Annons

Skärpan i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Jag lägger frågan här eftersom jag har en Canon. Jo, man kan ju ställa skärpan i sökaren genom att pilla lite på den lilla knappen för det. Men jag har ju normalt glasögon och dom använder jag inte när jat tittar i sökaren. Om jag då ställer in skärpan manuellt efter den skärpa jag har satt i sökaren är det inte risk för att det blir fel då? Googlade lite på detta och hittade många artiklar. De flesta säger att man ska ställa in skärpan i sökaren så att bilden blir skarp, men jag hittade även en artikel skriven av en framstående fotograf som sa att man ska ställa in efter de siffror man ser i sökaren efter att man tryckt ner slutaren till hälften. (Typ Tid/slutare) Vilket är rätt?

Om jag inte missuppfattar det du skriver i slutet så skall man alltså ställa om sökaren inför varje bild? Det låter orimligt då man i regel får olika slutartid/bländartal för varje bild, beroende på ljusförhållanden.

Jag tror att du skall ställa sökaren så att det blir skarpt, prova sen att ta några skarpa bilder på olika brännvidder. Är de sedan skarpa i datorn så har du inget problem =)

Denna funktion i sökaren är väl för att just kompensera synfel? eller har jag fel?

Mvh
Nicklas

Nä du missuppfattar mig. Jag förenklar. Om man ska ställa in synskärpan på själva dioptriknappen vilket man bara ska behöva göra kanske en gång bara, då är frågan ska man ställa skärpan efter vad men ser ut genom objektivet eller efter de siffror man ser när man trycker ner slutaren till hälften. Hoppas jag är förstålig nu.

De flesta säger att man ska ställa in skärpan i sökaren så att bilden blir skarp, men jag hittade även en artikel skriven av en framstående fotograf som sa att man ska ställa in efter de siffror man ser i sökaren efter att man tryckt ner slutaren till hälften. (Typ Tid/slutare) Vilket är rätt?
Båda är rätt, för både bilden och infomationen i sökaren ska vara skarpa när det är rätt inställt. (det är det som är själva poängen med justeringen)

Så här står det i manualen till min 400D.
Justera dioptriratten så att fokuspunkterna i sökaren ser skarpa ut.

Nä du missuppfattar mig. Jag förenklar. Om man ska ställa in synskärpan på själva dioptriknappen vilket man bara ska behöva göra kanske en gång bara, då är frågan ska man ställa skärpan efter vad men ser ut genom objektivet eller efter de siffror man ser när man trycker ner slutaren till hälften. Hoppas jag är förstålig nu.

Kan hända att detta är på en mycket högre teknisk nivå än vad jag uppfattade av din första post. Att ställa skärpan på känn, bara genom att veta bländartal/slutartid trodde jag var omöjligt.

Kan nån hjälpa mig med att förklara för Nicklas T. Jag saknar tydligen förmågan att beskriva min fråga på rätt sätt för honom.

Vi pratar väl om skärpan i sökaren, den som påverkas av dioptriknappen?

Själv ställer jag den efter bländar/tidsiffrorna i sökaren.
Jag använder alltså siffrorna för att ställa in rätt synskärpa för mig.

Jag tycker det är svårare att ställa in det efter sökarbildens skärpa.

I manualen till Pentax K-x står att reglaget för dioptrijustering (sökarens justering) skall justeras så att AF-rutan i sökaren är skarp under det att kameran riktas mot en vit vägg eller annan ljus och jämn yta. AF-rutan är de permanenta markeringarna för fokuspunkterna i sökaren.

Alltså, jag skulle ha gjort följande:
1 Sätt kameran på ett stativ.
2 rikta kameran mot lämpligt objekt.
3 Fokusera med AF (välj mittpunkt) och se till att kameran fokuserar just på ditt valda objekt.
4 Titta i sökaren och justera med dioptriratten så att bilden ser så skarp ut som möjligt.
5 Nu ska du inte röra dioptriratten mera.

Självklart kommer även fokuspunkterna i sökaren också bli skarpa då och att justera mot dessa punkter blir ju samma sak men jag tror det är enklare att se som ajg först föreslog.

Vi pratar väl om skärpan i sökaren, den som påverkas av dioptriknappen?

Själv ställer jag den efter bländar/tidsiffrorna i sökaren.
Jag använder alltså siffrorna för att ställa in rätt synskärpa för mig.

Jag tycker det är svårare att ställa in det efter sökarbildens skärpa.

Jag testade med att ställa in efter bländar/tidssiffrorna och sen efter AF punkterna och det skiljer nåt snäpp. Kanske inte har så stor betydelse men undrar vilket som är rätt. man får väl smälla några bilder och titta på dom i datorn helt enkelt.

Alltså, jag skulle ha gjort följande:
1 Sätt kameran på ett stativ.
2 rikta kameran mot lämpligt objekt.
3 Fokusera med AF (välj mittpunkt) och se till att kameran fokuserar just på ditt valda objekt.
4 Titta i sökaren och justera med dioptriratten så att bilden ser så skarp ut som möjligt.
5 Nu ska du inte röra dioptriratten mera.

Självklart kommer även fokuspunkterna i sökaren också bli skarpa då och att justera mot dessa punkter blir ju samma sak men jag tror det är enklare att se som ajg först föreslog.

Låter rätt. Ska göra så.

Alltså, dioptrijusteringen påverkar bara vad ögat ser i sökaren, inte de färdiga bilderna. Tycker man att det är viktigast att se bländarvärdessiffrorna, fokusmarkeringarna eller motivet i sökaren så får man väl ställa sökaren efter vad man tycker är viktigast.

Den lilla knappen bredvid sökaren använder du för att kompensera för synfel. Ställ in skärpan så att siffrorna i underkant och fokuspunkterna ser skarpa ut. Om du har fokuserat bilden så kan du även använda den som hjälp för att ställa in skärpan i sökaren.

Det finns ingen risk för att bilden i sökaren ser skarpare ut än slutresultatet. Bilden du ser i sökaren kan aldrig bli skarpare än bilden som registreras av sensorn. Bara mer oskarp.

Detta beror på att sökaren inte fungerar som en kikare där ljuset går raka vägen från linserna till ditt öga. Istället så avbildas bilden från objektivet på en mattskiva. Denna mattskiva tittar du sedan på genom sökaren.

Jag missuppfattade. Hade jag uppfattat att informationen/siffrorna/bländartal/slutartid som visas i sökaren skall vara skarp så hade jag förstått. Jag trodde att du skulle ställa skärpan i sökaren efter informationen du fick. f11-1/320 ger en skärpeinställning f8-1/25 ger en annan inställning etc.

De e lugnt Nikclas, jag trodde att du drev med mig lite. Att jag hade förklarat i fel termer osv... Tittade på dina bilder. Fina!

Hehe, nej jag drev inte. Bara jag som aldrig behövt bry mig om denna inställning med mer än att jag provat och förstått att den kompenserar för synfel =)

Tack för komplimangen om bilderna.

Mvh
Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar