Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skåneresa

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Hade tänkt mig till Skåne nu i helgen och möjligen förlänga turen några dagar ytterligare. Jag är fuladdad med film och minneskort och linserna är putsade till utställningslans. På programmet står besök i Helsingborg och Ale stenar, sedan är det öppet för improvisationer. Vad ska mina kameror se för något i denna landsända?

Bra val som semestermål

Roland, det skulle ta alldeles för lång tid att berätta om allt som är sevärt i detta landskap. När du är i Helsingborgstrakten tycker jag att du ska bege dej till Kullaberg norr om Helsingborg och Ven söderut. Även Hallands Väderö som man kommer till med båt från Torekov. När du sedan är i mina trakter vid Ales stenar kan du ju kika lite närmre på Fyledalen som ligger mellan Ystad och Tomelilla. En av de mest säregna naturtyper i Sverige har du vid Skäralid, nämligen Kopparhatten. Alla små fiskelägen runt vår fina kust plus otroligt mer t.ex. slotten och herresätena, över 200 stycken i Skåne. Ha en trevlig fotoupplevelse och välkommen till Skåne.
M V H
Christer

Vad är du intresserad av att dina kameror ska se?

Några intressanta ställen någorlunda nära Helsingborg kan vara Skäralid (nationalpark), Anderstorps eneskog, Kullaberg, Gällabjär och Ven.

Runt Ales stenar har du Hagestad, Sandhammaren, Örups Almskog och Benestads backar (Fyledalen).

Det finns väldigt mycket i Skåne för den hängivne fotografen.. :=)

Hör av dig till mig så kan vi ju diskutera vad du vill se.. vem vet vi kanske blir två då :)

Bor i Helsingborg och ställen som Hovs hallar, Söderåsen, Skäralid (som redan nämnts), Råådalen, Ålabodarna/Sandbergen, Dalby hage, Häckeberga naturområde, Kivik, tja.. jag och några andra FS-medlemmar tillbringade hela helgen på österlen, och då hann vi bara med en liten bit.

Nimis och Arx är ju rätt osannolika byggen i Kullabergs naturreservat, så det får man inte missa! Bra vandringskängor är att rekomendera för att komma ut dit.

Får börja med att tacka för alla förslag. Dax att plocka fram kartan och pricka i de olika platserna och se hur de ligger i förhållande till varandra. Planerar vidare och hoppas att jag ska kunna delge er resultatet av resan med en och annan bild framöver. Hoppas på spännande ljus och inte allt för varmt. Vem vet kanske snubblar vi på varandra i den svenska kornboden. :)

Rapport:

5/7 Helsingborg, med visst fotograferande på kvällen. Även en tur till "Tropical Beach" med sina palmer med de moderna H99 husen att vara en plats på Rivieran.

6/7 Avfärd vid 10:00 från Helsingborg till Ale stenar, som kameran fick titta på. Vädret var mulet i Helsgborg, men klarnade upp vid sydkusten. Som grädde på moset idag blev det ett besök även vid Stens huvud. Badbart verkade det vara vid den fina sandstranden och mycket motion blev det i vandringarna genom spenaten med riktig djungelkänsla. Utsikten från hjässan gav känslan av regnskogsträdkronor att blicka ned på. Inget annat än trädkronor syntes. Häftigt.

7/7 Troligen en tur till Malmö på programmet och eventuellt ett besök i Europa.

8/7 Program ännu ej bestämnt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar