ANNONS
Annons

Skärpeproblem med Canon EOS 5D och Macro 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas-W

Medlem
Hade ett uppdrag att fotografera boksidor (53x63cm). Jag använde en Canon EOS 5D tillsammans med 50mm macro 1:2.5. Kameran var ordentligt vattenpassad, men skärpan var inte tillfredställande. Jag fotograferade även mindre sidor med samma utrustning (ca 13x26cm)- då infann sig superskärpan!
Nu har jag hört att det kan röra sig om något som kallas bakskärpa eller framskärpa, något som man skulle kunna justera. Vidare kan sägas att jag använde autoskärpa med den större boken (alla skärpepunkter låg på boksidan), och manuell med den mindre. Bländare 22 på båda böckerna. Det finns ingen antiskakfunktion på detta objektiv (har hört att man skall stänga av denna funktion då man fotar med stativ).
Tomas Werner

Jag antar att Du menar autofokus resp. mauellt fokus, när Du skriver autoskärpa resp. manuell. Testa bländare 5, el. 8. 22 är overkill och tar Dig bara bort från det riktigt skarpa omfånget.

Det finns en uppsjö av trådar som behandlar hur Du testar kombinationen kamera/objektiv map fram- eller bakfokus. Sök - och Du skall finna.

Tack för ditt svar, Lennart. Har du någon tråd att rekomendera, för vidare sökande efter den riktiga skärpan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar