Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska man köpa Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hillpassion

Medlem
Har tänkt att jag ska köpa en ny dator och då går tankarna åt Mac, men så kollar man priset och då blir jag lite tveksam som många kanske blir:)..
har vänner som kör Mac o den säger att det e riktigt bra, lätta att använda krånglar aldrig osv.
tänkt att använda den till bilder framförallt och givetvis vanliga vardags användning.

vad är fördelarna med Mac och vad e det som skiljer dom från en PC t.ex. vid hantering av media OSV?

MVH//Dan

ooooh no! Inte igen, välkommen till 300 sidor tråd där MAC nördarna och PC nördarna tjafsar sönder hela tråden. Det är som att fråga vilken som är bäst, Nikon eller Canon? haha :)

Om man vill ha OSX ska man köpa en Mac.

När det gäller media etc så är det väl så att ingen Mac kan spela upp Blu-Ray filmer.
Det finns ingen Mac med BR-spelare-inspelare.

Men annars är väl Mac trevligt om man har andra produkter som är Apple kompatibla t ex Airplay osv...

Om man vill ha OSX ska man köpa en Mac.

När det gäller media etc så är det väl så att ingen Mac kan spela upp Blu-Ray filmer.
Det finns ingen Mac med BR-spelare-inspelare.

Men annars är väl Mac trevligt om man har andra produkter som är Apple kompatibla t ex Airplay osv...

om man pratar bildhantering och bildredigering hur e det då?:)..

Som sagt de flesta program funkar lika på Mac och PC.

En "nackdel" till är väl att OSX fortfarande "bara" stöder 8-bitars/kanal viadisplayport medan det finns kort och stöd i Windows för 10-bitar/kanal om man har en sån skärm.

//ännu en Mac freak

Har tänkt att jag ska köpa en ny dator och då går tankarna åt Mac, men så kollar man priset och då blir jag lite tveksam som många kanske blir:)..
har vänner som kör Mac o den säger att det e riktigt bra, lätta att använda krånglar aldrig osv.
tänkt att använda den till bilder framförallt och givetvis vanliga vardags användning.

vad är fördelarna med Mac och vad e det som skiljer dom från en PC t.ex. vid hantering av media OSV?

MVH//Dan

kolla trådarna...

Ska du köpa en laptop tycker jag du ska satsa på en mac. Jag har en 15" macbook pro som jag visserligen inte är supernöjd med, egentligen inga fel på den men den fungerar som "stationär" hemma hos mig vilket inte är optimalt. Men när jag använder den fristående så blir jag gång på gång imponerad av den, trots sina dryga två år så känns den i princip som ny. Att pekplattan sen är det absolut bästa jag har testat på en dator gör upplevelsen bättre.

Till det negativa (för det finns faktiskt sådant med mac) så är självklart en stor grej priset, trots att datorerna är byggda som pansarvagnar så får man ändå lite för pengarna sett till prestanda. Detta tillsammans med den starkt begränsade friheten (som 95% av alla inte saknar) gör att jag har börjat lessna på den. Värt att nämna är att jag försörjer mig delvis som it-tekniker som arbetar mycket i win och linux system och bara har problem att arbeta från min macbook.

Kolla in ultrabook konceptet som sannolikt kommer förändras en hel del i höst, dels iom lanseringen av win8 (som jag till skillnad från alla andra tror kommer bli kalas) och att intel har som mål att pressa priserna på ultrabook. Kanske läge att ha lite is i magen och vänta ett par månader och se vad marknaden har att vänta på.

Mac +/-

+
Färgkaliberingen blir lättare. Mac har en standardliserad färgpalett inbyggt i OSX. I PCn så skiljer sig färgerna från dator till dator pga hårdvaruskillnader och inställningar i systemet.

+
Mindre andel av systemet används till realtidsscanning efter virus. Dvs mer systemresurser (och mer batteritid om du har en laptop). Listan av virus som ska detekteras ökar med tiden i PC miljön.

+
Hållbarheten i system och kompnenter. Inne på tredje året med denna mac och jag skulle vilja köpa ny med motivationen att den går så långsamt. Men den har inte blivit slöare med tiden.
PCn jag har och haft har jag regelbundet ominstallerat systemet och uppdaterat komponenterna var annat år.

-
Priset

-
Färre program

-
Lära sig ett nytt operativsystem. Det är främst högerknappen på musen man saknar om man kommer från Windows.

/Mac- och PC-nörd.
Mac till vardagsanvändande, foto och bildbehandling
PC används endast till lagring och spel (där dedikerat grafikminne behövs)
Kommer nog avskaffa PCn när Villagetronic eller MSI släpper externa grafikkortsdockor med Thunderbolt

-
Färre program

-
Lära sig ett nytt operativsystem. Det är främst högerknappen på musen man saknar om man kommer från Windows.

Man har tillgång till FLER program, inte färre, om man använder Mac (eftersom man kan använda alla program till OSX och alla till Win och alla till Linux osv).

Förstår inte hur man skulle kunna sakna högerknappen!?!? (Nu diskuterar vi iofs laptop, så man kan ju "sakna" hela musen om man vill...)

+
Färgkaliberingen blir lättare. Mac har en standardliserad färgpalett inbyggt i OSX. I PCn så skiljer sig färgerna från dator till dator pga hårdvaruskillnader och inställningar i systemet.

Det är väl alltid enklare om man som Apple har kontrollerat både hårdvara såsom datorer och skärmar och på toppen av det OS:et. Men att både skärmar och datorer kommer i en enda villervalla i PC-världen gör väl inte så mycket om man ändå ska kalibrera skärmen. Menar du att man inte behöver kalibrera Mac-skärmar överhuvudtaget utan alltid köper även skärmarna från Apple? Så är det väl inte?

Det är väl alltid enklare om man som Apple har kontrollerat både hårdvara såsom datorer och skärmar och på toppen av det OS:et. Men att både skärmar och datorer kommer i en enda villervalla i PC-världen gör väl inte så mycket om man ändå ska kalibrera skärmen. Menar du att man inte behöver kalibrera Mac-skärmar överhuvudtaget utan alltid köper även skärmarna från Apple? Så är det väl inte?

Nej, jag skulle nog inte vilja påstå att kakibrering och profilering skiljer särskilt mycket åt mellan Mac/PC

Haft båda

MVH//Dan

Jag bytte från PC till MPB och upplever att jag aldrig stöter på program som hänger sig, långa ladd-tider för program, uppstart etc. Allt flyter på utmärkt och jag kommer inte att byta tillbaks inom överskådlig framtid. Något jag däremot tycker är dåligt är att Apple har tagit bort CD/DVD spelare från den nya generationen MB.
Kanske för att man inte längre skall kunna använda cd-skivor till itunes utan måste köpa allt... Vad vet jag...
Men den "gamla" varianten har det iaf, och där finns det säkert nåt klipp att göra när nya har kommit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar