Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man köra canon då?

Produkter
(logga in för att koppla)
hailstorm skrev:


afen: söker mer än andra, fokuspunkterna dåligt uppsatta i yttre kanter (tredjedel in och ner skulle vara bra), dålig af med fokuspunkterna i kanterna.

Detta är bland annat varför jag skippade 7dn.

Det tycks vara så att vissa tidiga serier speciellt hade dålig justering av AF-punkterna. Jag har fått mina omjusterade, det är mycket bättre, men jag håller fortfarande på att testa dom och har inte bestämt mig för om det duger, noggrannhet i förh till DOF (skärpedjup) är en hel vetenskap. Mitt-AF har hela tiden varit perfekt, jag kommer nog troligtsvis att använda den i fast läge som standard. Jag har jämfört AFsnabbhet med Canon20D, tycker inte det är ngn stor skillnad, tycker nästan D7D klarar sig bättre i mörker.
Samtidigt fick jag mina blixtar (perfekt) justerade, lite konstigt att det behövs förstås.

För mig var tillgång till ett antal hyfsade Minolta-objektiv+blixt, ergonomin (tycker vikten är skön och huset "proffsigt"), bäst sökare i klassen och antiskak avgörande.
Nackdelen med en mindre beg. marknad håller jag med om!
/Christer
 
Tack för listan med canon-modeller!

Var faktiskt inne i en butik och tittade på en 350D för första gången igår. Känns jäkla fin, och ser fin ut, MEN jag var ändå tvungen att döma ut den omgående. Jag får inte plats med lillfingret på min Dynax 60, får kramp ibland, t o m, och med den här hade jag nog fått kapa av det. Det finns inte en chans att jag kan hantera detta mikroskopiska kamerahus utan att bli förbannad och vantrivas med det. Inte utan batterigrepp eller något, och det vill jag inte behöva lägga pengar på direkt bara för att huset inte är "rätt". Ok att jag har väldigt stora händer, men jag kan inte anpassa dem. Så tyvärr, det funkar nog inte.

Däremot har jag börjat titta på 10D, vad tycker ni om det?

Jag hoppas att det är större, förresten?
 
Calle S skrev:
Jag vill inte ge mig in i någon vs-debatt, men jag testade Konica Minolta 7D åt Allt om digitalfoto. Jag tycker det är en riktigt fin kamera, med ett klart bättre kamerahus än vad både Nikon och Canon har att komma med i denna prisklass.

Skulle kika på den om jag var du och inte vill köpa en radda nya gluggar. Inbyggd bildstabilisator är en riktigt fiffig finess.
Men Calle varför testar ni bara hardware till kameror och inte programvaran som hör till kameran. Minolta Viever är t.ex. ljusår sämre än Canons Zoombrowser 5.0 med sina möjligheter att titta på och analysera både RAW och JPG bilder, jämföra dom med varann och SYNKRONISERA flera bilder för att sedan samzooma och flytta runt i bilderna för att bestämma vilka bilder som skall gå vidare i utvärderingsprocessen eller spolas.

Man måste ju kunna producera någonting med det som kommer ur kamerorna och det har inte Minolta fattat alls, inte ens i betalversionen Minolta Master.
 
Johan__S skrev:
Varför ska man inte köpa Eos 300D, förresten?
En begagnad 300D är idag en mycket prisvärd kamera som man köper för 4-5000 kr med kitobjektiv på Blocket. Värdet på den kommer inte att sjunka speciellt mycket framöver.
En begagnad 350D kommer att kosta 5-5500 kr nästa år och den som köpt den i år kommer att ha förlorat cirka 3000 kr på att vara för het på gröten.
Det är mycket smartare att köpa fjolårsmodellen och uppgradera när nästa kamerageneration blir fjolårsmodell.
Själv köpte jag en 4 dagar gammal 300D med kitobjektiv i början av april i år för 5000 kr. Nästa år uppgraderar jag för en liten penning till 350D, lämpligen precis när den nya kommit ut och alla rear sina 350:eek:r.
 
Christer1 skrev:
En begagnad 300D är idag en mycket prisvärd kamera som man köper för 4-5000 kr med kitobjektiv på Blocket. Värdet på den kommer inte att sjunka speciellt mycket framöver.
En begagnad 350D kommer att kosta 5-5500 kr nästa år och den som köpt den i år kommer att ha förlorat cirka 3000 kr på att vara för het på gröten.
Det är mycket smartare att köpa fjolårsmodellen och uppgradera när nästa kamerageneration blir fjolårsmodell.
Själv köpte jag en 4 dagar gammal 300D med kitobjektiv i början av april i år för 5000 kr. Nästa år uppgraderar jag för en liten penning till 350D, lämpligen precis när den nya kommit ut och alla rear sina 350:eek:r.

du verkar förutsätta att alla byter kamera varje år? Jag kommer iaf hålla stenhårt i min 350d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.