Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup vid landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil Larsson

Ny medlem
Jag har nyss köpt mig en Nikon D80 och jag har en fundering om skärpedjup.

Om jag ska ta en landskapsbild eller en bild på ett rum och vill ha maximal skärpa i hela bilden så ska man ju ha ett relativt högt bländartal och sätta fokus en tredjedel in i bilden. Men hur vet man när man har ett för högt bländartal inställt?

Det finns en skärpedjupskontroll på kameran och om jag håller den intryckt så blir en del områden svarta. Innebär det att jag har för högt bländartal och att jag kommer att få problem med diffraktion i bilden?

Så frågan är hur man använder skärpedjupskontrollen rent praktiskt? Hur vet jag när jag har för högt bländartal för att få optimal skärpa i hela bilden?

Vill du ha optimalt skärpedjup är det bara minsta bländaröppning och rätt inställd focuspunkt som gäller. Vill du ha optimal skärpa får du antagligen prova dig fram vilken bländare som passar bäst. Brukar ligga kring 8-11 men då har du som sagt, inte maximalt skärpedjup.

Diffraktioner syns inte i skärpedjupskontrollen såvitt jag vet. Däremot vet jag att diffraktionen börjar sätta in runt f13 på D80n. Men jag gissar på att du säkert kan gå upp enda till f16 innan det börjar synas riktigt mycket.

Det finns en skärpedjupskontroll på kameran och om jag håller den intryckt så blir en del områden svarta. Innebär det att jag har för högt bländartal och att jag kommer att få problem med diffraktion i bilden?

Nej, det innebär bara att det fläckvis kommer in så litet ljus att dina ögon inte kan uppfatta det!

Vill du veta hur stort skärpedjupet är, är det nog enklast att skjuta ett par provskott och förstora bilden på skärmen, eller att beräkna med hjälp av någon skärpedjupstabell, t.ex.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Per.

Tack för alla snabba svaren, nu har man blivit lite klokare iaf :)
Kalkylatorn var riktigt bra, där ser man precis hur man ska göra :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1554753&target=_blank

Jag är ingen expert på diffraktion. Denna bild är tagen med f/16 på en D60 (samma sensor som D80), jag vet inte om diffraktionen stör mig ngt speciellt.

jag tycker mig se en ganska klar skärpeskillnad mellan f8 och f13 eller f16 till f8s fördel...
försöker själv att hålla mig under f/11 om jag vill ha maximal skärpa...
sen blir det ju en avvägning mellan skärpa och skärpedjup... men f/11 på ett vidvinkel objektiv lär ju räcka ganska långt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar