Annons

Ska beställa en Olympus E-20 i morgon

Produkter
(logga in för att koppla)
Money talks! C5050!!!

Jag har precis fått min C5050Z från cyberphoto.se.

Är inget direkt fotofreak men jag tycker kameran verkar bra. Den kommer att bli en god kamrat det närmaste året!

Hyffsat snabb, smidig, alla nödvändiga inställningsmöjligheter och fler därtill.
Men framförallt har den ett härligt "grepp"!


MVH
Jmlove
 
Ok tack för svaret det är klart att man vill ha en snabbare kamera. Men vilken ska jag välja som motsvarar en snabb E-20? Om nu inte upplösningen har någon betydelse på kamerans hastighet så tar det alltså lika lång tid att fota med mindre upplösning? Och hur länge tar det innan priset sjunker, någon vecka, flera månader? men det är väll ingen som vet kanske? Ska jag vänta till Mars? Det är bara det att jag har väntat, väntat och väntat att priset ska gå ner och att det ska dyka upp nya kameror, hade man bara vetat vad det är som kommer så hade man kanske lugnat sig lite.
 
Hej.

Nu kanske jag kommer göra valet ännu svårare för dig genom att säga att jag tycker att E10/E20 är utmräkta kamror. Jag själv har ägt en E10 i ungefär 1,5 år, flickvännen fick för drygt 2 veckor sedan hem sin E20 (Fö. köpt på www.digicom.nu för 18000:-. Det trevliga med detta var att hon då fick med en Fl-40, extern blixt)

Jag har tagit x antal tusen bilder med min kamra. Tycker den är mycket allsidig. Självklart är det ingen riktig proffskamera men har inte varit speciellt begränsande för mig då jag knappt fotograferar sport/natur där jag kräver mycket korta slutartider.

Jag har även under korta stunder använt mig av en Dimage 7i. Den tar bra bilder visst, men Exx tar enligt mig absolut minst lika bra bilder. Exx känns så oerhört mycket mer kamera i händerna tycker jag. KOnstruktionsmässigt ligger de ljusår före Sonys/Minoltas/Nikons 15000:- kamror. Själv tycker jag att man klart kan jämföra Exx byggkonstruktion med D30/D60. Annars är ju detta kamror man inte bör jämföra tycker jag då de ligger i helt olika prisklasser enligt mig. Optik likvärdig Exx till en D30/D60 kostar ju enligt mig klart mer än några tusenlappar som jag tyckte att någon ovan skrev.

Så vad jag tänker säga är att köp! Visst, det går alltid att vänta på bättre saker men iaf. jag blir inte lyckligare av att vänta. Det kommer alltid komma bättre saker imorgon...
 
Har själv haft en E-10 tidigare och det är en BRA kamera, en ÄKTA SLR sökare, inte någon mätsökare som vissa tycks tro.

Den mäter genom linsen, sätter du på filter så känner kameran av det, avtonat gråfilter kan man ju då förstås också använda eftersom man ser var toningen är.

Vill man fota med displayen så går det jättebra.
Man kan ställa in absolut allting manuellt på kameran, man kan använda extern blixt typ studio.

Nackdelarna med kameran är att den kortaste slutartiden är 1/640 sekund.
Preview tiden är lite lång.

I övrigt håller jag med ovanstående som skrivit positivt om E-10:an.

Efter att ha läst tester på E-20 vill jag rekommendera E-10:an och satsa på mer minne.

I mitt tycke räcker batterierna länge, vanliga uppladdnigsbara = billig drift.

Jag bytte till D60 eftersom jag har Canon sedan tidigare.
 
Senast ändrad:
Tack fick tag i en butik som hade en E-10 inne tänkte åka och klämma på den lite. Är inte E-20 snabbare än E-10? snabbheten beror ju mycket på vad för minne man har så vilka minnen är snabbast.

Har bestämt mig nu i alla fall det blir en E-20 ok att man får vänta 30 sek innan den skriver ner bilderna till disken men jag kan ju ta 4 bilder innan detta sker inte sant?. Kameran gemförs ju med andra modeller i 20 000 - 30 000 kr klassen så den måste ju i alla fall vara bättre än Sony DCS F717, Dimage 7HI och Nikon Coolpix 5700 de som jag har att välja på.
Är jag inte nöjd så går den ju alltid att sälja.
 
Problemet med de kameror du nämner är att de är bra på olika saker :/

Sony har grymt bra upplösning på CCDn ger väldigt bra bilder med ett bra objektiv med dom har max 128meg lagring :(

Coolpix ger inte så bra bilder tycker jag (smaken är som baken)

Minolta tycker jag verkar klart bäst i den klassen.

Den jämförs ofta med de andra på dpreview. Kolla där.

Om du gillar e20 kommer du nog bli nöjd med den. Nu är du medveten om dess brister så du kan väl inte annat än bli posetivt överaskad av dess övriga kvalitéer.

Jag skulle inte banga på E10 om jag bestämt mig för en E20.. köpa lite mer minne istället är ingen dum idé.

Lycka till!
 
Re: Re: Re: Re: Köp en E10:a

Malm skrev:
Jag ber om förlåtelse om du tog illa vid dig, men den är faktiskt inte bra ;)

Nja, jag vill nog ha en bild på dig på knä för att jag ska kunna acceptera ursäkten... :)

Jag kommer från en rent digital bakgrund och har ingen erfarenhet av sökare på analoga kameror. Däremot har jag ägt bla D7, och den sökaren är enligt mig bramycket sämre än den på E10.

Jag kanske ska gå och låna en analog så jag får veta vad jag går miste om. :)
 
ANNONS