Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska en ny skärm kalibrera så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad skulle det kunna vara för grundinställning i datorn som ger dessa problem? Den är ju bara ett par månader gammal och Windows 7 Pro 64-bit installerades på ren disk för ett par veckor sedan efter en SSD-krash.

Det är inte IPS-skärmen som sitter i den här burken, utan den vanliga full HD-panelen. Jag tyckte inte det var värt 3-4000kr extra för en skärm som kommer att slängas när datorn är uttjänt om ett par år. De pengarna lägger jag hellre på en ordentlig extern skärm (som ännu inte inhandlats) som kan användas under lite längre tid. Jag antog också att en IPS på en laptop aldrig kommer att kunna bli lika bra som en IPS-panel på en extern skärm, men det kanske är fel.

Detta till trots så vill jag ju att laptop-skärmen ska kunna visa så "riktiga" färger som möjligt. När jag kalibrerade den så tyckte jag att den gav betydligt sämre kurvor än min gamla laptop som blev över 4 år innan den gav upp, men även sämre än den panel som satt i den nya laptoppen från fabrik, men som byttes ut (i samband med SSD-bytet) då den blödde väldigt mycket kring kanterna.

Några fler bra idéer om hur jag ska kunna förbättra färgåtergivningen på den här panelen, eller har jag helt enkelt fått en dålig panel som borde skickas tillbaka till Dell?

/Donald

Det har inte med Windows att göra, problemet är precis samma i en Mac eller om du installerar Linux.

När en laptop (eller en sämre stationär skärm) inte kan justera färgkanalernas individuella styrka måste man göra detta i ramperna som lagras i profilen. Kurvorna du visade innan.

Att de fortfarande är raka, men inte ligger tillsammans betyder en eller fler av följande orsaker:
1) panelen svarar inte rätt på signalerna grafik-kortet skickar. En kanal slår i botten i ljusstyrka innan signalen nått '255' eller 'noll'. Då får man också en liknande effekt som den du ser i kurvorna, eller 'knyckar' nere runt svart.
2) profileringsmjukvaran försöker korrigera vitbalansen med rampen - men oftast tar då kurvan slut rakt ut mot kanten, den viker inte upp mot punkten 255/255 i koordinater.
3) panelens egen styrmjukvara har fel ramper, det man brukar kalla för kalibrering (profilen som mjukvaran tar fram är på sätt och vis inverteringen av skärmens kalibrering, så att felen ska ta ut varandra)

IPS finns i många kvalitetstyper, och de är lika för laptops och stationära. Det finns laptops som har bättre paneler än många stationära IPS-skärmar.

...Att de fortfarande är raka, men inte ligger tillsammans betyder en eller fler av följande orsaker:
1) panelen svarar inte rätt på signalerna grafik-kortet skickar. En kanal slår i botten i ljusstyrka innan signalen nått '255' eller 'noll'. Då får man också en liknande effekt som den du ser i kurvorna, eller 'knyckar' nere runt svart.
2) profileringsmjukvaran försöker korrigera vitbalansen med rampen - men oftast tar då kurvan slut rakt ut mot kanten, den viker inte upp mot punkten 255/255 i koordinater.
3) panelens egen styrmjukvara har fel ramper, det man brukar kalla för kalibrering (profilen som mjukvaran tar fram är på sätt och vis inverteringen av skärmens kalibrering, så att felen ska ta ut varandra)
Tack så mycket för dina tålmodiga förklaringar för en som inte är så insatt i det här med kalibrering och för intressant läsning.

Jag tolkar ditt svar som att det är något som är knas med panelen och att du inte tycker att den borde reagera på det här sättet. Att det är OK att den inte visar "rätt" färger från fabrik (det gör väl inga skärmar mer eller mindre), men att den då skulle tillåta sig att korrigeras med hjälp av Eye-ones kalibrering, men att panelen inte gör det fullt ut (då kurvorna inte når 255) för att det är något som är fel på den helt enkelt, eller har jag missförstått dig då?
Ska jag i så fall be Dell byta ut den här panelen också? Är det rimligt tycker du?

Jag är fullt införstådd med att en TN-skärm kan vara ganska opålitlig och inte ska jämföras med IPS, men jag tycker att det ser ut som ganska stora avvikelser och det ska ju ändå vara Dells näst bästa laptop-panel.

/Donald

Jag är fullt införstådd med att en TN-skärm kan vara ganska opålitlig och inte ska jämföras med IPS, men jag tycker att det ser ut som ganska stora avvikelser och det ska ju ändå vara Dells näst bästa laptop-panel.

/Donald

Jag tror inte du kan reklamera en bärbar dator för att den inte går att profilera när du valt en TN-panel, men du kan ju alltid försöka. (Jag är inte så säker på att Dell skulle gå med på det ens med den dyrare IPS-skärmen).

Det är inte omöjligt att mjukvaran du försöker profilera med inte kommer överens med datorns drivrutiner för grafik-kortet eller något liknande också. Fel 1&2 ovan beror oftast på detta, inte på att det är något riktigt "fel" på någon hårdvara.

Det är inte omöjligt att mjukvaran du försöker profilera med inte kommer överens med datorns drivrutiner för grafik-kortet eller något liknande också. Fel 1&2 ovan beror oftast på detta, inte på att det är något riktigt "fel" på någon hårdvara.
OK, så det kan vara X-rite som inte gjort sin mjukvara kompatibel med Nividia K1000M och Intel HD4000 (två grafik-kort i den här burken)?
Finns det någon annan mjukvara jag kan använda med min Eye-One Display 2?
/Donald

http://dispcalgui.hoech.net/
Alternativa lösning kan ofta vara något som tar sig runt inbyggda klanterier. DipsCalGUI är dessutom gratis.
Dessvärre får jag inte DispCal att fungera. Den säger att den inte hittar min Eye-one Display 2 trots att den finns med i "menyn" i DispCal efter det att jag "installerat" (packat upp) Argyll. Några Argyll-enheter finns dock inte i enhetshanteraren och jag förstår inte riktigt hur de ska komma dit. Jag tycker att jag har gjort som det står i manualen.
Gratis kan vara bra, men när man måste lägga ned en massa tid på det så blir det ju inte längre gratis. Jag tror jag måste ge upp och inse att jag fått en riktigt dålig panel från Dell, även för att vara en TN-panel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar