Staffand
Aktiv medlem
Jag är själv amatör, men av någon anledning upprörs jag av när folk säljer sina bilder för allt från ingenting till en spottstyver. Tidigare har jag varit inne på hemsidor där man kan köpa bilder royalty fritt för några hundra, fotografen får då bara en bråkdel av den summan. Jag jar insett att jag hellre behåller mina bilder än lämnar ut dem royalty fritt för någon hundralapp.Nu såg jag ändå lågvattenmärket på denna länk: http://www.aftenposten.no/kul_und/article1366656.ece
Ska bilder nästan vara gratis? Ska fotografer se sitt yrke som passerat ur tiden precis som flintaknivstillverkare, inse rätt pris på en bild (20kr?), eller helt enkelt börja ta betalt på ett annat sätt (böcker, bildspel)?
Nästa steg blir väl att bilder blir gratis som när folk laddar ned musik med Napster och pirate bay.
Ska bilder nästan vara gratis? Ska fotografer se sitt yrke som passerat ur tiden precis som flintaknivstillverkare, inse rätt pris på en bild (20kr?), eller helt enkelt börja ta betalt på ett annat sätt (böcker, bildspel)?
Nästa steg blir väl att bilder blir gratis som när folk laddar ned musik med Napster och pirate bay.