Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska en ny skärm kalibrera så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

dlinderyd

Medlem
Ska en ny skärm se ut så här när man kalibrerar den?
Det är förvisso en laptop (Dell Precision M4700, med Ultrasharp full HD premium skärm), men känns det inte lite "off"?
Om den hade haft några år på nacken så hade jag kunnat förstå det lättare, men den är bara ett par månader gammal och kalibreringen har alltid sett ut på det här sättet. Det ska tilläggas att panelen har bytts ut en gång, då orginalet "blödde" i kanterna. Den blödande panelen kalibrerade dock med betydligt rakare kurvor i X-Rite Eye-One Match 3. Vad tycker ni? Är det här OK?
/Donald

Bilagor

• Skärmkalibrering3a.png
    Skärmkalibrering3a.png
    8.2 KB · Visningar: 1,087
Ska en ny skärm se ut så här när man kalibrerar den?
Det är förvisso en laptop (Dell Precision M4700, med Ultrasharp full HD premium skärm), men känns det inte lite "off"?
Om den hade haft några år på nacken så hade jag kunnat förstå det lättare, men den är bara ett par månader gammal och kalibreringen har alltid sett ut på det här sättet. Det ska tilläggas att panelen har bytts ut en gång, då orginalet "blödde" i kanterna. Den blödande panelen kalibrerade dock med betydligt rakare kurvor i X-Rite Eye-One Match 3. Vad tycker ni? Är det här OK?
/Donald

Det är inte tecken på en dålig skärm, det är att du har kalibrerat den till en annan färgtemperatur än den är inställd på. De flesta bärbara datorer saknar möjlighet att kalibrera skärmen i hårdvaran. Istället läggs denna ändring på grafikkortet. Det du ser är att den blå kanalen sänkts, den röda har höjts för att få en lägre färgtemperatur.

Ibland kan detta ge upphov till lite bandningseffekter på skärmen. Ett alternativ då kan vara att kalibrera till Native Color, så ändrar du inte på färgtemperaturen.

Stefan
www.profiler.nu

Det är inte tecken på en dålig skärm, det är att du har kalibrerat den till en annan färgtemperatur än den är inställd på... Ett alternativ då kan vara att kalibrera till Native Color, så ändrar du inte på färgtemperaturen.
Tackar så mycket för den infon. För att testa så kalibrerade jag istället med "native" och fick en rakare röd kanal, men den blå blev om möjligt ännu mer kurvig. Det som också är anmärkningsvärt är att jag nu också var tvungen att ställa ned brightness ett snäpp och ändå ligger luminance betydligt ovanför riktvärdet. Ska det verkligen vara så här på en ny panel, även om det är en laptop?

Bilagor

• Skärmkalibrering4-native-a.PNG
    Skärmkalibrering4-native-a.PNG
    7.6 KB · Visningar: 922
Om luminance ligger OVANFÖR riktvärdet ska du naturligtvis sänka 'brighness' på skärmen mer.

Använd Dells "premier color" applikation för att ställa ljusvärde och ljustemperatur INNAN du försöker profilera skärmen.

Om luminance ligger OVANFÖR riktvärdet ska du naturligtvis sänka 'brighness' på skärmen mer. Använd Dells "premier color" applikation för att ställa ljusvärde och ljustemperatur INNAN du försöker profilera skärmen.
Tack för tipset. Utan Premier Color applikationen så kan endast brightness ställas ganska grovt. Därför valde jag det värde som gjorde att luminance kom så nära riktvärdet som möjligt, i det fallet 98 istället för 90. Dessvärre så blir inte brightness justeringen bättre med Premier Color. Det är samma grova inställning för brightness. Däremot så kan jag justera kontrasten lite bättre och få ett värde som ligger väldigt nära riktvärdet 90. När kalibreringen sedan är färdig så visar det dock sig att luminance är 96.3 i alla fall.
Någon inställning för förgtemperatur kan jag inte hitta i Premier Color. Däremot så finns reglage för Röd, Grön och Blå, vilka alla 3 står på 50, men jag vet inte hur jag ska ställa dem för att få t.ex. 6500.

Som jag förstår det så är dock Premier Color Dells namn på sina IPS-skärmar och den här panelen är inte någon IPS-panel. Därför kan man naturligtvis inte få en optimal färgåtergivning, främst vad det gäller gamut, på den här panelen, men det borde kunna bli bättre än så här på en ny panel.

Det jag undrar om det är normalt att en ny panel ser ut så här när man kalibrerar den. Att kurvorna kroknar när panelen åldras kan jag gå med på, men det här ska vara en ny panel. Vad tycker ni? Är det här OK kurvor?

(Det som kom fram via Premier Color som är lite intressant är att det står där att panelen är tillverkad vecka 4 2011, dvs 18 månader innan den levererades till mig och mer än ett år innan modellen M4700 ens fanns. Så frågan är hur ny panelen verkligen är.)

Bilagor

• Skärmkalibrering5-native-a.PNG
    Skärmkalibrering5-native-a.PNG
    7.7 KB · Visningar: 784
Ett sidospår - är Dell Premier Color nåt man kan ladda ner från Dell? Jag hittar den inte i så fall, och skulle gärna ha den för mina tre U2410 :)

Ett sidospår - är Dell Premier Color nåt man kan ladda ner från Dell? Jag hittar den inte i så fall, och skulle gärna ha den för mina tre U2410 :)
Jag hittade den genom att gå in på deras suppport under "drivrutiner och nedladdningar" för min Precision M4700. Den finns ju även att konfigurera med IPS-skärm, så man får välja "visa alla relaterade drivrutiner..." Under "Applikation" finns Premier Color. Den borde ju finnas under dina U2410.

Innan du fortsätter är det nog bra om vi vet vilken programvara/puck du använder. Match 3 är kanske inte det optimala om du har problem med att en av kanalerna slår i taket. Sätt upp börvärdet för ljusstyrka till 100, skillnaden mellan 90 och 100 är bara 0.15 Ev, knappast något du ser. Men det gör det lättare för profileringen, och minskar risken för posterisering i bilderna.

Den troligaste anledningen till att kurvorna ser ut som de gör är att ena kanalen inte når ända upp till 255. Prova att sänka blått till kanske "45" i PremierColor.

Profilerar du mot "native" eller mot "sRGB"?

Att panelen är tillverkad för mer än ett år sedan är inget konstigt. Det är tvärtom det allra vanligaste att komponenter i nya maskiner är MINST ett år gamla. Ibland tre. Det enda undantaget jag kan tänka på just nu är mobiltelefoner, där ligger man ibland så tätt som sex månader mellan tillverkning och nytt produktsläpp.

Varför en så mörkt skärm som 90? Då kan du bara sitta i skrubbar och jobba. Upp med luminansen till minst 120.

/Karl

Innan du fortsätter är det nog bra om vi vet vilken programvara/puck du använder. Match 3 är kanske inte det optimala om du har problem med att en av kanalerna slår i taket. Sätt upp börvärdet för ljusstyrka till 100, skillnaden mellan 90 och 100 är bara 0.15 Ev...
Profilerar du mot "native" eller mot "sRGB"?
Tackar för kunniga svar. Skärmkalibrering är inte mitt favoritämne.
Jag använder Eye-one Display 2 och till det så följde Eye-one Match 3 med. Ska man använda något annat kalibreringsprogram än det som rekommenderas av tillverkaren?

Luminance 90 står som rekommenderat för laptops i Match 3. Det är därför som jag har kört med det och har gjort det i flera år. Jag ska testa med luminance på 100 lite senare idag och se om det hjälper. Återkommer med resultat.

De inställningar jag gör på denna laptop (och på alla mina tidigare) är temperatur 6500K, gamma 2.2 och luminance 90. Nu har jag också som sagt provat att köra med tempen på "native" (vilket verkar vara 7100K) som någon rekommenderade här och fick då de kurvorna ovan. Tycker dock att det är för kallt. 6500K känns ganska lagom.

Poängen är att denna panel ger väldigt böjda kurvor som vi sett med dessa inställningar. På den tidigare panelen som "blödde" (och som Dell bytte ut för någon månad sen) fick jag nästan spikraka kurvor.

Vad menar du om jag profilerar mot "native" eller sRGB?

Varför en så mörkt skärm som 90? Då kan du bara sitta i skrubbar och jobba. Upp med luminansen till minst 120.
90 rekommenderas i Eye-one Match 3 för laptop-skärmar. Därför har jag använt det värdet. Sen tycker jag nog att det är lite jobbigt med alltför ljusa skärmar och det drar väl mer ström/batteri.

90 rekommenderas i Eye-one Match 3 för laptop-skärmar. Därför har jag använt det värdet. Sen tycker jag nog att det är lite jobbigt med alltför ljusa skärmar och det drar väl mer ström/batteri.

Det drar helt säkert mindre ström, men ser du dom mörkare delarna av bilderna med en så pass mörkt skärm i ett vanligt upplyst rum?
Vad är det för enhet på ljusstyrkan i Match 3?

/Karl

Det drar helt säkert mindre ström, men ser du dom mörkare delarna av bilderna med en så pass mörkt skärm i ett vanligt upplyst rum?
Vad är det för enhet på ljusstyrkan i Match 3?
Jag tycker nog att jag ser hela gråskalan på skärmen även med 90 cd/m2. När man gör en ambient ljus test med Eye-one display så brukar Eye-one Match 3 vilja att värdet hamnar runt 55 Lux eller nått sånt, och det är ju inte så väldigt ljust.

X-Rite rekommenderar 90 för laptops, 100 för CRT och 120 för LCD, men jag vet inte vad som är "rätt". Tycker det här med kalibrering är svårt. Jag tyckte bara att mina kalibreringskurvor såg väldigt krokiga ut för att komma från en alldeles ny skärm.

Sätt upp börvärdet för ljusstyrka till 100, skillnaden mellan 90 och 100 är bara 0.15 Ev, knappast något du ser...Den troligaste anledningen till att kurvorna ser ut som de gör är att ena kanalen inte når ända upp till 255. Prova att sänka blått till kanske "45" i PremierColor.
Nu har jag kört ny test med 100 cd/m2 och sänkt blå till 45. Jag körde också 6500K istället för native, eftersom jag tycker 7100K är lite kallt. När jag gjort det tidigare har rött böjt sig uppåt, så med samma logik höjde jag röd med 5 till 55 och fick detta resultat. Som vi ser så når inte grön och röd upp till 255, vilket inte känns så bra. Ska köra ett test med native också. Återkommer.

Bilagor

• Skärmkalibrering6b.jpg
    Skärmkalibrering6b.jpg
    14.4 KB · Visningar: 621
  • Skärmkalibrering6a.PNG
    Skärmkalibrering6a.PNG
    7.7 KB · Visningar: 615
Sätt upp börvärdet för ljusstyrka till 100, skillnaden mellan 90 och 100 är bara 0.15 Ev, knappast något du ser. Den troligaste anledningen till att kurvorna ser ut som de gör är att ena kanalen inte når ända upp till 255. Prova att sänka blått till kanske "45" i PremierColor.
Här kommer ett test med native (7100K), 100 cd/m2 och bara blå justerat till 45 i Premier Color, som du föreslog. Det blir "bättre" kurvor än med 6500K, men de skiljer sig inte så mycket från tidigare "native" kalibreringar. Jag skulle nog säga att de är i det närmaste identiska.

Vad som bekymrar mig mer är också att Premier Color justerar temperaturen ganska radikalt även när man inte justerar några parametrar. Efter min sista kalibrering så öppnade jag Premier Color och direkt så ändrade skärmen temperatur och blev betydligt kallare. Det känns lite som om det är för många kockar igång här. I vilken ordning ska man egentligen köra de här verktygen?

Jag måste ju ha Premier Color igång när jag kör kalibreringen för att kunna finjustera Luminance (som verkar göra lite som den vill i alla fall). När jag justerat det så sparar jag den profilen i Premier Color, stänger applikationen och fortsätter med kalibreringen. Men det verkar som om Premier Color vill styra över kalibrering i alla fall eftersom den ändrar temperaturen så fort man öppnar programmet och ändrar sen inte tillbaka när man stänger det.

Bilagor

• Skärmkalibrering7b.jpg
    Skärmkalibrering7b.jpg
    14.6 KB · Visningar: 570
  • Skärmkalibrering7a.PNG
    Skärmkalibrering7a.PNG
    7.6 KB · Visningar: 575
Eftersom kurvorna ser ut så även i "native" vitbalans är problemet högst antagligen att något med datorns grundinställningar gör att blått "bottnar" innan du når upp till 255 på ingången.

Detta betyder antagligen att PremierColor inte arbetar i hårdvaran, utan gör saker med profilen som laddas... Annars hade nog inte saker ställt om sig som du beskriver det när du startar kalibreringen, och sedan igen när du startar PColor efter kaliberingen.

Men jag är fortfarande förvirrad... Var det IPS-skärmen eller "bara" full-HD-skärmen du har fått? IPS-skärmen ska inte reagera så här.

Eftersom kurvorna ser ut så även i "native" vitbalans är problemet högst antagligen att något med datorns grundinställningar gör att blått "bottnar" innan du når upp till 255 på ingången...
Var det IPS-skärmen eller "bara" full-HD-skärmen du har fått? IPS-skärmen ska inte reagera så här.
Vad skulle det kunna vara för grundinställning i datorn som ger dessa problem? Den är ju bara ett par månader gammal och Windows 7 Pro 64-bit installerades på ren disk för ett par veckor sedan efter en SSD-krash.

Det är inte IPS-skärmen som sitter i den här burken, utan den vanliga full HD-panelen. Jag tyckte inte det var värt 3-4000kr extra för en skärm som kommer att slängas när datorn är uttjänt om ett par år. De pengarna lägger jag hellre på en ordentlig extern skärm (som ännu inte inhandlats) som kan användas under lite längre tid. Jag antog också att en IPS på en laptop aldrig kommer att kunna bli lika bra som en IPS-panel på en extern skärm, men det kanske är fel.

Detta till trots så vill jag ju att laptop-skärmen ska kunna visa så "riktiga" färger som möjligt. När jag kalibrerade den så tyckte jag att den gav betydligt sämre kurvor än min gamla laptop som blev över 4 år innan den gav upp, men även sämre än den panel som satt i den nya laptoppen från fabrik, men som byttes ut (i samband med SSD-bytet) då den blödde väldigt mycket kring kanterna.

Några fler bra idéer om hur jag ska kunna förbättra färgåtergivningen på den här panelen, eller har jag helt enkelt fått en dålig panel som borde skickas tillbaka till Dell?

/Donald

Vad skulle det kunna vara för grundinställning i datorn som ger dessa problem? Den är ju bara ett par månader gammal och Windows 7 Pro 64-bit installerades på ren disk för ett par veckor sedan efter en SSD-krash.

Det är inte IPS-skärmen som sitter i den här burken, utan den vanliga full HD-panelen. Jag tyckte inte det var värt 3-4000kr extra för en skärm som kommer att slängas när datorn är uttjänt om ett par år. De pengarna lägger jag hellre på en ordentlig extern skärm (som ännu inte inhandlats) som kan användas under lite längre tid. Jag antog också att en IPS på en laptop aldrig kommer att kunna bli lika bra som en IPS-panel på en extern skärm, men det kanske är fel.

Detta till trots så vill jag ju att laptop-skärmen ska kunna visa så "riktiga" färger som möjligt. När jag kalibrerade den så tyckte jag att den gav betydligt sämre kurvor än min gamla laptop som blev över 4 år innan den gav upp, men även sämre än den panel som satt i den nya laptoppen från fabrik, men som byttes ut (i samband med SSD-bytet) då den blödde väldigt mycket kring kanterna.

Några fler bra idéer om hur jag ska kunna förbättra färgåtergivningen på den här panelen, eller har jag helt enkelt fått en dålig panel som borde skickas tillbaka till Dell?

/Donald

En TN-panel blir aldrig riktigt bra, dom har snävt färgomfång och dessutom så måste du se till att du tittar på skärmen i rätt vinkel. För att vara en TN-skärm tycker jag att dina kurvor ser bra ut.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar