Annons

Skärpa med EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

janne1975

Medlem
Jag uppgraderade mig i helgen från en EOS 350D till en EOS 40D. Mycket nöjd med kameran avseende inställningsmöjligheter, känsla, ergonomi etc... Utmaningen är dock att jag tycker att jag inte får speciellt skarpa bilder. Jag använder ett Tamron 17-50mm 2.8 som huvudobjektiv. Jag fotar i RAW

Byter jag tillbaka till 350 får jag betydligt lättare skarpa bilder...

Är det någon mer som har upplevt samma sak eller har jag kanske bara fått ett måndagsexemplar...

Mvh Janne
 
Läste någonstans att 40D har mycket kraftigare lågpassfilter och kräver en större efterskärpning än tidigare modeller.
(Eller om det var högpassfilter...)

Testa att öka skärpan i antingen kameran eller något bildbehandlingsprogram mer än du gjorde med din 350D.

Om det nu inte är så att ditt objektiv inte är ordentligt kalibrerat med kameran.
Det alternativet finns ju också.
 
Senast ändrad:
Jag har också 40D samt 350D och upplever precis samma sak.

Det gäller alla dessa objektiv:
Canon EF 400 f/5,6
Canon EF 50 f/1.8
Tamron 28-75 f/2.8
Tamron 90 f/2.8
Tokina 12-24 f/4

40D är helt enkelt några snäpp mjukare skärpa i bilderna. 40D verkar dock ha lite bättre brushantering men då man måste skärpa bilderna hårdare för att få samma resultat som 350D så är det risk att bruset faktiskt ökar i den färdiga bilden. För att lösa det måste man använda selektiv skärpning vilket är skapligt tidsödande. Det där kraftigare AA-filtret som tydligen ska motverka moire har helt klart tråkiga bieffekter.

Den snabbare autofokusen, bättre dynamiska omfånget, ergonomin tillsammans med tungt tele etc gör dock att 40D kändes som en uppgradering i mitt sätt att fotografera.

/J
 
Jag minns inte var det var, så jag kan inte skicka med någon länk, men jag har läst att Canon avsiktligt lägger skärpningsnivåns normalläge allt "mjukare" ju mer avancerad kameran anses vara.
 
Kanppast

Det stämmer knappast. Jämför jag 40D med 1DmkII så skärper mkII:an bilderna grymt mycket mer. 40D är grymt svår att lägga bra skärpa på. Att skärpa upp ett objekt bra utan att skärpa selektivt med lagermasker eller historiepensel är dömt att misslyckas då det övriga bruset i jämna partier sticker iväg skyhögt vid skärpning av hela bilden. Detta gäller framför allt vid cropade bilder och bilder där grundskärpan bara kanske är nästan spot on. (dvs de flesta bilder). Min 20D klarar sig mycket bättre än 40D i jämförelse. Där tycker jag nästan den är bättre än mkII då denna tenderar att överdriva konturskärpan så att t.ex. objekt mot jämnfärgade bakgrunder (som himlar) ser nästan inklistrade ut pga för hör konturskärpa. Snackade med Brutus om detta och han hade liknande problem vid produktionen av örnboken där de var tvungna att softa konturerna efter uppskärpning. (Han använde olika 1D-modeller från 1dMKII till de nyare 1D-modellerna)
 
Senast ändrad:
Vilken.

Vilken av dem? Vad är det du vill se exempel på? Ska man kunna göra en jämförelse får man antingen ta två identiska bilder vid samma tillfälle eller jämföra ett stort antal bilder tagna med de olika kamerorna. Inget av detta kan jag ju visa dig här på forumet. Bilden nedan visar i alla fall vad jag menar med hör konturskärpa.
 

Bilagor

  • 1d_kontur.jpg
    1d_kontur.jpg
    46.2 KB · Visningar: 879
Brus

Och här ser du brus som uppkommit pga av hög skärpning. Hur som hel´st så är 40D en mkt bra kamera-snabb, bra AF mm. Lär man sig att hantera uppskärpningen blir resultatet bra trots nackdelarna med det starkare AA-filtret.
En nackdel som jag hittat, men som inte nämnts kan du se i pannan på bläsanden. Det händer ofta att det i konturövergångar blir någon form av moiré eller sicksackmönster. Det händer i vissa ljussituationer med skarpa övergångar. Problemet fixas med att selektivt ludda till dessa konturer på samma sätt som man får ludda till de skarpa övergångarna som du ser i bilden ovan (tagna med 1DmkII)
 

Bilagor

  • 40d_brus.jpg
    40d_brus.jpg
    41.2 KB · Visningar: 873
Raw

Bägge bilderna är raw exporterad direkt till PS och sparad i näst högsta kvalitet. Bägge bilderna är 100% crop.
 
Hej!

Jag har nyligen köpt en 40D och har bara fotoerfarenhet av S3 IS sedan tidigare. Även jag upplever precis det som skrivits om här i tråden. Bilderna känns lite mjuka och inte lika skarpa som jag är van vid från S3 IS. Jag kan inte säga att bilderna blir direkt oskarpa, men de har inte den knivskärpa jag hade förväntat mig av en systemkamera.

Nu har jag visserligen bara ett billigt kitobjektiv, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, men jag hade ändå förväntat mig att bilderna skulle bli skarpare jämfört med S3 IS. De objektiv som ni andra som upplevt samma sak med 40D använt är ju i en högre klass, så det är förmodligen inte där orsaken finns.

Jag har inte gjort några ordentliga testjämförelser mellan 40D och S3 IS. Jag har funderat en del på om något är fel eller om det är mina höga förväntningar som skapat en illusion av att 40D inte ger så skarpa bilder som jag hade förväntat.
Men nu när jag läst den här tråden tror jag mindre på att det skulle vara något fel. Jag får väl finna mig i att skärpa bilderna i efterhand mer än jag brukar behöva. Visserligen blir det, som redan har nämnts, en del extrajobb med den selektiva skärpning som ofta behövs, men jag tycker i alla fall att jag fått svar på mina funderingar i den här tråden, och att byta kamera redan pga det här känns inte befogat för min del. Men jag har blivit en erfarenhet rikare inför kommande kameraköp.

Jag använder än så länge bildtypen Standard, dvs med skärpeinställning 3. Jag har också tidigare testat lägena Neutral och Naturtrogen med skärpeinställning 0. Jag ville se hur mycket mjukare bilderna blev eftersom jag vill påverka bilderna så lite som möjligt direkt i kameran. Men jag insåg att jag skulle behöva skärpa varje bild då, och bytte tillbaka till Standard.
Jag vill ändå ogärna höja skärpan direkt i kameran. Risken för klippta högdagrar i ljusa, små detaljer borde vara rätt stor. Då använder jag hellre kompromissen Standard och skärper vid behov bilderna själv.

Mvh.
Lasse C
 
Hur skärper man bilder (fotar i RAW) från 40D bäst?

Har läst någon som tyckte att DPP (om man konverterar RAW-fil till jpg med hög skärpeinställning) gav en ful skärpa. Stämmer det?

Är det bättre att konvertera till jpg med en låg nivå på skärpeinställning och sedan skärpa jpg´n i PS?
 
Du ska inte konvertera till jpg förrän bilden är färdig, med rätt skärpa och allt annat. Jpg är en komprimeringsmetod som innebär att en massa information kastas bort.
 
ErlandH skrev:
Du ska inte konvertera till jpg förrän bilden är färdig, med rätt skärpa och allt annat. Jpg är en komprimeringsmetod som innebär att en massa information kastas bort.

Förstår inte riktigt vad du menar?

Vilket program använder du till konverteringen? I vilket program lägger du skärpan?
 
Du konverterar dina raw-filer till ett annat icke-förstörande format, t ex tiff. Sen kan du redigera bilden i vilket program du vill, t ex Photoshop. När du är nöjd och klar kan du konvertera till jpg.
 
Jag gör så

Jag lägger alltid lätt skärpning i DPP (+ övriga inställningar inställningar ibland brusreducering fast detta tycker jag är lättare i PS med plug-in) sedan överför jag bilden till PS utan att spara den (transfer to PS) I PS gör jag sedan beskärningar, finiställningar och bestämmer hur stor jag vill ha bilden. Bilden skärps sedan olika beroende till vad den ska användas. Jag sparar aldrig direkt i DPP utan först i PS efter att bilden är färdig för det den ska användas till. När allt är färdigt sparas bilden till jpg eller tiff.
 
Re: Jag gör så

Tonyeagle skrev:
Jag lägger alltid lätt skärpning i DPP (+ övriga inställningar inställningar ibland brusreducering fast detta tycker jag är lättare i PS med plug-in) sedan överför jag bilden till PS utan att spara den (transfer to PS) I PS gör jag sedan beskärningar, finiställningar och bestämmer hur stor jag vill ha bilden. Bilden skärps sedan olika beroende till vad den ska användas. Jag sparar aldrig direkt i DPP utan först i PS efter att bilden är färdig för det den ska användas till. När allt är färdigt sparas bilden till jpg eller tiff.

Åh, tack för detta tips om transfer-funktionen i DPP. Den hade jag helt missat! Det verkar som att PS då förbereder en TIFF-bild fast i RAM-minnet. Det blir alltså samma flöde som Erland skrivit om fast lite smidigare. Så här kommer jag också göra i fortsättningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.