flossy666
Aktiv medlem
Lite OT.
Panoramor ter sig oftast bättre om man tankar upp dom på en site för sådant. T.ex. www.photosynth.com
/Karl
Stort tack för den informationen. Jag har letat men inte hittat nåt bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite OT.
Panoramor ter sig oftast bättre om man tankar upp dom på en site för sådant. T.ex. www.photosynth.com
/Karl
När jag fotar landskap och vill ha skärpa över hela bilden sätter jag bländaren runt 11 och sen sätter jag fokuspunkten en tredjedel upp från nederkanten av bilden. Det är en bra grundregel som ofta funkar alldeles utmärkt.
Har jag ett objekt i förgrunden som jag vill ha skarp fokuserar jag på eller lite framför det.
Kanske inte så vetenskaplig metod, men funkar bra och är man ute i naturen och fotar är det kul att kunna koncentrera sig på själva bilden och inte hålla på och räkna och dona
Fotar man högupplöst och tänker göra en panorama av landskapsbilden så är inte f11 eller högre att rekommendera då skärpan börjar sjunka markant där.
/Karl
Nej, högre än 11 har jag märkt tydligt på min Nikon D7000 tillsammans med Tamron 17-70 f/2.8 att det faktiskt blir sämre resultat.
Det där med bländare hänger också samman med vilket objektiv man använder. Så det handlar inte bara om vad man skall göra med bilderna utan det gäller att ta reda på vad som funkar bäst med den utrustningen man har.
Har än så länge inte sett ett endaste objektiv som inte börjat få synlig diffraktion vid f11 på min D800 som är ganska lik en D7000 när det kommer till pixtäthet men jag har inte testat det Tamronobjektivet.
/Karl
Då tänker du nog på D7100 när det gäller pixeltäthet. D7000 har bara 16 Mpx, D800 har väl 24?
Nej pixeltätheten räknas per ytenhet och D800 har 2.25 ggr större yta (1.5x1.5) än D7000 och faktiskt ca 2.25 ggr fler pixels. Alltså stämmer det som Karl skriver.
/Roger
Har än så länge inte sett ett endaste objektiv som inte börjat få synlig diffraktion vid f11 på min D800 som är ganska lik en D7000 när det kommer till pixtäthet men jag har inte testat det Tamronobjektivet.
Om bländare f/11 eller till och med ännu mindre är det som krävs för att få det skärpedjup jag behöver så sätter jag bländaren på det och accepterar diffraktionen. Diffraktionsoskärpa är oftast så liten att den försvinner när man skärper upp och/eller skalar ner bilden en smula. Det gör inte ofokusoskärpa.
Det låter som att det inte hade hjälpt med längre slutartid. Jag misstänker att du ändå inte hade kunna göra en hyperfokalinställning med minsta bländaren och närmaste sak fokus så nära.