Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan med en Eos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Ska man utvärdera en bild bör man ha originalfilen och titta på ett utsnitt ur den, oförvanskad.
Och man vill gärna veta vilken skärpning bilden fått (av kamera / rådatakonverterare / efterbehandling). Visserligen kan man gissa sig till mängden många gånger, men det blir ju lite slumpartat.
 
Då är det bäst att jag nämner att skärpan i kameran på mina bilder är satt till +2 (max m.a.o).

Annars är bilderna tagna i jpg "FINE" AWB och inget annat än komprimering är gjort i bildbehandligsprogram som sagt.
 
JanOlofHärnström skrev:
Jag tycker att bilden på fen ser väldigt "uppskärpt" ut. Taggiga konturer och andra defekter.
Taggiga konturer beror ju inte på uppskärpningen utan mer på antalet pixlar är för lågt.
Jo, det är väl mer lämpligt om man ska göra ett test att ha hela filstorleken men mitt exempel var ett test på att det kan se skarpt ut på skärmen TROTS att den är nerdragen i storlek. Det blir som sagt var bara bättre med orginalformatet och mindre komprimering.
 
sagan skrev:
Då är det bäst att jag nämner att skärpan i kameran på mina bilder är satt till +2 (max m.a.o).
Jag tror det är bättre (men mer efterjobb) att ha mindre skärpa inställd på kameran och sedan skärpa bilden i efterhand i ett program (som tex Photoshop).
 
Jag har (givetvis) testat både och, jag märker ingen kvalitetsskillnad.

Därimot märkte jag betydande skillnad med 7i, där lönade det sig att skärpa efteråt.
 
Om man trivs med den radie som den inbyggda skärpningen har så är åtminstone Canons inbyggda skärpning bättre än att skärpa hela bilden efteråt i bildbehandlingsprogram. Enkel anledning = Canons skärpning hoppar över jämna partier i bilden.

Vill man skärpa bilden med egna inställningar inbillar jag mig att det borde bli bäst att använda en totalt oskärpt bild som utgångsmaterial. Då duger inte -2-läget som också är skärpt, men förstås mindre.
 
kaw skrev:
Om man trivs med den radie som den inbyggda skärpningen har så är åtminstone Canons inbyggda skärpning bättre än att skärpa hela bilden efteråt i bildbehandlingsprogram. Enkel anledning = Canons skärpning hoppar över jämna partier i bilden.
Vet ej om frågan är felaktig men är den radien optimerad för, datorskärmen eller för utskrift?
 
Guffa skrev:
Är den i så fall optimerad för utskrift i den storlek som anges av dpi-värdet i filen, d.v.s. 43 x 29 cm?
Tveksamt. Vid utskrift med lägre upplösning (3000/43*2,54=177 ppi) förstoras ju radien. Detta är för övrigt ett av problemen med att låsa sig till en skärpning gjord av kameran.
 
sagan skrev:
Tror du får väldigt svårt att hitta ett nämnvärt (synbart) skarpare objektiv till en 10D:

http://www.lindev.org/Kim10D//tamron
Aha! Det ser ju onekligen helschysst ut...och hyfsat billigt,,, Kanske skulle slå till på ett sånt. Synd att piraterna aldrig har USM bara..
Jeppes bild lover också gott..
..men..det där med 'låsknapp' för att linserna glider fram av sin egen tyngd verkar lite blekt va? Hur är det i praktiken?
 
Linmajon skrev:
det där med 'låsknapp' för att linserna glider fram av sin egen tyngd verkar lite blekt va?

Tycker själv det verkar vara en utmärkt idé på nått sätt utan att ha en själv då min EF 28-135 tenderar att krypa ut ur sitt bo då husse är på promenad.

:)
 
Linmajon skrev:
Aha! Det ser ju onekligen helschysst ut...och hyfsat billigt,,, Kanske skulle slå till på ett sånt. Synd att piraterna aldrig har USM bara..
Jeppes bild lover också gott..
..men..det där med 'låsknapp' för att linserna glider fram av sin egen tyngd verkar lite blekt va? Hur är det i praktiken?

Sigma har juifs objektiv med HSM..

I övrigt kan du läsa min recension:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3750

Låsknappen är kanon...fungerar perfekt.

mrelbe skrev:
Tycker själv det verkar vara en utmärkt idé på nått sätt utan att ha en själv då min EF 28-135 tenderar att krypa ut ur sitt bo då husse är på promenad.

:)

Japp, jag hade samma problem med min EF 28-135.
Låsknapp är en mycket bra lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.