Annons

Skärpa i Proshow Gold

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag håller på med ett bildspel som jag ska göra som slutprojekt och det är mitt första bildspel jag gör. Jag har valt att göra bildspelet i ProShow Gold. Men när jag lägger in bilderna tappar de mycket i skärpa. Är det någon inställning jag har råkat göra eller inte gjort som kan få bilderna att bli lika skarpa som de är innan de läggs in i programmet?
Tack på förhand.
/Johanna

Om du inte ska panorera eller zooma i bilderna så blir det allra bäst om du i ditt bildbehandlingsprogram ändrar upplösningen till samma som du ska visa bildspelet i. Sen skärper du bilden och därefter lägger du in den i ditt bildspelsprogram.

Hej alla!
Jag håller på med ett bildspel som jag ska göra som slutprojekt och det är mitt första bildspel jag gör. Jag har valt att göra bildspelet i ProShow Gold. Men när jag lägger in bilderna tappar de mycket i skärpa. Är det någon inställning jag har råkat göra eller inte gjort som kan få bilderna att bli lika skarpa som de är innan de läggs in i programmet?
Tack på förhand.
/Johanna

En av nackdelarna med ProShow-programmen är den upplevda skärpeförlusten. Den lär vara en effekt av flera faktorer: rendering, komprimering, zoomning, panorering, övergångar. Tyvärr går det inte att skärpa bort bristen på detaljrikedom då överskärpning bidrar till flickeringeffekter.

Så länge det färdiga bildspelet beskådas på TV eller duk på flera meters avstånd brukar skärpeförlusten inte vara störande.

Gör du ett bildspel för DVD påverkar hårdvaran dvs din dator kvaliteten i och med version 3.0 av ProShow.

Hej Stina!
Jag arbetar med raw-filerna i photoshop CS3 och skärper mina bilder 100 procent i oskarp mask. Jag sparar bilden i högsta upplösningen för att behålla bildkvalitén.Sen lägger jag in dem i bildbehandlingsprogrammet. Var någonstans tappar jag skärpan?
/Johanna

Hej Tore!
Oj, är det verkligen så att det inte går att göra något åt det? När jag tittar på bilderna i programmet ser de jättebra ut tills jag startar själva bildspelet. Då tror jag att jag fått på mig ett par immiga glasögon. jag har sett andra visa upp bildpsel på duk och inte märkt något så det kanske blir bättre på duk sen när jag visar upp bildspelet. Tack för din hjälp och ditt svar. :)
/Johanna

gör bilderna i "rätt" (beror på vad du ska ha bildspelet till) storlek i Photoshop först, sen innan du spar bilderna så skärper du dom minst två gånger med filtret "Sharpen" (eller "Sharpen More" en gång) så dom ser väldigt överskärpt ut, sen är det bara att plocka in dom i Proshow, resultatet blir jättebra till bildspel som ska visas på tv eller projektor.

Min uppfattning är att det går att skärpa bilderna ganska bra i programmet, åtminstone så att man inte upplever dem som oskarpa.'

Jag var själv ganska missnöjd med skärpan innan jag hittade inställningsmöjligheten i programmet.

Jepp. Dubbelklicka på en bild. Välj Layers - fliken Editing, så hittar Du ett skjutreglage som justerar skärpa. Ta inte i så bilder spricker...

Förhandsgranska i aktuell storlek.

Hej Johan!
Tack så mycket. Du har räddat projektet. Nu blir bilderna lika skarpa som de var innan jag la in dem i programmet. Det är nästan svårt att låta bli att lägga på lite extra skärpa ;)
/Johanna

Min uppfattning är att det går att skärpa bilderna ganska bra i programmet, åtminstone så att man inte upplever dem som oskarpa.'

Jag var själv ganska missnöjd med skärpan innan jag hittade inställningsmöjligheten i programmet.

Det ger betydligt sämre resultat att skärpa i programmet än att göra det i Photoshop. Skärps bilderna i ProShow ger det flickeringeffekter dvs dallrande, instabila rörelser vid zoomning och panorering. Prova att göra en version utan respektive med kraftig skärpning och effekten blir tydlig vid uppspelning.

Bildkvaliteten och då främst bildernas detaljrikedom blir aldrig lika bra i ProShow som vid visning direkt på skärmen. Videoklipp blir också betydligt sämre när de används i ProShow.

Det ger betydligt sämre resultat att skärpa i programmet än att göra det i Photoshop. Skärps bilderna i ProShow ger det flickeringeffekter dvs dallrande, instabila rörelser vid zoomning och panorering. Prova att göra en version utan respektive med kraftig skärpning och effekten blir tydlig vid uppspelning.

Bildkvaliteten och då främst bildernas detaljrikedom blir aldrig lika bra i ProShow som vid visning direkt på skärmen. Videoklipp blir också betydligt sämre när de används i ProShow.

Ja, Du har rätt, det blir bättre att göra det utanför Proshow, vilket också några av de andra skribenterna beskriver. Men det går.

Har Du några tips på andra program, som kan samma saker, fast med bättre bildkvalitet? Gärna för mac... Länk till något exempel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar