skogsbaronen
Aktiv medlem
Tack för svaren.
Nu klarnade det lite mer.
Nu klarnade det lite mer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför blir skärpedjupet större om man ändrar till FX-sensor? Borde det inte vara tvärt om, eller ingen skillnad alls...?
Skärpedjupet med FX blir varken större eller mindre om man jämför med DX. Det som ändras är förhållande mellan skärpedjupet och bildstorlek. Med FX "ser det ut" att skärpedjupet är mindre eftersom bildytan är större.
//Stanislav
Lucanus du har helt rätt om du bara betraktar bilden i format 24x36 mm resp det mindre formatet(lite olika cropfaktor beroende på kamera)
Nu brukar man ju normalt jämföra bildfilen eller utskriften i samma storlek (annars är ju diskusionen helt meningslös) och i betydligt större storlek än i sensorformat. En utskrift eller skärmvisning i samma storlek är det vi pratar om när vi säger att skärpedjupet blir olika. Sedan kan man ju vända och vrida på det hur man vill och få olika sanningar. Så är det med alla ekvationer och samband.
Tony, varför skulle det jag skriver vara trams? Det är ju fysikaliska och optiska lagar som inte går att ändra på oavsett om du kör med FX, DX eller annat format. Och jag försökte förklara på ett mycket enkelt sätt hur det hänger ihop med sensorstorleken. Om man vill påverka skärpedjup på annat sätt än med bländare så kan man till och med göra bildbeskärningar.
Det är inte meningen att vi ska bråka om vem som definerar skärpedjupet på rätt sett, meningen är att försöka förklara för den som frågar hur det hänger ihop.
Jag önskar dig en trevlig dag
//Stanislav