ANNONS
Annons

Skärpan med en Eos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ahh, man tackar. Där har jag ju varit å pillat förut, men inte reflekterat över vad det egentligen innebär. :)
Märks det någon märbar skillnad tro, om man väljer + på skärpa?
Tack Kim!

Leffson skrev:
Jag fick mitt fel åtgärdat men med ett nytt fel som resultat av reparationen. Nu kan jag inte ställa skärpan manuellt utan att få en oskarp bild. Och då har jag varit riktigt nogrann med dioptri-inställningen och att det verkligen är en skarp bild i sökaren, tagen med stativ osv.
Det låter som man fixat felet genom att justera avståndet till ex. AF-sensorerna. CMOS, mattskiva, AF-sensorer, spegel, bajonett samverkar. Försöker man justera nåt kan det bli knas med något annat. Jag misstänker att felet är mekaniskt, dvs. fel i verktygen vid tillverkning.
Det skumma är att endast 2 av mina 6 objektiv bakfokuserar. Sitter de på min EOS650 (17 år gammal...) fokuserar alla perfekt.

Det som bär emot mest är att gå till posten med en ganska stor, dyr låda med kamera+ev.optik...

Powershooter skrev:
Märks det någon märbar skillnad tro, om man väljer + på skärpa?
Gissar att du testat nu och ser en klar skillnad.

sagan skrev:
Ska bli intressant att se!
Frågan gällde att jämföra 10D-konvertering med skärpningsläge -2 mot helt oskärpt med samma Canon-konvertering fast linjärt data.

Saknar rapport om resultat!

"Kim Skrev: Då är det bäst att jag nämner att skärpan i kameran på mina bilder är satt till +2 (max m.a.o)."

Nu undrar jag om du menar 10D när du pratar om att ställa skärpan i kameran?, Går detta med på 300D??

Re: Jag köpte ett Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX

Conna skrev:
Bytte till ett Sigma Zoom Af 24-70/2,8EX ist för Tamron Objektiv Af SP28-75/2,8 DI IF XR. Anser faktiskt att mina bilder blir bra mycket skarpare/bättre nu. Tja, vad vet jag? Nu är jag nöjd iaf och det är ju det som är huvudsaken...

Trevligt med någon som vågar svära i kyrkan ,-)
Har själv samma glugg och läste en del o den på nätet innan jag "panikköpte" den. Behövde en glugg snabbt som satan då min 28-105 II USM hade lagt av 3 dagar innan en plåtning.
Ringde min leverantör som inget hade hemma i vidvinkligt.
Kollade med Canon och samma sak.
Då tipsade min leverantör om just denna Sigma optik och köpte den på vinst och förlust...

Blev omedelbart kär då jag fick den i handen..
Klart mycket bättre skärpa än det jag var van med från 300D..

Men då vi har ett gäng tamron fanatiker vågar man knappt säga det ;-)

Efter e del plåtande med den är jag rätt nöjd.. Gillar den skarpt....
viewlarge.htm

Taget 4 dagar efter jag hade handlat gluggen

Men smaken är som baken....

Jag tänkte passa på att fråga hur snabb autofokusen är hos en EOS 10D? Jag fotar mycket motorsport(rally) och då behövs det en väldig snabb autofokus för att kunna fota utan att ställa fokuseringen manuellt. Hinner kameran med att fokuksera i en kurva innan bilen "hinner ur fokus"?

Nu har jag inte plåtat rally men det bör inte vara någon fara.
Jag har inte haft problem med 300D och banracing i allfall. Men där är det ju inte riktigt lika snabba skeenden :)

Hej!

Jag har testat lite med min 10D & Sigma 50-500 & upptäckte till min fasa att det blir skarpare med bländare 5.6 än 32. Bilderna är tagna med stativ och självutlösare (ingen spegeluppfällning). Är detta vad man kan förvänta sig med Sigmat?

Bländare 5.6

Bländare 32

//Dan

Du skall vara glad om objektivet är skarpare på f/5.6 än f/32. Bara dåliga objektiv är tvärtom. f/32 är en så liten bländaröppning så att diffraktionen begränsar skärpan. Diffraktionen går inte att kringgå utan drabbar alla objektiv likadant.

Så långt tänkte jag inte, man blir lite "nojjig" när man läser allt om 10D och fokusproblem. Felet är väl att man sitter och stirrar sig blind på 100% förstoring. Ska snart inhandla ett EF 100/2.8 & jag misstänker ju att det är betydligt skarpare.

//Dan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar