Hej!
Jag har nyligen köpt en 40D och har bara fotoerfarenhet av S3 IS sedan tidigare. Även jag upplever precis det som skrivits om här i tråden. Bilderna känns lite mjuka och inte lika skarpa som jag är van vid från S3 IS. Jag kan inte säga att bilderna blir direkt oskarpa, men de har inte den knivskärpa jag hade förväntat mig av en systemkamera.
Nu har jag visserligen bara ett billigt kitobjektiv, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, men jag hade ändå förväntat mig att bilderna skulle bli skarpare jämfört med S3 IS. De objektiv som ni andra som upplevt samma sak med 40D använt är ju i en högre klass, så det är förmodligen inte där orsaken finns.
Jag har inte gjort några ordentliga testjämförelser mellan 40D och S3 IS. Jag har funderat en del på om något är fel eller om det är mina höga förväntningar som skapat en illusion av att 40D inte ger så skarpa bilder som jag hade förväntat.
Men nu när jag läst den här tråden tror jag mindre på att det skulle vara något fel. Jag får väl finna mig i att skärpa bilderna i efterhand mer än jag brukar behöva. Visserligen blir det, som redan har nämnts, en del extrajobb med den selektiva skärpning som ofta behövs, men jag tycker i alla fall att jag fått svar på mina funderingar i den här tråden, och att byta kamera redan pga det här känns inte befogat för min del. Men jag har blivit en erfarenhet rikare inför kommande kameraköp.
Jag använder än så länge bildtypen Standard, dvs med skärpeinställning 3. Jag har också tidigare testat lägena Neutral och Naturtrogen med skärpeinställning 0. Jag ville se hur mycket mjukare bilderna blev eftersom jag vill påverka bilderna så lite som möjligt direkt i kameran. Men jag insåg att jag skulle behöva skärpa varje bild då, och bytte tillbaka till Standard.
Jag vill ändå ogärna höja skärpan direkt i kameran. Risken för klippta högdagrar i ljusa, små detaljer borde vara rätt stor. Då använder jag hellre kompromissen Standard och skärper vid behov bilderna själv.
Mvh.
Lasse C