Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan blir sämre då jag laddar upp bild på Fs

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr. Mike

Medlem
Hejsan.

jag har sökt lite men hittar ingen tråd som liknar de jag vill ha svar på.

Visa bilder jag lägger upp här på fotosidan tappar skärpan totalt efter uppladdningen och andra bilder jag lägger upp är skärpan så som den ska vara. Vad beror detta på skulle va kul att veta vad problemet felet är.

Mvh Micke
 
Du kan titta på 2 saker.
Har du skärp bilden efter du minskat ner bilden? Använd tex Oskarp mask /Unsharpen mask
Använd rätt färgrymd. sRDB är den som gäller för weben
/Lars
 
Precis som Lars säger. Förminska bilden till slutgiltig storlek.
Lägg på Oskarp mask, ungefär 0,3-0,5 i radie och kring 100%.
Konvertera till sRGB om bilden inte redan är det (vet inte om detta har något med skärpan att göra, men det är bra att göra för att undvika färgtrassel).

Tänk sedan på att det är först när du klickar på din bild som den visas i originalstorlek och får "rätt" skärpa. Innan dess är den ju åter igen förminskad, och då tappar den skärpa.
 
Tack för tipsen. Tror jag fick till de bättre nu eller så va de just en bild som jag jobbade med som inte va så skarp från början. Eller så är de jag som har snöat in för mycket på just skärpan :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.