Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpeljup FF versus APS

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, från en relativ nybörjare, men varför är skärpeljupet kortaer på en FF kamera jämfört med en kompakt/crop kamera. På vilket sätt påverkas skärpeljupet av sensorns storlek?
 
Det korta och enkla svaret är: det gör det inte (inte nämnvärt åtminstone, för samma objektiv).

Men om du står på samma plats så behöver du olika brännvidder för att få med lika mycket, dvs få samma bildvinkel, på ff och aps-c. Och en längre brännvidd ger ett kortare skärpedjup än en kortare brännvidd gör vid samma bländartal. Minns väl att f står för focallength -brännvidd- i t.ex f/2.8.

Så, ett exempel. Säg att du har två kameror uppriggade brevid varandra. En FF och en aps-c. På kamerorna har du 80mm och 50mm respektive, vilket ger dig ungefär samma bildvinkel, dvs du får med ungefär lika mycket.

Ställer du båda kamerorna på f/2.0 så är bländaröppningen (något förenklat, återigen) 80/2=40mm i diameter på ff-kameran och 50/2=25mm på aps-c kameran. En större bländaröppning ger som bekant ett kortare skärpedjup.
 
Om man i jelus exempel tar hänsyn till detta fenomen och som en konsekvens väljer en mindre bländare på FF-kameran, så får man väldigt jämförbara skärpedjup. Alltså om man jämför med samma "storlek på hålet" iställer för med samma värde på bländaren.
Faktum är att om man på dofmaster.com gör en sådan jämförelse mellan EOS 7D och EOS 5D mk II så får man större skärpedjup med 5:an! Detta beror på att 5:ans sensor ger möjlighet att skriva ut skarpare bilder än 7:ans vid samam utskriftstorlek.

Petter ...
 
Om man kör med en 50 F1.8 på 5d och en 35 f1,8 på en 7d så får du ju samma brännvidd men olika skärpedjup.
 
Om man i jelus exempel tar hänsyn till detta fenomen och som en konsekvens väljer en mindre bländare på FF-kameran, så får man väldigt jämförbara skärpedjup. Alltså om man jämför med samma "storlek på hålet" iställer för med samma värde på bländaren.
Faktum är att om man på dofmaster.com gör en sådan jämförelse mellan EOS 7D och EOS 5D mk II så får man större skärpedjup med 5:an! Detta beror på att 5:ans sensor ger möjlighet att skriva ut skarpare bilder än 7:ans vid samam utskriftstorlek.

Petter ...

Menar du 5D Mark I eller II?
Hur mycket jag än läser andra delen av ditt inlägg får jag inte till det hur du menar. Förklara gärna mera.
 
Menar du 5D Mark I eller II?
Hur mycket jag än läser andra delen av ditt inlägg får jag inte till det hur du menar. Förklara gärna mera.

Jag menar mark II.

tag en 7D med 50 mm, sätt bländaren på f/2,8 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm.
tag en 5Dii med 80 mm, sätt bländaren på f/4,5 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm

Då har du för samma motiv, från samma position, samma bildvinkel, samma utsnitt. Och väldigt likartad skärpedjup.
vid 1 m avstånd har:
7D 4 cm skärpedjup
5D 4 cm skärpedjup

Någon annan gång när jag gjorde den här kollen fick jag resultatet att 5D hade längre skärpedjup vid i övrigt jämförbara värden. För mig själv såg jag en förklaring till det jag upptäckt. Det är ju så att skärepdjup inte bara har med optiken att göra. Det har med uppfattning om skärpa. Om utskriften storlek. Om crikle of confusion.
Min idé då var att 5:ans fler pixlar. För bilden räknat sett, relativt tätare mellan pixlarna. Gav ett slutresultat som upplevdes skarpare, och därmed gav mer skärpedjup. Men det var min egen hypotes. Och det var den jag levereade som sanning i föregående inlägg.
Jag drar tillbaka den sanningen nu. Men jag hoppas att jag lyckats förklara hur jag menade och tänkte.

Petter ...
 
Skärpedjups skillnad på bilder tagna med Canon 5D och 5D II
med ex.vis EF 50 f1.4 = ingen fysisk skillnad ???????????
eller bara upplevd skillnad vid en utskrift i A3 format på grund
av nästan dubbla antalet pixlar ???????????
Vore kul med en test, men då jag endast i nödfall och i
dammfri miljö byter objektiv så får det vänta ett tag.
Någon här som gjort den jämförelsen???????????
håhå
 
Jag menar mark II.

tag en 7D med 50 mm, sätt bländaren på f/2,8 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm.
tag en 5Dii med 80 mm, sätt bländaren på f/4,5 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm

Då har du för samma motiv, från samma position, samma bildvinkel, samma utsnitt. Och väldigt likartad skärpedjup.
vid 1 m avstånd har:
7D 4 cm skärpedjup
5D 4 cm skärpedjup

Någon annan gång när jag gjorde den här kollen fick jag resultatet att 5D hade längre skärpedjup vid i övrigt jämförbara värden. För mig själv såg jag en förklaring till det jag upptäckt. Det är ju så att skärepdjup inte bara har med optiken att göra. Det har med uppfattning om skärpa. Om utskriften storlek. Om crikle of confusion.
Min idé då var att 5:ans fler pixlar. För bilden räknat sett, relativt tätare mellan pixlarna. Gav ett slutresultat som upplevdes skarpare, och därmed gav mer skärpedjup. Men det var min egen hypotes. Och det var den jag levererade som sanning i föregående inlägg.
Jag drar tillbaka den sanningen nu. Men jag hoppas att jag lyckats förklara hur jag menade och tänkte.

Petter ...
Sent svar:
Som jag ser det så borde oändlig upplösning i kameran ge kortare och kortare skärpedjup ju mer man förstorar bilden. Anledningen är att området med skärpa alltid är lika skarpt medans oskarpa områden blir suddigare och suddigare ju större kopian är. Om upplösningen är begränsad så blir ju även områden med skärpa suddigare och då måste man ju backa för att se skarpt igen. När man gör det så blir samtidigt de oskarpa områdena också lite skarpare igen. Skillnaden i skärpa blir alltså begränsad. Om man däremot bara skriver ut 10x15 så blir det ju knappast någon skillnad med dagens kameror eftersom skrivaren i sig sätter upplösningsgränsen först.
Min lilla teori baseras på att man bara kan mäta skärpedjup på bilder som faktiskt har skarpa områden.
 
Menar du 5D Mark I eller II?
Hur mycket jag än läser andra delen av ditt inlägg får jag inte till det hur du menar. Förklara gärna mera.

Enkelt uttryckt är det så att bilden som fångas av sensorn måste förstoras mer för en cropsensor än för en FF-sensor för att åstadkomma en utskrift i ett bestämt format (och program som beräknar exakta siffror på skärpedjup gör en del antaganden om betraktningsförutsättningar). Förutsatt exakt samma optiska förutsättningar precis framför sensorn kommer skärpedjupet för en 7D att beräknas till ett något mindre djup på grund av att ”suddighet” i bilden förstoras upp mer än för en 5D (I eller II).

(Att upplösningen är tillräcklig förutsätts. Jag vill minnas att den standardiserade utskriftsstorlek man utgår från vid DOF-beräkning har 30 cm diagonal och då räcker både 5D och 7D mer än väl.)

I praktiken är dock den här delen av skärpedjupsresonemang ointressant - fullformatssensorns krav på längre brännvidder för att få motsvarande bildutsnitt har betydligt större inverkan åt andra hållet.
 
Ingen har väl undgått blogginlägget om skärpedjup eftersom det fanns på FS framsida men jag lägger in en länk för framtida sökningar i tråden. Alf beskriver det riktigt bra där tycker jag.
 
...

I praktiken är dock den här delen av skärpedjupsresonemang ointressant - fullformatssensorns krav på längre brännvidder för att få motsvarande bildutsnitt har betydligt större inverkan åt andra hållet.

I praktiken är väl allt resonemang om detta ointressant, eftersom jag kan åstadkomma samma skärpedjup i två bilder tagna med olika sensorer genom att välja brännvidd och bländare (egentligen ingångspupill) för att åstadkomma det skärpedjup jag vill.
Dock finns begränsningen i hur stor ingångspupill som är tekniskt möjlig. Vilket begränsar möjligheten till kort skärpedjup.
Ett 200 mm på bl f/2 har en ingånspupill på 100 mm diameter. Vilket är svårt att få till på en mobilkamera.

Petter ...
 
I praktiken är väl allt resonemang om detta ointressant, eftersom jag kan åstadkomma samma skärpedjup i två bilder tagna med olika sensorer genom att välja brännvidd och bländare (egentligen ingångspupill) för att åstadkomma det skärpedjup jag vill.
Dock finns begränsningen i hur stor ingångspupill som är tekniskt möjlig. Vilket begränsar möjligheten till kort skärpedjup.
Ett 200 mm på bl f/2 har en ingånspupill på 100 mm diameter. Vilket är svårt att få till på en mobilkamera.

Petter ...

Å andra sidan skulle nog ett objektiv som motsvarade ca 1300 mm vara ganska meningslöst på en mobil.
 
Å andra sidan skulle nog ett objektiv som motsvarade ca 1300 mm vara ganska meningslöst på en mobil.

Om det var det han menade så skulle det förstås vara lätt att få till 100mm ingångspupill, det är bara att slänga på det 200/2.0 han talade om. Det avsågs givetvis ett objektiv som ger motsvarande bildvinkel, och att det i detta inte är realistiskt att få en ingångspupill om 100mm.
 
I praktiken är väl allt resonemang om detta ointressant, eftersom jag kan åstadkomma samma skärpedjup i två bilder tagna med olika sensorer genom att välja brännvidd och bländare (egentligen ingångspupill) för att åstadkomma det skärpedjup jag vill.

Nja, jag tycker nog att det kan vara intressant att känna till att fotografering med APS-sensor generellt sett ger möjlighet till större skärpedjup än fotografering med FF-sensor förutsatt samma bildkomposition och objektiv. (Eller omvänt att FF-sensor ger möjlighet till mindre skärpedjup om man är intresserad av det.) Däremot tycker jag att det i allmänhet av mindre intresse att räkna på exakta mått för skärpedjup eftersom man sällan vet (när en bild tas) exakt under vilka förutsättningar den kommer att betraktas.

När det gäller mobilkameror (som väl är lite utanför ämnet) så vet man aldrig. Ett tag blev mobiltelefonerna mindre och mindre och man kunde då tro att framtidens (d.v.s. dagens) telefoner skulle bli försvinnande små. Det där vände ju som bekant och sett till dagens trender så lutar det snarare åt andra hållet med rejäla 80-talsblaffor till telefoner. Kanske kan det gå att få in ett 200 f/2 i iPhone9?
 
Nja, jag tycker nog att det kan vara intressant att känna till att fotografering med APS-sensor generellt sett ger möjlighet till större skärpedjup än fotografering med FF-sensor förutsatt samma bildkomposition och objektiv.
...

Men förutsättningen för "samma bildkomposition" är ju att använda långre brännvidd på kameran med större sensor.

Återkopplar mitt inlägg nr 7 ovan

...
tag en 7D med 50 mm, sätt bländaren på f/2,8 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm.
tag en 5Dii med 80 mm, sätt bländaren på f/4,5 så får du en "ingångspupill" om c:a 17 mm

Då har du för samma motiv, från samma position, samma bildvinkel, samma utsnitt. Och väldigt likartad skärpedjup.
vid 1 m avstånd har:
7D 4 cm skärpedjup
5D 4 cm skärpedjup
...


Det går alltså att skapa precis samma bild med de olika sesorstorlekarna - så länge som man rör sig inom gränsvärden.
Om någon i mitt exempel ovan sätter bländaren till f/2,8 på 5DII, så måste han sätta 7D:s bländare till f/1,8, för att få samma skärpedjup i båda bilderna
Och om han sätter 5DII bländare till f/1,8 så måste han sätta 7D bländare till f/1.0.
osv
Någonstans går gränsen för hur ljusstarka objektiv vi kan få tag i. Och i närheten av den gränsen kommer läget när vi inte längre kan få lika kort skärpedjup med den mindre sensorn.

För mig är detta ett ämne som är intressant att diskutera teoretiskt, men som har föga intresse rent praktiskt. I praktiken använder jag kameran och nedbländnignsknappen för att bedöma skärpedjup i varje situation. Jag har investerat i en ny mattskiva för att kunna göra detta.(Nästan) helt befriat från teori.

Petter ...
 
Men förutsättningen för "samma bildkomposition" är ju att använda långre brännvidd på kameran med större sensor.

Jo, det är helt riktigt att man antingen får öka brännvidden eller gå lite närmare. Eller lite av varje. Och det är också riktigt att man teoretiskt kan få till motsvarande skärpedjup genom att göra motsvarande justering av bländare. Den här delen av skärpedjupsresonemang håller jag alltså med om att de är intressanta.

Vad jag har mindre intresse av är de delarna av skärpedjupsresonemang där en antagen utsktiftsstorlek, antaget betraktningsavstånd etc gör att skärpedjupet för FF kan beräknas till något större än för APS (förutsatt samma optiska förutsättningar framför sensorn). Den delen av skärpedjupsberäkning tycker jag att man kan försumma eftersom man som regel ändå inte vet hur bilden kommer att betraktas.
 
ANNONS