller med om att Zfc är söt men själv tycker jag nog att det gränssnitt som Nikon lyckats ta fram i bland annat D700 är överlägset det "gamla" sättet. För mig var det också viktigare att de klassiska brännvidderna behåller sin bildvinkel på FX.
Började med en Z50 men sedan släppte Nikon rabatter på Z5 så det blev en sådan också. Mycket trevlig. Fast lite dyrare, jag vet.

Med tanke på att 24-70/2,8 på DX ger bildvinkel/skärpedjup motsvarande 36-105/4 på FX så skulle jag ställa mig frågan om 24-36mm är något jag normalt använder och om skillnaden i skärpedjup vid f/2,8 vs f/4 spelar någon roll. Då kanske en Dx kamera faktiskt innebär att du behöver ett (eller flera) nytt objektiv också...

Jag ser två användningsområden för DX;
1. Man behöver DX faktorn 1,5X, för att telet inte räcker till och man har inte råd eller vill köpa en 60Mpix i FF

2. Man vill ha ett lätt system, men detta förutsätter att det är dedikerade DX objektiv, annars så blir det ju inte så mycket lättare

Så är man inte en telefantast och tänker behålla sina FF objektiv så känns inte DX rätt val, även om den är snygg att titta på iaf i nyhetens behag, men det är ju en bukett 💐 blommor också innan de vissnar

Är själv sugen på att gå från min Z6 till en bra DX, gärna en värdig ersättare till D500:an. Z50 ser fin ut men jag kan inte alls förstå varför man inte IBIS i den. Mina krav, bra autofocus, IBIS och en kamera som håller. Hade tidigare en Fuji x-t2 men byggkvaliten var inte något vidare och det dynamiska omfånget var inte direkt enastående. Det som var så jäkla nice med den var linsernas storlek och att hela paketet blev rätt lätt och litet fast jag hade typ 4 linser. Eftersom greppet på x-t2an var så dåligt hade jag ett extra grepp på den och storleksmässigt blev inte huset något mindre än min Z6 men vinningen var i vikten och storleken på linserna.

Är själv sugen på att gå från min Z6 till en bra DX, gärna en värdig ersättare till D500:an. Z50 ser fin ut men jag kan inte alls förstå varför man inte IBIS i den. Mina krav, bra autofocus, IBIS och en kamera som håller. Hade tidigare en Fuji x-t2 men byggkvaliten var inte något vidare och det dynamiska omfånget var inte direkt enastående. Det som var så jäkla nice med den var linsernas storlek och att hela paketet blev rätt lätt och litet fast jag hade typ 4 linser. Eftersom greppet på x-t2an var så dåligt hade jag ett extra grepp på den och storleksmässigt blev inte huset något mindre än min Z6 men vinningen var i vikten och storleken på linserna.
Jag skulle också vilja ha en D500 ersättare, men jag tror inte detta kommer att hända. Det blir väl att se hur bra Z70 blir men jag gissar att det blir i nivå med en D7500 i Z

Det stora argumentet mot är väl att du får byta många objektiv om du vill ha samma bildutsnitt. Blir himla dyrt. Utifrån din beskrivning av vad du fotograferara finns det väl egentligen ingen anledning att byta, förutom att tillfredställa köptarmen

Jag har både Z6 och Zfc.
Zfc är en kul kamera att fota med, de fysiska rattarna gör att man stannar upp lite och tänker lite mer runt sitt fotande. Däremot är ergonomin inte speciellt bra och då speciellt greppet (det finns liksom inget). Det märks extra tydligt med lite tyngre objektiv. Jag har själv skaffat ett extragrepp (Smallrigs variant) till min vilket gör det lite bättre men ändå inte riktigt bra.
Bildkvalitets- och funktionsmässigt saknar jag ingenting förutom möjligen IBIS om man vill filma.
Tänker inte ge dig några råd om hur du ska göra men för min del används Zfc:n nästan bara hemmavid och oftast med manuella vintage-objektiv. För allt annat använder jag Z6 som är bättre på allt, inte minst ergonomin.

Men har fått ögonen på Nikons retromodell Zfc som frestar mig svårt, mes på grund av att den är så snygg att se på.
Den ser också trevlig ut att använda. Jag har inte hållit en Zfc men om användargränssnittet är hyfsat likt det för Df så tror jag den är en bra kamera att använda.

Problemet är att det inte finns så många intressanta DX-objektiv för Z-fattning (än). Visst kan man använda FX-objektiv men då tycker jag att man kastar bort lite av fördelen med en liten kamera.

Den ser också trevlig ut att använda. Jag har inte hållit en Zfc men om användargränssnittet är hyfsat likt det för Df så tror jag den är en bra kamera att använda.

Problemet är att det inte finns så många intressanta DX-objektiv för Z-fattning (än). Visst kan man använda FX-objektiv men då tycker jag att man kastar bort lite av fördelen med en liten kamera.
Finns ju små 28 och 40 mm dom är små och billiga passar jättebra på Zfc fast dom är FX.

