Annons

Val av digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus E-10 är mer än 2 år gammal, vilket är mer än en evighet i digitalkameravärlden. Canons D30 är lika gammal men så lyckad att den fortfarande är ett riktigt bra köp, ny eller begagnad.
Jag skulle också vilja framhålla skillnaden som sensorstorleken gör, och då främst i bakgrundsoskärpa och brus. Jämför exempelvis porträttbilder tagna med kamerorna så ser du vad jag menar.

Håller med fullständigt. Det är en STOR skillnad mellan kvaliteten på en E10 och en D30. Dock hävdar jag fortfarande att E10 ger klart mest för pengarna bland budgetalternativen. (Om vi nu inte räknar in begagnade kameror vill säga.) D30 har betydligt större pixelarea än E10, men E10 i sin tur har klart större pixlar än övriga kameror som var nämndes i början på den här tråden.

Om vi diskuterar huruvida man ska köpa E10:an eller D30 skulle jag säga D30. Men om vi diskuterar E10 mot CP5700, D7Hi mm så är valet självklart (för mig). E10 är den enda kamera under 15kkr som faktiskt används av yrkesfotografer. (Visserligen pressfotografer, men ändock. Har aldrig sett en D7:a i handen på pressfolk. Får väl iofs tillstå att det är sällsynt med en E-x0, men det har hänt vid ett flertal tillfällen.)


Nu måste jag sluta lägga mig i denna tråd och göra lite nytta! :)
 
Möjligtvis skulle en Fuji S1 Pro kunna vara något att hänga i granen, den blev känd för sin otroliga färgåtergivning och av bilderna tagna av den kameran är jag beredd att hålla med. Vet inte vad den går för begagnad men tror inte att man hamnar över din budget iaf. Som med D30:an så kan du också byta objektiv. Som Duncan tidigare skrev så är detta en viktig del av lärandet också, att själv upptäcka skillnaderna i optiken.

/Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.