Annons

Skärpa i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Tänkte höra angående skärpe-verktyget/skärpa i Camera Raw. Är det någon som brukar göra sin grundskärpa där? Fungerar det bra?

Ofta när man öppnar en Raw-bild så lägger programmet automatiskt på lite skärpa, kan det räcka att köra med dessa väden man får då eller bör man slopa grundskärpan helt, köra med noll-värde?

Lite tveksam till hur jag ska göra nämligen.
 
Beror väl på vad ens syfte är, altså om man ska jobba vidare med bilden. Om du inte tänker ööpna den i riktiga PS kan man ju skärpa där men annaras så gör du det när du jobbat klart med den i PS. Skärper är ju det sista man gör.
 
Grundskärpning får aldrig "slå över" så att du får ringningar runt skarpa kanter, men skärp så mycket du vågar utan att detta händer så är ditt efterarbete mycket lättare.

Skillnaden mot skärpning senare är att CR (eller LR) varianten på skärpning arbetar i en linjär färgrymd till skillnad från PS. Detta gör det möjligt att skärpa "rätt" för hela bilden. Skärper man en gammakorrigerad bild (aRGB, sRGB eller Prophoto t.ex) så kommer man aldrig få skärpeeffekten lika mellan alla toner i bilden. För mycket vid en kontrast, för lite vid en annan. Det är lättare att "dra" fram detaljer i CR/LR utan att överskärpa.

Jag skärper olika beroende på vilket objektiv som använts till bilden.
 
Det är en gammal missuppfattning att skärpa endast sker som det sista du gör.

Skärpa är mycket riktigt det sista du gör i Bildbehandling. Eftersom slutskärpningen är kopplat till mediet (webb, ustkrift, tryck etc)

Men att milt skärpa i första steget efter det att bilden konverteras från Camera RAW är klokt. Det kompenserar för den tapp i skärpa som sker i uppfångandet/rawprocessen.

Alltså, jag säger inte detta för att låta gammal och vis. Jag varnar bara för rådet att endast skärpa i slutsteget. Jag har sett många, helt utan anledning, gå in och helt dra ner skärpereglaget i Camera RAW till 0 (det står på 25 vill jag minnas).
 
Jag har sett många, helt utan anledning, gå in och helt dra ner skärpereglaget i Camera RAW till 0 (det står på 25 vill jag minnas).
Åja, helt utan anledning lär det väl inte vara. Ett skäl jag kan tänka mig är att undvika att förstärka ett redan manifest brus på högre iso-tal.
 
Men att milt skärpa i första steget efter det att bilden konverteras från Camera RAW är klokt. Det kompenserar för den tapp i skärpa som sker i uppfångandet/rawprocessen.

Jag har sett många, helt utan anledning, gå in och helt dra ner skärpereglaget i Camera RAW till 0 (det står på 25 vill jag minnas).

Men ungefär vilka värden bör man ligga på för en grundskärpa/få mild skärpa i Camera Raw? Räcker det med att köra på de inställningar/värden som skärpereglagen står på från början när man öppnar Raw-bilden?
 
Jo, jag invänder ju inte mot att man gör det. Det finns massvis med skäl.

Men det är ingen bra anledning att dra skärpa ner till 0 för att man fått berättat för sig att skärpa bara ska göras sist. Särskilt inte om man gör det i osäkerhet. Och det leder inte till att man rent generellt får bättre bilder.
 
Men ungefär vilka värden bör man ligga på för en grundskärpa/få mild skärpa i Camera Raw? Räcker det med att köra på de inställningar/värden som skärpereglagen står på från början när man öppnar Raw-bilden?

Det beror samtidigt på vilken kamera du har. 40D tex som är rätt mjuk, brukar jag ligga så högt som 1.0 i radie och 60 procent.

Men normalt är nog långt lägre ned, kanske 30 %.
 
Eftersom jag är lite svag för att försöka samla på mig och skriva ner råd och inställningar från olika håll (utan att alltid tillämpa råden eller att mina bilder nödvändigtvis blivit bättre) har jag under rubriken
Grundskärpning Camera RAW,
följande visdomsord(?) från olika håll:
... många små detaljer: 50%, radie 0,5–0,8, skärpa runt 50–70, maskning 5–25 (Stefan)
.... Inte större radie än 0.8 och aldrig mer än 100–150 % (för att motverka kamerans oskärpa).
Riktvärden (Camera RAW):
Hög bildfrekvens (mycket detaljer, landskap): 70 / 0.6 / 70 / 30
Låg bildfrekvens (få detaljer, porträtt): 50 / 1.5 / 20 / 75

Som jag har förstått det (och andra skrivit) så ska det här vara en första åtgärd för att motverka oskärpan från kameran. Därefter ev. skärpning av vissa partier som behöver extra skärpa eller för att skydda partier med brus för onödig skärpning. Slutskärpning blir sista steg; anpassning till olika media, storlek på bilden osv.

Har andra andra sanningar eller synpunkter så komplettera gärna eller rätta mig om jag har missuppfattat något. Bra att ha samlat olika författares goda råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.