Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattson_

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en fråga som rör skärpa, framförallt vid konsertfotografering.

Jag har ett objektiv som fungerar alldels utmärkt till konsertfoto,
Sigma 18-50/2,8 och det är aldrig problem med exponeringen däremot är skärpan aldrig klockren.
Jag lyckas aldrig få den där kalaskvalitén.
Jag kör alltid på af när jag fotar liveband.
Borde man prova manuellt? (det är svårt när de rör sig)
Eller finns det några andra inställningar som kan hjälpa mig på traven. Jag fotar alltid raw dessutom.
jag har en Canon eos-350D

tack på förhand
/Matilda

Vid konsertfoto blir det oftast stora bländaröppningar eftersom ljuset är begränsat. Du kanske redan har provat att blända ner, om inte gör det och testa att höja ISO istället. Lägger du på skärpa i efterhand?

När jag fotograferara konsertbilder kör jag antingen på bländarprioritet eller slutarprioritet. Jag brukar kompensera med -2 steg i exponeringskompenseraren.

Jag brukar ha bländare 2.8 och sedan en slutartid mellan 1/40-1/160 brukar fungera för mig, men då får man hoppas att det är bra ljus.
Fast på min VNV bild (i galleriet) hade jag f/6,3 (stod på andra sidan salen) och 1/60 men enormt hög ISO (3200 vilket var rätt onödigt).

Men det bästa är att experimentera sig själv fram till det bästa resultatet.

jo jag brukar lägga på skärpa i efterhand men det har en tendes att se brusigt ut då.

det kan inte ha någonting med kvalitén på min kamera eller objektiv att göra? ibland får man för sig att ju dyrare desto bättre kvalité (vilket oftast stämmer) men kanske inte rent skärpemässigt?

har ni något tips på objektiv lämpliga för konsertfoto i prisklassen över 4000:- (där jag ligger just nu) men under 10.000:-

tack för svaren!

Om man lägger på skärpan i efterhand så ökar man tyvvär huset, så antingen får man perfektskärpa och brusigt, eller pyttelite oskarpt och mindre brus pga att man tar bort bruset i valfritt program (då de ta bort skärpa mer eller mindre).

Jag brukar sällan använda vidvinkel, men funderar på att köpa Canons EF 24-70mm/2.8L då det verkar vara ultimat för just konsertfoto. Tror att sigma har en väldigt bra motsvarighet (eller så var det tamron) som är betydligt billigare än canons glugg. Så jag tror att den sigma ligger i den prisklassen, eller så kan man få tillfällen hitta billiga beg canons 24-70mm/2.8L

Vilket skärpeverktyg använder du?
Jag tycker oskarp mask fungerar bättre än Smart skärpa vilket jag tycker ger mer brus.
Har du provat att lägga på skärpa i kanalen ljushet i LAB-läget? Det ska påverka bruset mindre.
Sen kan du använda händelsepenseln och "måla bort" den pålagda skärpan i de delar av bilden som ändå ligger i oskärpa och bara blev brusigare.
På så sätt får du bara uppskärpningen på sångaren gitarren eller vad det nu kan vara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar