ANNONS
Annons

Skärpa funkar varken i PSE eller Picasa 3. Snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Jag är ganska ny på fotografering och började redigera mina bilder i Picasa för några månader sedan. Men så en dag så hände det inget när jag ville lägga till skärpa på mina foton. Jag provade att ominstallera Picasa, men det hjälpte inte. Det blir bara ett timglas i några sekunder, och sedan frågar datorn om jag vill tillämpa skärpan, fast inget händer med själva bilden. Då köpte jag Photoshop Elements 3, men där funkar inte skärpan heller. Alla andra funktioner verkar fungera bra.

Vad kan detta bero på? Jag börjar känna mig frustrerad när prylarna inte funkar. Har Windows XP.

Någon som känner igen problemet? Kan det ha att göra med att jag uppdaterade Norton Antivirus vid den tidpunkten? Går det in och stör såna här saker?

Mycket tacksam för hjälp!

Jag är ganska ny på fotografering och började redigera mina bilder i Picasa för några månader sedan. Men så en dag så hände det inget när jag ville lägga till skärpa på mina foton. Jag provade att ominstallera Picasa, men det hjälpte inte. Det blir bara ett timglas i några sekunder, och sedan frågar datorn om jag vill tillämpa skärpan, fast inget händer med själva bilden. Då köpte jag Photoshop Elements 3, men där funkar inte skärpan heller. Alla andra funktioner verkar fungera bra.

Vad kan detta bero på? Jag börjar känna mig frustrerad när prylarna inte funkar. Har Windows XP.

Någon som känner igen problemet? Kan det ha att göra med att jag uppdaterade Norton Antivirus vid den tidpunkten? Går det in och stör såna här saker?

Mycket tacksam för hjälp!

Skärpan appliceras säkert men den syns väl dåligt för att antingen är det för lite skärpning eller så har du inte zoomat in tillräckligt för att kunna se resultatet.

Operativsystem, antivirus, andra program har inte alls med detta att göra.

Fast det är nånting som har hänt, för jag lade skärpa på hundratals bilder tidigare i våras, och såg tydligt resultatet plus att det gick på ett kick. Nu tänker datorn i ca 2 sekunder, och sen ser jag ingen skillnad när den påstår sig vara klar.

Säkert att du inte tittar på en förminskning av bilden? Skärpningen syns ofta inte förrän du ser bilden i 100%.

Vilken upplösning har du på bilden när du skärper? 72 eller 300 ppi? Vid 300 ppi jobbar datorn längre samt att resultatet i praktiken knappt syns, då man ofta har ett bildvisningsläge runt 25-50% vid högre upplösningar. Vid utskrift så syns dock resultatet av ens skärpning.

Det är väl det enda jag har att tipsa om....

/Oscar

Tack för svaren! Jag läser in bilderna direkt från kameran, och vet inte direkt vilken upplösning de har, men det är hursomhelst samma som jag hade när det fungerade en gång i tiden.

Spelar ingen roll

Tack för svaren! Jag läser in bilderna direkt från kameran, och vet inte direkt vilken upplösning de har, men det är hursomhelst samma som jag hade när det fungerade en gång i tiden.

Vilken upplösning du har taggat bilden med spelar absolut ingen roll - bilden visas exakt likadant på din skärm ändå. Det som spelar roll för att du lätt ska se resultatet är hur mycket förminskad du ser bilden när du skärper den. Har du t.ex högsta upplösningen inställd i din kamera så kan du kolla den i 50% eller 100% i ditt bildprogram och bör då se skillnad. Själv brukar jag använda 50% när jag gör grundskärpning för tryck eller utskrift och 100% förstås då man skärper för visning på datorskärm. Sedan måste du förstås lära dig hur du ställer in skärpningen med mängd, radie osv för det ska man göra olika beroende till vad bilden ska användas. Finns en massa här på PS om detta.
Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar