Annons

Skärpan varierar på Nikon 12-24/4.0???

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe H

Medlem
Har nyss köpt en Nikon 12-24 och har problem med att skärpan varierar mellan exponeringarna; framför allt på 12mm.

Dvs, om jag fokuserar om och fotar samma motiv upprepade gånger, med samma avstånd och i övrigt samma inställningar, blir en del bilder skarpa och andra inte

Tycker inte heller att skärpa och kontrast inte är något vidare vid 12mm, blir betydligt bättre från 18mm och uppåt.

Optiken har varit inne hos Nikon för kontroll, fick tillbaka den efter "justering av fokuseringen"(?) men tycker inte att det är någon märkbar skillnad.

Kameran, en D200, fungerar klanderfritt med övrig optik; 18-200VR, 70-200VR; 18-200:an ger f ö bilder med bättre sting i inom vidvinkelområdet. Till och med min gamla ombyggda TS 35/2.8 slår 12-24:an...

12-24:an skall ju vid 12mm vara skarp i centrum redan vid full öppning enligt de tester och omdömen jag sett(?) Nedbländning hjälper, men då skall ju skärpan i centrum egentligen bli sämre enligt test.

Visst, bilderna blir väl hyfsade, men... Har jag förväntat mig för mycket av optiken? Vad har ni som har 12-24:an för erfarenheter??

Mvh Ulf Hedberg

Som alltid i såna här frågor så kan det var lämpligt att lägga upp exempelbilder så att vi ser vad det är du talar om. Inte sällan är det nåt helt annat fel, om du ursäktar. Jag vet ju inte hur bra koll du har har så att säga.

Jo jag tror mig ha rätt hyfsad koll på vad jag håller på med, och det är klart att jag kunde lägga upp bilder men tyckte inte att det var nödvändigt:

Om jag vid 12mm bl.4.0 250/sek gör 10 exponeringar av samma motiv, med ny fokusering varje gång är kanske 3 skarpa, 5 sådär och 2 direkt oskarpa.

Problemet uppstår bara vid max vidvinkel, det verkar som om optik och hus inte riktigt kommer överens här.

Övrig optik fungerar perfekt med samma hus.

Nu har jag kanske uttryckt mig tydligare; har någon liknande erfarenheter?

/ Ulf

Min Nikkor 12-24 är skarp i mitten fullt öppen på 12mm, kantskärpan är förstås inte helt OK i det läget, men det är inget jag hade hoppats på heller, det finns väl ingen supervidvinkel som klarar det heller, nedbländat ett steg är den helt acceptabel även på 12mm, vid f/8 lämnar den inget mer att önska.

Jag använder endast min för nedbländade landskapsbilder och dyligt, och för det ändamålet är den helt fantastiskt bra, på 24mm är den det skarpaste objektiv jag ägt, även fullt öppen.

Så antagligen behöver du justera hus och glugg tillsammans hos Nikon.

PS ! Använder också min på en D200

rolle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar