PMD
Aktiv medlem
För bildnivå stämmer det med en D800, men på pixelnivå så stämmer det inte alls.
Vad betyder pixelnivå i det här sammanhanget?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För bildnivå stämmer det med en D800, men på pixelnivå så stämmer det inte alls.
Vad betyder pixelnivå i det här sammanhanget?
Med en CoC på 0,007 blir hyperfokalavståndet 58,8m för ett 24mm objektiv vid bländare 1,4 med en närgräns på runt 30m.
Fokus i 100% beskuret, något som jag eftersträvar i mina zoombara panoramor.
Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Hur stor oskärpecirkel är acceptabel?
Den vanligaste definitionen av hyperfokalavstånd är det minsta avstånd man kan ställa in objektivet på och fortfarande få acceptabel skärpa på oändligt avstånd.
1,5x pixelstorleken glömde jag skriva det tidigare?
Ja, det är ingen definition jag tänkt ändra på.
Vad menar du med "en närgräns på runt 30m" i inlägg #59?
Ett Nikon 24 mm objektiv för fullformat.
http://www.photozone.de/nikon_ff/549-nikkorafs2414ff?start=1
Mittskärpan är ju 4000 linjer. Om det är tänkt horisontellt med vertikala linjer, så får vi 36 mm / 4000 = 0,009 mm, och en linjebredd måste ju kräva minst två pixlar. Objektivets skärpa blir ju då 0,0045 mm. Skärpecirkeln 0,03mm är ju då rätt så trubbigt om man vill visa det som objektivet presterar. Kromatisk aberration om 1,7 pixlar krånglar ju också till det något för pixelskärpan. Som sagt det riktigt skarpa i en bild kan ha ett mycket snävt skärpedjup.
Om du fokuserar på hyperfokusavståndet som i detta fallet är 58.8m får du skarpa pixlar från runt 30m till oändligheten.
Jag är inte så säker på att det är meningsfullt att tala om "skärpa på pixelnivå". En pixel kan inte vara skarp eller oskarp. Den kan bara ha ett RGB-värde.
Varför valde du just 1.5 gånger pixelstorleken som största acceptabla oskärpecirkel i det här sammanhanget?
Viss överlappning kan man leva med, det ger "bara" sänkt kontrast. Sedan gör bayerinterpoleringen och AA-filter att det är helt lönlöst att räkna på något mindre.
Knivskarpt objektiv, D800E och vakum mellan kamera och det svartvita motivet, kan kanske ge det något som helst mervärde att räkna på en mindre CoC.
Frågan är väl snarare om det behöver vara så litet.
Upplösningsförmågan beror på hela det optiska systemet, så man får aldrig optimala förhållanden.
Då kan det löna sig att räkna med största acceptabla CoC, eftersom man får större flexibilitet för att välja övriga parametrar.
Försökte fundera över de massor med olika värden för CoC som används i DOFMaster för olika kameror och kom fram till en gemensam nämnare. Ett lämpligt värde skulle bli 1/1200 del av sensorbredden. För kameror med liten sensor och objektiv med korta brännvidder krävs liten CoC och stor noggrannhet för att det skall motsvara 1/30 mm för fullformat och i slutändan en acceptabel bildnoggrannhet.