Annons

Ska det vara så här med K10D???

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm ha rlite svårt att se bilden så förklara vad problemet är istället....hittills har jag inte haft något att klaga på vad gäller bildkvalitén i K10.an, möjligtvis är brusreduceringen lite väl kraftig o slätar ut lite detaljer på långa exponeringar, men annars är det helt ok tycker jag....
 
400% förstoring???

Alltså: 182x273 cm vid 72 DPI som här... Ja, det är fullt normalt... Vad gör du i 400%
Totalt ointressant!
 
ähhh, hittade inte screenshotknappen, det jag ville visa på var vad jag tror ett mycket kraftigt moaremönster, eller om det är brus, vet ej namnen, men jag tycker att den inte känns helt klean på 800 ISO, och så ska kanske vara, jag skulle behöva få upp bilden så att ni själva kan bedömma men jag vet ej hur... Förlåt...
 
__________________________________________________

Johan Marklund skrev:

... eller om det är brus, vet ej namnen, men jag tycker att den inte känns helt klean på 800 ISO...

__________________________________________________

Vilken APS-C bildsensor skulle då vara helt brusfri vid ISO 800?

Lägg en slant på en Canon 5D, med FF bildsensor, kostar tre gånger mera än Pentax K10D ...
Nästan helt fri från brus!
 
larsborg skrev:
__________________________________________________

Johan Marklund skrev:

... eller om det är brus, vet ej namnen, men jag tycker att den inte känns helt klean på 800 ISO...

__________________________________________________

Vilken APS-C bildsensor skulle då vara helt brusfri vid ISO 800?

Lägg en slant på en Canon 5D, med FF bildsensor, kostar tre gånger mera än Pentax K10D ...
Nästan helt fri från brus!

I det senaste testet jag läste (i Kamera & Bild har jag för mej) där dom jämförde 5D med Nikon D200 (som väl har samma sensor som pentaxen) så hävdade dom att canonbruset var mer färgflammigt och att skillnaderna i brus var så små att det snarare var en smaksak vilken man föredrog.

Jag vill påpeka att jag inte själv kör varesig canon, nikon, pentax eller någon annan japan så jag bryr mej inte om vilken av dom som efter något subjektivt mått är "bäst".
 
Tycker man ser bruset ganska bra vid ISO 800 och 100%. Gjorde jämförelse idag med Canon 350D i halvtaskig kontorsbelysning. Pentax till vänster.
jpeg,AWB, 1/20,F/5.6 med stativ. Båda med kit-objetiven 18-55. Ska testa i dagsljus nästa vecka.


/TT (Nöjd K10D användare)
 

Bilagor

  • pentax_canon.jpg
    pentax_canon.jpg
    96.1 KB · Visningar: 307
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.