wfrank
Aktiv medlem
Själv tittar jag i sökaren.
Det har funkar bra i över 20års tid.
Fast jag gissar att man kan ha nytta av det om man använder storformat.
Varför posta här? Pappersbrev har funkat i 100 år.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Själv tittar jag i sökaren.
Det har funkar bra i över 20års tid.
Fast jag gissar att man kan ha nytta av det om man använder storformat.
Menar du att det fungerar på ett annat sätt idag jämfört med igår?Det där med att titta i sökaren och använda nedbländningsknappen funkar ju inte riktigt heller idag:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1549013&postcount=53
Men visst om man tar reda på vilken omräkningsfaktor man har på sin amttskiva så kan man ju kolla och sen kompensera för det.
För att påvisa att bara för att man är en av dagens digitalfotografer så MÅSTE man INTE skaffa en massa prylar.Varför posta här? Pappersbrev har funkat i 100 år.
Menar du att det fungerar på ett annat sätt idag jämfört med igår?
För att påvisa att bara för att man är en av dagens digitalfotografer så MÅSTE man INTE skaffa en massa prylar.
Dessutom brukar det heta från alla digitalfotografer att det är sååå himla bra för man ser ju resultatet direkt. Vad skall man då ha denna kalkylator till? svaret måste bli... ingenting. Eller man kanske inte litar på det snabba resultatet som man ser?
Själv ser jag det innan jag trycker av.
Dessutom tycker jag att det är väldigt trevligt att få ett pappersbrev. Men det blir ju inte så många numera.
Varför posta här? Pappersbrev har funkat i 100 år.
Visa bilaga 113413
Tack för det skrattet Wilhelm, mycket rappt!
Erik, det här var ju bara ett tips från en annan medlem i all välmening.
Jag förstår inte varför du tyckte att det fanns en anledning att trycka till de som tycker det är ett bra hjälpmedel.
Har du bra koll på skärpedjupet utan appar eller andra hjälpmedel så grattis.
Jag använder fortfarande en kamera med manuell fokusering, men jag tycker det är svårt att se skärpedjupet i alla fall. Objektivens skärpedjupsskalor fungerar mycket bättre för mig. Om man har högre krav än objektivtillverkaren är det bara att använda skalan för t ex ett steg större bländaröppning än vad man egentligen har ställt in. Eftersom moderna objektiv oftast saknar såna här skalor är ju den här "appen", eller motsvarande på nätet, bra att ha. En anledning till "motståndet" att använda objektivens skalor kan vara att de fungerar inte så bra med stora bländaröppningar och långa brännvidder. Ofta saknas skalor för det. Och i dag verkar ju de flesta föredra stora bländaröppningar på nästan alla motiv. Då är ju en "app" bättre.Nej och Ja,
Nej för att naturlagarna är de samma så problem fanns förr också. Men mattskivorna då var gjorda för manuell fokusering och sökaren betydligt mörkare då. När man lade till Autofokus kunde man börja göra mattskivorna så att sökarbilden blev ljusare på bekostnad av precisionen i fokusering manuellt.
Omräkningsfaktorn för mattskivan är alltså större idag än den var tidigare.
Men byter man till en mattskiva som är gjord för manuell fokusering så får man en mörkare sökare och en lägre omräkningsfaktor.
Så problemet var mindre förr och lite större nu.