Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag blev medlem här igår jag tycker om att fotografera men jag kan itne så mycket om det. Är det någon som kan försöka förklara hur man kan göra för att få rätt skärpa osv. Vore jätte snällt.

Hur man får rätt skärpa? Vad har du för kamera då? Om kameran har autofokus kan du börja med att sikta in dig på ett föremål och trycka ner avtryckaren till hälften så fokuserar kameran automatiskt på föremålet. Saknar din kamera autofokus-funktion är det förmodligen en gammal systemkamera (utbytbara objektiv). Då får du själv vrida på ringen på objektivet för att få skärpa.

Läs även denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22847

SeptemberNea skrev:
Jag har en digitalkamera. En Panasonic mycket mer än så vet jag inte...
Precis som bjanha säger hänger det lite på vad för kamera du har...en Panasonic digital; jag gissar att den har autofokus och att du inte kan ställa skärpan manuellt. Både bra och dåligt.
Stativ är en lösning för ordentlig skärpa, eftersom du då undviker att kameran skakar vid längre tider. Men stativ är ganska jobbigt att släpa på (själv tycker jag illa om att använda stativ) och du blir ganska låst; det är svårare att ta spontana bilder på människor och så.

Vad är det för typ av bilder du tar? Det är lite lättare att veta då.

Det är nog auto för när jag kållade så såg jag att den ställde in skärpan automatiskt. Jag har inte hållt på med det så länge så jag har inte hunnit inrikta mig på något särskilt ännu. Men jag tar mest på människor.

SeptemberNea skrev:
Det är nog auto för när jag kållade så såg jag att den ställde in skärpan automatiskt. Jag har inte hållt på med det så länge så jag har inte hunnit inrikta mig på något särskilt ännu. Men jag tar mest på människor.
Åkäj. Vad heter kameran, Panasonic nånting? Vilken modell är det?

Kollade in på Cyberphotos hemsida & hittade DMC-FZ1, så vitt jag kan förstå av deras info sa kan du inte välja tid & bländare själv p.g.a. att den enbart har programautomatik samt ett antal motivprogram.

Ang. hur du får skärpa så är det som sagts bara att rikta autofokussymbolen mot det du vill ha skärpa på, trycka ned avtrycket till hälften & komponera bilden. Därefter tar du bilden genom att trycka ned helt...

Med tanke på din fråga så undrar jag om du har problem med att få skarpa bilder? Din kamera har ett stort zoomomfång med ett mycket kraftigt tele vilket gör att du i teleläget kan få problem med att hålla kameran tillräckligt stilla om ljuset inte är så starkt, i dessa lägen så väljer kameran nämligen en längre slutartid vilket gör att du kan få s.k skakningsoskärpa.

Vid dessa tillfällen så får man stödja sig mot något eller helst använda sig av ett stativ. Enligt Steves Digicam så har din kamera en varningssymbol för skakningsoskärpa i form av en röd kamera, när du ser den så får du endera zooma ned till en mindre brännvidd (mindre tele) eller använda stativ alt. blixt om motivet är nära. Ett annat alternativ är att öka kamerans känslighet (Asa-tal/Iso), då kommer kameran att använda en snabbare slutartid. Det sista påverkar dock bildkvaliten då bilden blir brusigare.

Lycka till/Larsa

ANNONS