Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska fota kampsport

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamal

Aktiv medlem
hej
Jag ska iväg och fota kampsportsmatch till helgen. jag har en eos350D och jag har tänkt använda min Canon 70-200 4f från L serie.

jag skulle vilja ha lite tips vad det gäller:

- Vitbalans: vad är bästa inställning i en sporthall med tanken på deras belysning.
- Vad för typ av autfokus ska jag använda,
- hur hög ISO kan jag använda och ändå behålla kvalitén i bilden.
- Vilken slutar tid är bäst för de gånger jag vill frysa rörelsen.

1. Vitbalansen varierar från hall till hall, så antingen kör du med automatisk vitbalans eller så testar du dig fram med en färgtemperatur någonstanns mellan 3000 och 4000 K.

2. AI-Servo, mittersta fokuspunkten och ställ om så att du aktiverar fokus med *-knappen (Custom Function).

3. Det brukar vara rätt så mörkt i sporthallar så du kommer nog att behöva ISO 1600 för att få vettiga slutartider. Det blir brusigt, men det löser NeatImage.

4. 1/400 eller snabbare, men jag tror att det kan bli svårt att komma ned i så korta slutartider, om du inte är i en väldigt välbelyst hall.

Kamal skrev:
Jag tror inte att man kan använda blixt eftersom det distraherar de tävlande

Ska du fotografera vid ringside?

Btw. Ska du på samma fightgala som jag? Ska på fightnight 2 i Höör. Dock ska jag vara i publiken...

mvh

/Stefab

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar