Vikten är inte en parameter som jag räknar med ;o) Jag vet precis hur mycket 2.8:an väger och hur mycket 4:an väger (jag har fotograferat med båda, inte hela dagar men ändå). De 600 (eller 500 om man väljer Sigma-linsen) gram som skiljer är på inget sätt avgörande. Det enda läget där det skulle avgöra är om alla andra bedömingspunkter faller ut lika. Tung optik skrämmer mig inte, snarare tvärtom (inom rimliga gränser). Jag har ett Tokina 400/5.6 som under många år var mer eller mindre standardoptik på min kamera, den väger 1kg ganska precis och jag har aldrig upplevt den som speciellt tung.
Jag funderar så här:
Klart 1:a-handsval: Canon EF 70-200/2.8, därför att det är en 2.8:a, det är en Canon L-optik, vilket betyder gedigen kvalitet och 100% kompatibilitet med den kamera jag har nu, och i framtiden. Även väderskyddet borde på detta objektiv, precis som med all L-optik, vara mycket bra.
På andra plats slåss Canon EF 70-200/4 L och Sigmas 70-200/2.8 EX HSM. Canon-linsens fördel är att det är en Canon, med allt som nämns under punkt 1, och Sigma-linsens fördel är ju givetvis att det är en 2.8:a. Mellan dessa känns det som dött lopp. Skulle jag välja idag mellan dessa två, så skulle nog Sigma vinna.
Canons 80-200/2.8 har nämnts, och jag har funderat på den, men den (och även det Cosinaobjektiv som nämndes) går bort p g a autofokusmotorn. Skall jag ändå investera i en högkvalitetszoom som jag kommer att ha i många år, så skall det vara USM eller motsvarande. För mig är skillnaden milsvid. Jag har olika varianter i min väska, och USM-optiken regerar helt enkelt. Det är värt ganska mycket för mig.
Jag sitter inte i båten och måste inte ha objektivet nu, utan kan ganska lugnt vänta tills det känns bra. Åtminstone ett tag...
Sannolikt hugger jag på en begagnad 70-200/2.8 från Canon vad det lider, det är den jag helst ser på min kamera. Jag var dock intresserad av att se bilden som Jeppe postade (tack igen!), skillnaden var större än jag väntade mig.