Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska göra 50x70

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Min syster vill ha en bild jag tagit (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=117434&pf=26924) uppförstorad till 50x50 för att hänga över sitt bord. Jag har kollat runt i forumen efter trådar kring detta, men inte riktigt blivit på det klara med ett par saker.

I. Tyvärr är bildens upplösning endast 2.1 megapix. Jag hade därför tänkt interpolera upp den i PS till lite fler pixlar. Hur går jag till väga för bästa resultat? Har läst nånstans att man bör öka 10% i taget, stämer detta? Bilden ska ju inte detaljgranskas utan ses på avstånd, så jag antar att det ska funka.

II. Hur mycket bör/kan jag interpolera?

III. Vart rekommenderar ni att man ska skicka bilden till "framkallning"? Vilket labb bör jag använda? Kör normalt ProPrint, men de gör ju tyvärr inte större än 20x30, så nu får jag vända mig nån annanstans. Bildkvaliten är naturligtvis intressant, men också att labbet går att kommunicera med om det blir fel osv (något jag tycker ProPrint är väldigt bra på, de är måna om sina kunder).

Tack på förhand!
 
2.1mpix är väldigt få pixlar för att göra en bild i 50*50. För att få hyffsad kvalitet brukar man exponera i 200dpi (annars helst 400dpi). 50*50 ger då en bild som är på 44.4mpix...Hos crimson (som jag använder mig av) kan man bara välja mellan 200 och 400dpi.

Jag rekommenderar programmet S-spline PRO för interpoleringen. Det interpolerar mycket skarpare än exempelvis photoshop! Men fortfarande så är jag tveksam till att du kan få ut bilden i godtagbar kvalitet från en 2.1-megapixelsfil...det är en interpolering på inte mindre än 21.1 gånger...
 
Colormailer.com fixar 70x50. " Mpixel är tveksamt om det blir bra med tanke på alla detaljer som bilden innehåller. Interpolera tillför inte ny information till bilden, utan mer ett avancerat sätt att inte bli allt för lurad av sig själv..

Dukan innan du investerar i förstoringen prova att göra interpolera bilden tioll 50x70 och köra ut ett utsnitt av bilden på en 10x15 och se om det håller.
 
För flera år sen, när en skaplig hemmaskanner höll 300 dpi, skannade jag in ett färgkort på 16x23 och skrev ut över 4 A4. Än idag är jag förbluffad över kvaliteten.

Kanske utskrift i (max) A5 på en bra fotoskrivare kan skannas till en användbar bildfil? Jag vet inte om bläckpunkterna trots allt är för stora för att det ska funka, någon annan kanske har försökt?
 
Jag vill rekommendera Prolabbet i Stockholm. De gjorde ett antal 50X70 utskrifter laminerade och klara med mycket gott resultat. Laddade bilderna via ftp (bor själv på västkusten) och någon dag senare damp de ner hos kunden. De har även teknisk rådgivning om du känner dig osäker. Klockrent!

kokko
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.