Annons

Ska göra lite större kopia från min 10D - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Först och främst är 50x75cm samma format som 3076x2052 (högstakvaliet från 10D)?

75/50 = 1,5 , 3076/2052 = 1,499. Vad anser du själv?


2. Vilka lab rekommenderar ni för så här stora utskrifter, helst ska totalkostnaden för en kopia inte överstiga 200 kr! Labbet ska gå att skicka till via datorn.

Colormailer eller Fotolabo har dessa storlekar om jag inte minns helt fel, Hos Colormailer bör bilden om den är färdig i datorn skickas in via websidan och sedan välja bort bildförbättringen de använder. 60x40 kan även vara ett fprmat att fundera på, för det gör sig bra i en ram på 70x50 med passpartout. På 60x40 går det in 2 st 30x20 om man vill spara snåla. Då går det att få det bättre pappret från Colormailer i både blankt och matt, än man får med 30x20 som är samma som för 15x10.



4. Bör man interpolera bilden? Hur gör man detta på bästa möjliga sätt?
Skicka den i befintligt skick med rätt bredd- och höjdförhållande och låt labbet fixa det, eller gör en storleksförändring i ditt bildbehandlingsprogram till den exakta storlek som labbet önskar. Fotolabo och Colormailer använer 10 pix/mm.


5. Hur mycket USM bör man använda?
Sparsamt inget om labbet skärper bilden.


Lycka till!
 
tobias.e skrev:
5. USM. Jag fick en gång lära mig att man skall förstora bilden till 100% och sedan lägga på så mycket USM att man precis slipper "diken och glorior", alltså överskärpning. Men med tidne har jag börjat ifrågasätta detta, om man jobbar med höga upplösningar syns ju överskärpningen mycket tidigare i 100% än i utskriftsformatet. Kan inte någon komam med en ny enkel och hyffsad användbar tumregel?
Nils Bergqvist har skrivit en del om skärpning. Han menar att radien kan räknas fram utifrån dpi-värdet, som du delar med 200. Om du skriver ut med 400 dpi så använder du alltså 2 för radie (radius). För webbändamål använder du skärmens ppi och hamnar då på 0,3-0,4. Mängden skärpning beror på smak. Tröskelvärdet avgör hur stor eller liten skillnad som behövs för att pixlen ska betraktas som kant - för lågt värde kan ge skärpningsartefakter, för högt kan ge för lite skärpning. Betrakta bilden i "Print size" i Photoshop. Strunta i halo-fenomen (utom när bilden är avsedd att betraktas på bildskärm), det syns inte när bilden är utskriven, lägg på så mycket skärpa att det ser bra ut för övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.