Annons

Ska jag använda raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

North

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör som just köpt en eos 350d, hade en gammal eos d30 innan.
Som amatör, behöver jag fota i raw,jag tycker det är bökigt efteråt.
Ger det mycket bättre bilder,så mycket bättre att det är värt det?

Jag kommer aldrig att jobba som fotograf, detta är bara en liten hobby för mig,men jag vill givetvis försöka få bra bilder.

Hur ska jag göra?
 
Jag tar bra bilder i jpg. :) Ja gtror att det är en smaksak helt enkelt, jag plåtar inte i raw dels för att efterbehandlingstiden är alltför lång (orkar inte) och dels för att jag inte har hittat något bra rawprogram.

Men raw ger bättre bildkvalitet, frågan är om du orkar samt om du har plats på hårddisken. :D
 
Det där är en fråga bara du kan svara på eftersom det handlar mycket om ett arbetssätt som du ska förhålla dig till. Det handlar ju inte bara om att plåta RAW-bilder utan mer vad som händer sedan. Tänk på hela kedjan, även lagring och katalogisering.

Du kan få ut mer av att plåta i RAW, men om det är värt det kan någon annan än du omöjligen svara på, det är en avvägningsfråga och som sådan är den helt subjektiv.

Jag kan bara svara för mig. Jag använde mer RAW-bilder privat än för "kunder". Så jag har övergått från att alltid köra RAW+JPEG till att välja det som behövs för den aktuella plåtningen. Men så har jag lite "speciella" kunder också där det ofta blir stora mängder (dokumentära) bilder som sällan skall användas i sammanhang där finare justeringar kommer till sin rätt. Ofta är det på storbildskanoner, väldigt små bilder eller i tryck av ganska låg kvalitet. Den tidsåtgång som krävs för att behandla dessa mängder i RAW samt den extra kontroll jag får är inte försvarbar i min situation.