Du kommer sakna en normalzoom till ZFc och Nikon gör ingen vass sådan i Z fattning till DX. De andra kräver en adapter som bygger på en hel del. Kombon blir nog inte så ergonomiskt skön då ZFc är ganska liten. Nej jag skulle absolut inte skaffa ZFc med begränsad budget för att ersätta mitt FX hus. Jag ser det enbart för de syften som andra beskrivit och främst ett komplement till ett FX hus eller med de enkla kitzoomar som finns för Z DX som en lättare utrustning för de som trappar ner sitt fotade och prioriterar låg vikt. Vill du ha ett modernare Ehud är en beg Z6 bättre att titta på men det blir en del pengar. Utseendet är charmigt men Nikons moderna objektiv är inte gjorda för att användas FFA med det äldre gränssnittet.

Vill man ha ett system med det äldre gränssnittet med rattar så är nog Fijis system mer genomtänkt som ett helhetssystem.

FF -> DX Nej tack!
Själv tuffar D800an in på sitt år 10 med originalbatteri.
Nu reparerar jag den inte en gg till.
När batteriet dör eller kameran pajar så är det dags för Z7II eller vad modellen nu heter när det är dags.
Använd du din D700 lite till o fundera på det när pengarna finns eller kameran gått till de sälla jaktmarkerna. Kanske en billig begagnad D810 om du fortfarande pluggar....

Hej!
Skulle uppskatta lite råd av denna hängivna fotoskara apropå valet att sakta smyga över från DSLR till spegellöst.

Jag har en Nikon D700 som jag älskar, tre hederliga objektiv, 24-70 mm f/2.8, 50 mm f/1.8 och ett Tamron 100 mm f/2.8. I princip allt jag plåtar tar jag med 24-70:an. Plåtar inte professionellt, men har gjort det. Motiven är blandade, flatlays, produktbilder för mitt egna Instakonto och lite gatufoto. Någon gång lite egna fotoprojekt med t ex makromotiv. Jag har bantat ned min utrustning till ett minimum och skulle gärna ha en lätt, liten ersättare till kompakten Sony RX100 som ibland får komma med på konserter.

Nu till mitt dilemma. Har egentligen inget behov eller budget för en kamerauppdatering eftersom jag är student på väg att omskola mig från ett medieyrke. Men har fått ögonen på Nikons retromodell Zfc som frestar mig svårt, mes på grund av att den är så snygg att se på. Priset är hanterbart, med adaptern kan jag ju fortfarande använda mina nuvarande objektiv, så jag skulle kunna köpa enbart huset. Men kameran är ju av DX-format... och min D700 är FX. Jag har tänkt gå in i fotobutik för att känna och klämma på kameran för att ta reda på om reglagen passar mig och hur jag upplever kameran i handen. Men jag skulle gärna höra era bästa argument för och emot Zfc. Är det en bra modell eller är den bara snygg? Hur är ergonomin? Finns det nån annan Z-kamera jag borde överväga? (Z50 eller Z6II känns väl närmast till hands om det inte är nåt nytt på väg ut?) Och hur hade ni gjort, kört på med äldre objektiv eller satsat på att köpa nya med Z-fattning? (Finns det i så fall nåt guldkorn där ute som man inte bör missa?)

Tacksam för alla tips!
Jag har haft D300 och har nu en D700 efter min D300 slutade fungera och jag spar till en D850 för att kunna använda alla mina F-optik utan adapter. DX formatet brusar mer än FX och har sämre dynamisk område, dock är D500 en mycket bra kamera, speciellt för djur och fågel. Jag väntar in Z8 och kan ha den som 2dra kamera vid sidan om Fuji GFX 50Sii som jag planerar att köpa i framtiden. Jag behåller F-systemet med viss komplement av två Zoomar vilket jag saknar idag och kommer inte köpa någon S-optik. Men det beror på vad du fotograferar och jag arbetar mest med konstfotografi och infrastruktur. Jag har en släkting som gick från D3 till Z6ii och använder sig av Nikons AFS 200-500 mm F5.6 E VR optik på denna med adapter. Hon är fågelfotograf och är nöjd med den kameran.

Oj! Tack för alla bra svar! Jag visste nog egentligen att Zfc mest var ögongodis, men nu har jag ju fått lite mer motiveringar till varför jag inte ska slösa min studentbudget på detta. Otroligt söt kamera, men kanske rätt begränsat användningsområde. Jag kommer att hålla hårt i D700:an och fortsätta plåta med den. Tids nog dyker det kanske upp nåt vettigt spegellöst alternativ, men man lär nog få betala en slant för den när man väl väljer att byta. Kvalitet kostar. Det gjorde ju D700 och 24-70 mms gluggen också. Om man ens byter... Jag kanske blir en sån där nostalgiker som håller fast vid DSLR och vägrar gå över till spegellöst. :D

Mitt tips är en begagnad Z5 plus FTZ-adapter. Jag gick från D700 till D810 till Z5. Tycker att den är tillräckligt bra för mina behov.
Som många sagt, gå från FX till DX är inget alternativ för mig heller (har förvisso också en Fuji X100V som är en fantastisk streetkamera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar