Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan ligger fel...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikkor 85/1,4 och har upptäckt att skärpamn ligger fel...jag har provat på många motiv så det är inte bara detta kortet.

Eftersom skärpedjupet är så kort syns det extra tydligt på detta objektivet.

Är det bara och gilla läget eller finns det nåt man kan göra...jag har köpt det begagnat från Tyskland så om det är fel på det kanske man lär sig en läxa på att inte köpa begagnat...

Jag har lagt skärpan på fågelns huvud...men den ligger strax framför...

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    25.2 KB · Visningar: 237
jag hade samma problem med mitt 80-200 2.8. När jag tog kort i [email protected] så låg skärpan fel....någon cm bakom där jag fokuserade. Detta är kännt som "backfocus". Jag löste det genom att gå till Nikon serviceverkstad i Nacka, be de kalibrera mitt kamerahus (nikon D70). Sedan dess har det fungerat klockrent. Det är troligtvis din kamerqa som behöver justeras, men ta även med dig objektivet till verkstaden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto