ANNONS
Annons

Skärpedjupskontroll. Använder ni det.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har en EOS 30 med skärpedjupskontroll. Inget jag använder, men det kanske beror på att jag inte förstått vitsen med det. Tycker inte jag ser så bra som jag skulle önska.

Skulle vara intressant att höra hur/när ni använder det och vad ni ser för vinst i det.

Skriv så fingrarna blöder :)

//Jocke

Självklart ser man inte så bra med skärpedjupskontrollen eftersom objektivet bländar ned till den bländarinställning man valt. Ju mindre bländare desto mörkare blir det ju i sökaren. :)

Skärpedjupskontrollen är alldeles utmärkt, eftersom man ser vad som kommer att tecknas skarpt på bilden. Använder du t.ex. ett tele och fokusserar på en blomma i en rabatt och du tycker att t.ex. en bakomliggande blomma också bör bli skarp, så kan du blända ned några steg, kolla med skärpedjupskontrollen. Aj, bländade jag ned för mycket nu? En irriterande bakgrund verkar bli för skarp. *bländar upp ett steg* Kollar... Ja, det känns bättre...

Skärpedjupskontroll ger dig möjlighet att kontrollera avstånd till bestämda punkter i ditt motiv. Därefter kan du välja (din kamera föreslår) rätt bländare för att få tillräckligt "skärpedjup" i bilden.
Inom de fysiska lagarna naturligtvis.

Snabba svar!

Skärpedjupskontroll ger dig möjlighet att kontrollera avstånd till bestämda punkter i ditt motiv. Därefter kan du välja (din kamera föreslår) rätt bländare för att få tillräckligt "skärpedjup" i bilden.

Kan du utveckal hur kamera kan föreslå rätt bländare?

Har inte kameran i min hand, men visst är det så att det som blir mörkt teckant blir skarpt?

//Jocke

Skärpedjupskontroll (nedbländning till arbetbländare) har ett mycket begränsat värde på småbildskameror, 135-format alltså. Mattskivan är för liten och förstoringsgraden på okularet är också i minsta laget. Det är betydligt användbarare på mellanformatskameror där man kan få en hygglig uppfattning om vad som ligger i skärpa och inte. Riktigt användbart är det på storformatskamera där man kan se äver mattskivan med lupp och få en mycket bra bild av hur skärpedjupet ligger.
Om du har optik med skärpedjupsgravering (bländartalen utsatta på båda sidor om avståndspunkten) ger det en bättre uppfattning av skärpedjupet.
Us

Håller inte med om att skärpedjupskontrollen är mindre användbar på småbild. Ok, det kan vara svårt att se exakt vad som avbildas skarpt, visst. Men däremot ger det en väldigt bra bild av hur det som är oskarpt avbildas rent estetiskt.

Joa skrev:
Snabba svar!
Har inte kameran i min hand, men visst är det så att det som blir mörkt teckant blir skarpt?

//Jocke
Nä, det som är mörkt tecknat är mörkt i verkligheten. Det som ser skarpt ut blir skarpt.
Hade du sett det på en mellanformatare eller storformatskamera hade det inte varit så besvärligt. Ett sådant här missförstånd styrker det jag sagt tidigare, värdet av skärpedjupskontroll för 135-format är mycket litet......
Us

Joa skrev:
Snabba svar!

//Jocke
Thomas pratar om DEP-programmet på vissa Canon-modeller.

jimh skrev:
Håller inte med om att skärpedjupskontrollen är mindre användbar på småbild. Ok, det kan vara svårt att se exakt vad som avbildas skarpt, visst. Men däremot ger det en väldigt bra bild av hur det som är oskarpt avbildas rent estetiskt.
Då verkar det ju ändå som om du håller med mig.... Jag säger att på 135 formatet är värdet begränsat eftersom du inte har någon egentlig kontroll utan bara kan få en begränsad uppfattning . Mellanformat ger hyfsad kontroll och storformat ger absolut koll på skärpedjup.
Us

Joa skrev:
Snabba svar!

//Jocke

Jag missförstod frågan lite. Jag syftede mer på Canons funktion för skärpedjupskontroll "Depth-of-field ".
Du fokuserar på en punkt i motivet och därefter på en annan punkt. Kameran räknar ut vilken nedbländning som krävs för att det ska bli "skarpt" mellan dessa punkter. Manuell motsvarighet finns på vissa objektiv (ex. 100mm macro). Där du kan avläsa skärpedjup vid olika val av bländare och avståndsinställning.

/THomas

Jag använder ibland kartongbitar framför objektivet för att maska av delar av en bild.
Kanske exponerar jag himmelen så den får korrekt teckning och jag vill ha en annan exponering av marken.
Då gör jag först exponeringen efter himmelen och maskar sedan av med en kartongbit för att göra exponeringen av marken.

Med skärpedjupskontrollen har jag kontroll över exakt var kartongbiten maskar i bilden. kanten blir nämligen olika skarp med olika bländare.

Så, skärpedjupskontrollen är användbar ibland.

Thomas, det har jag koll på. Blev lite fundersam vad du menade först. Fick det inte riktigt att gå ihop, men det förklarade ju saken :)

//Jocke

Har aldrig använt det. Antingen vill jag ha kort skärpedjup eller oändlig. Tycker sökaren blir för mörk för att man ska kunna se ordentligt.

Jag fotograferar mest med mina tvåögda Rolleis, och där finns ingen skärpedjupskontroll förutom skalor man får gå efter. Jag få gå mest efter intuition. Men Franke & Heidecke var förutseende och tillverkade på 30-talet en påstickbar irisbländare för sökaroptiken. :)

Vad säger ni?? Själv tycker jag skärpedjupskontrollen är mycket användabar, särskilt då mid macro fotografering förstås. Då ser jag exakt var skärpan hamnar, ja fast att det bli mörkare. Hade jag inte haft funktionen hade jag ju bara fått chansa, då tycker jag nog skärpedjupskontrollen är ett bättre alternativ.

Jag använder skärpedjupskontrollen flitigt och anser att det tillhör en av dom viktigaste funktionerna på en kamera.
mvh/gunte..

Skärpedjupskontrollen är en av kamerans absolut viktigaste funktioner och den använder jag väldigt mycket. Jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en kamera om den saknar skärpedjupskontroll. Att det blir mörkt i sökaren kan vara ett problem när man är nybörjare, men efter hand vänjer man sig vid att titta i en mörk sökare, så att man kan se ganska exakt hur skärpedjupet blir även vid stor nedbländning.

Det är inte att mattskivan blir mörk som är det stora problemet med skärpebedömning vid 135-formatet, Den är givetvis inte ett smack ljusare vid samma bländare på mellanformatskameror, och rentav ännu mörkare emellanåt på storformatskamera där man kan tänkas arbeta vid f/ 45 eller rent av 64. Dagens mattskivor är tämligen lika i tillverkningen oberoende av negativstorlek. Vid nerbländning blir matteringen mycket mera synlig och gör det svårt att bedöma den egentliga skärpan, i synnerhet på små föremål. Med längre brännvidd som kan användas för samma bildutsnitt till större format får man en större avbildning på mattskivan. Och när detta kombineras med en större förstoring på sökarokular eller t.o.m. lupp men kanske 8 - 10 x förstoring blir det givetvis en högst avsevärd skillnad. Testa så får ni se.
Us

Även jag tycker att skärpedjupskontrollen är viktig.

Besvärande mörkt i sökaren tycker jag att det blir bara om man använder små bländare vid svagt ljus. Men då står kameran ändå i regel på stativ och jag kostar på mig flera alternativa exponeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar