Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man våga eller lämna in(sensorrengöring på D100)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjenare.
Nu upptäcker jag till min besvikelse att jag fått damm på ccd-n i en av mina D100. Så nu undrar jag om man ska försöka fixa detta själv, vilket skulle innebära att köpa en nätadapter och eventuellt ställa till mer problem, eller ska man lämna in den på service vilket antagligen kan bli aningen dyrt och ta tid fast samtidigt är det ju säkrare...
Om jag ska lämna in den, ska jag göra detta hos kameradoktorn där jag köpt den eller måste man åka till Lasses kameraservice?
-Hur tar man sig dit förresten, bil är tyvärr uteslutet.
Jag är i malet och kvalet, hjälp=(
 
Damm på CCD'n får man lära sig leva med som DSLR-ägare. Ska du lämna in kameran varje gång några dammkorn ställer till det lär det bli dyrt och besvärligt. Kolla runt på nätet och se hur man går till väga.
Jag har haft min 10D sedan April och har fortfarande inte behövt damma av den, men har skaffat en fin spetsig liten pensel att pilla bort dammkorn med.
Generellt så ska man vara otroligt försiktig, men är man bara det så ska det gå bra.
Måste man ha nätadaptern för att fixa det på D100?
 
Nikon(Upplands väsby) gjorde det åt medan jag väntade. Tog en kvart och gick på garantin. Dom rekommenderade att jag skaffar en ordentlig blåsbälg(utan borst). Håll kameran upp-och-ned när du båser så dammet ramlar ut när du blåser. Funkar gott att använda BULB.
 
barret skrev:
Nikon(Upplands väsby) gjorde det åt medan jag väntade. Tog en kvart och gick på garantin. Dom rekommenderade att jag skaffar en ordentlig blåsbälg(utan borst). Håll kameran upp-och-ned när du båser så dammet ramlar ut när du blåser. Funkar gott att använda BULB.

Är det verkligen så enkelt? Det var som fan... Men är det inte risk att man blåser skiten längre in i kameran? Jag har en gummiblåsa med ganska lång pip(typ 5 cm). Kan man använda en sån?
Jag har hört att man inte ska använda bulb-läget eftersom det för så att ccd-n är laddad och drar till sig damm- är det bättre med nätkabel?
 
Därför man ska hålla den upp-och.ned. Så det dalar ner från kameran.

Har hört flera använda bulb. Ingen vågar väl officiellt rekommendera det, men jag tror att det är ganska vedertaget att gör så. Nikon teknikern jag pratade med nämnde inget om AC adaptor vilket han troligen gjort om det var av större betydelse. Handlar väl mest om att sälja mer prylar...
 
jaså, det viste jag inte om du ville veta vad den kostar så kolla på cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se
 
jag kollade på scandinavian...1295! */&#/(&¤)/")("#/ är min kommentar. Då kör jag nog på bulbläget och hållar kameran upp och ner
 
...se upp med att tappa avtryckaren bara..om du gör det med pensel/blåsbälg bakom spegeln kan du skada något. (Dyrt!!)
 
japp, finns en del skräckhistorier på nätet... dyrt är bara förnamnet..

själv ser jag damm.. men bara i vissa motiv o bländare och detta klonar man bort på 2 röda... det får nog bli dammtussar i den förrän jag bryr mig...

Mvh
Johan

Linmajon skrev:
...se upp med att tappa avtryckaren bara..om du gör det med pensel/blåsbälg bakom spegeln kan du skada något. (Dyrt!!)
 
hum...jag kan bara försöka föreställa mig vad det kan kosta att byta spegel och eventuellt ccd...
Det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet och skaffa en nätadapter. Jag har ju faktiskt två hus och planerar att ha kvar dem i många år. Det får nog bli så. Tack för alla svar, hjälpte nåt otroligt.
 
Jag har försökt att blåsa bort damm från min D-100 sensor utan resultat. Nu använder jag metoden som är beskriven på http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning och idag är min CCD 99,9 % dammfri.

- Nätaggregat köpte jag på Cyberphoto (biligare än på Scandinavianphoto)
- Pec-Pad & Eclipse beställde jag från Micro-Tools Europe (http://www.micro-tools.de)
- ”Spatula” köpte jag på Vivo, har aldrig varit nöjd med den men föra veckan hittade jag den perfekta ”spatula” på http://www.digipad.co.uk/

Lycka till

Petar
 
Om ni är oroliga för at tappa avtryckaren i bulbläget borde det gå att sätta på längsta exponeringstid, vilket borde vara en 15-30 sekunder minst. Det är en hisskeligt lång tid när man jobbar med att blåsa rent. Jobba halva tiden så är ni på säkra sidan och fortsätt sedan med ny tagning.
 
Kan tillägga att jag nu har tagit ett antal testbilder på mer normala motiv vid f/8 och det syns inget skräp alls hur noga man än kollar...vilket man kunde se tidigare om man kollade noga...så vid normalfotografering så duger rengöringen alldeles utmärkt, jag är mycket nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.