Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa ett Objektiv, men......

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Hej igen,
Jo, jag tittar runt på massor av nya prylar till min nya kamera. (Canon EOS 300V)
Nu har jag bestämt att jag ska köpa ett objektiv....jag hittade detta "Sigma 70-300/4-5,6 Super APO II" det är säkert inget ni skulle köpa men så kan jag inget heller och är inte gjord av pengar.....helst skulle jag vilja ha ett 28-300.

Men, så står det så här....ren grekiska:
"Prisvärd telezoom med apokromatiska linselement för minskad kromatisk abberation" ?????? VA'
Är det något min obildade knopp behöver bry mig om.
:))
Mvh...Micke
 
Kromatisk abberation är ett av många fel som kan finnas i ett objektiv med slipade glaslinser.

Ljuset från motivet består av olika våglängder, blått ljus har kort våglängd och rött har längre våglängd.
I ett perfekt objektiv kommer alla ljusstrålar från en liten punkt i motivet att samlas på filmen på exakt samma punkt.
Men kortvågigt/blått ljus får en annan rikting genom glaset än rött (som exempel) och kommer inte att träffa filmen/sensorn på exakt samma ställe.

Det gör att den punkt som skulle återges knivskarpt blir lite större och luddigare.

Med speciella glassorter kan man minska ned felet.
 
mianto skrev:
Hej igen,
Jo, jag tittar runt på massor av nya prylar till min nya kamera. (Canon EOS 300V)
Nu har jag bestämt att jag ska köpa ett objektiv....jag hittade detta "Sigma 70-300/4-5,6 Super APO II" det är säkert inget ni skulle köpa men så kan jag inget heller och är inte gjord av pengar.....helst skulle jag vilja ha ett 28-300.

"Sigma 70-300/4-5,6 Super APO II" är ett mycket bra objektiv i den prisklassen, förvånansvärt bra bildkvalite..du blir alla gånger nöjd!
 
Ok, ska kolla runt lite till så jag återkommer troligtvis med mer frågor vad lider.

Jag tackar allra ödmjukast för all hjälp.

Mvh...Micke
 
Har hittat detta, begagnat för 1150:- "Sigma 70-300mm 1:4-5,6 MACRO"
I bästa skick, fungerar väl och har inga
repor.

Känns lite som om det är samma objektiv jag frågade om lite högra upp i denna tråden.

Men, är detta något att ha ?

Mvh...Micke
 
Det finns några tidigare varianter av det objektivet..exakt hur mycket som skiljer i bildkvalite vet jag inte.

Ta reda på vad den heter exakt "APO DL" kanske den heter, den är bra vet jag iaf.
 
När Practical Photography testade plastzoomar fick 70-300 DL Macro Super faktiskt bättre resultat än APO-varianten. Så jag tror att skillnaden är ganska liten.

Generellt sett är de där telezoomarna ofta dåliga på de längre brännvidderna men helt ok på korta. Jag har DL-varianten och kan bekräfta att det gäller även denna.
 
Ok, tack.
Men allt resulterade i att jag köper ett nytt 28-300 från USA.
Har en arbetskompis där så jag slipper tull och frakt.
Vi skickar det internt via vårat arbete.

Men tack för alla svar..
Mvh...Micke
 
Det var synd det, 70-300 är klart bättre än 28-300.

Jag tycker du skulle köpt den begagnade istället.
 
Jaha, säger du det så, jag kan inget om optik.
Då får jag väl titta lite på 70-300 istället då, tyckte det blev bekvämt med 28-300, trodde det var bättre med detta då jag inte behöver byta objektiv och därmed gissningsvis inte sliter så mycket på kameran.

Jag har sett att det finns en del 70-300 på annons här på sidan.

Mvh...Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.