ANNONS
Annons

Skärmval

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Tänkte införskaffa en ny dator.
Finns det något som talar mot en 19" TFT skärm?
Jämfört med en vanlig 19" CRT alltså...om man givetvis bortser från priset.

Skärmen som ingår i paketet finns här.

Kanske dumt att ställa en fråga i stället fär att svara, kanske en dum fråga t o m men varför lägger många så stor vikt vid skärmen?

Befinner mig själv just i datainvesteringar fast lägger inte mycket vikt vid skärmen. Är det dumt?
/Lotta

Skärmen är väl det viktigaste av allt? Om man inte har en gammal 486'a eller nåt...
Jag tycker att en bra mus och skärm gör hela skillnaden, och ska man hålla på med bilder eller grafik ska man hålla sig borta från LCD (TFT bl.a.). Går helt enkelt inte att färgkalibrera.

MVH Oskar (glad 21" Trinitonägare)

lotelo skrev:
Kanske dumt att ställa en fråga i stället fär att svara, kanske en dum fråga t o m men varför lägger många så stor vikt vid skärmen?

Befinner mig själv just i datainvesteringar fast lägger inte mycket vikt vid skärmen. Är det dumt?
/Lotta

Ja det var synnerligen en dum fråga om jag skall vara ärlig ;-)
Håller man på med bilder på datorn är skärmen oerhört viktig givetvis!
Jämför med högtalare till en stereoanläggning... Rätt dumt att köpa ruttna högtalare till en i övrigt bra musikanläggning.

mvh
Christer (också en glad 21" Trinitronägare!)

Ok. Jag har liksom sett det som att det är viktigare vad som finns i burken, där kan jag vara petnoga.

Har aldrig haft någon TFT-skärm hittills men hört det där om svårkalibrerat. Just nu står jag och väger mellan några olika paket fast ditåt det lutar så finns bara TFT-skärm att välja på. En platt LCD-skärm widescreen. Datorn är förmodligen rätt för mig men alltså menar ni att jag ska lägga mer vikt vid skärmen och bojkotta TFT?

Klart jag vill kunna arbeta med bilder på datorn och se dem bra på skärmen, det är därför jag ställer dumma frågor;)

Kom gärna med tips och förslag. Inköpet handlar om min första Mac och visst vill jag ha en bra skärm också.
/Lotta

Är det en Apple Studio Display du pratar om så misstänker jag att det hamnar i ett annat läge.

Jo det är en Apple TFT-skärm Widescreen som beskrivs som "en fascinerande 17-tums platt LCD-skärm". Som jag skrev så har jag inte alls satt mig in i skärmar, det i burken förstår jag däremot.

Skulle en sån gå att kalibrera och kanske t o m kunna kallas bra?
/Lotta

Leta efter tester. Jag har ingen personlig erfarenhet av det övre segmentet LCD-skärmar men tycker mig ha förstått dels att Apples skärmar hör dit och dels att det segmentet börjar bli något att räkna med även för bildbearbetning idag.

Kolla om Cap & Design har testat den. Deras tester går att lita på och de tittar på sånt som är väsentligt för oss fotografer. Datortidningar bryr sig sällan om våra speciella krav.

Hittar inga tester på just den. Vad ska jag titta efter? Tycker ju att det låter bra fast som sagt är jag inte ett dugg insatt. Blir det den datorn har jag ju inget alternativ förstås men jag är jättetacksam för alla synpunkter.

Detta är vad som anges om den: Den nya platta digitala bildskärmen med 17-tums bildyta ger lika stor visningsyta som en 19-tums CRT-skärm och dubbelt så hög ljusstyrka, skärpa och kontrast.

Bildskärm
-Inbyggd TFT-skärm med 17-tums (widescreen) , aktiv matris och flytande kristaller
-Miljoner färger vid upplösningen 1440 x 900 bildpunkter.
-Visningsvinkel (normalt): 120° horisontellt, 90° vertikalt
-Ljusstyrka (normalt): 200 candela per kvadratmeter
-Kontrast (normalt): 300:1

Vad jag känner till så brukar det avrådas att använda platta skärmar om man arbetar med bilder. Färger, kontrast etc försakas till förmån för litet utrymme. Det är ingen bra deal. Kanske har det idag blivit bättre. Men har man inte absolut behov av en platt skärm (tex om det är trångt på skrivbordet) så är det bättre att köpa en "riktig" skärm. 19-tum rekommenderar jag framför en med 17 tum. Prismässsigt skiljer det inte mycket idag mellan storlekarna.

Mvh
Jonas

så är det bättre att köpa en "riktig" skärm. 19-tum rekommenderar jag framför en med 17 tum. Prismässsigt skiljer det inte mycket idag mellan storlekarna.[/B]

Vilkra egenskaper ska en "riktig" skärm ha i beskrivningarna?

Priserna skiljer sig ganska rejält om det rör sig om Mac med inbyggd monitor (såvitt jag sett.)
/Lotta

mac

Satt själv i val och kval mellan en emac eller imac med platt skärm, ekonomin höll inte och köpte emac med crt-skärm. Alla som jag pratade med sa att en crt skärm återger färgerna mkt bättre även om tft idag kanske är så gott som ifatt. Jag är nöjd med min crt-skärm men läste för ett tag sen ett test mellan dessa två i just bildbearbetning och där rekommenderade de tft skärmen. Maworld skriver ngt typ (orkar inte citera.) att man kan jobba fin fint med bilderna på tft om man inte måste ha hundraprocentig kontroll på färgerna men att en crt klarar de mindre bildstorlekarna som 800x600 bättre. Jag tycker om min skärm men visst en tft är skarpare men den är ochså mer beronde av omgivande ljus som kan störa , ger reflexer som kan vara nog så jobbigt. Vet inte om detta kan hjälpa dig Lotta
i vilket fall som helst njut av den nya macen
mvh lenell

Tack.
Jag fick just upplysning om att Apples TFT-skärm som jag tänkt mig är gjord just för bild och video:) Den rekommenderades t o m framför CRT-skärmen.
/Lotta

Ja det är ungefär vad jag hört och sen har jag dålig koll på vilken mac du skulle köpa, men handlar det om som jag hade det emac/imac. Köp en imac det är en del av den framtida datorhistorien, hur snygg som helst och gedigen. Är du en rackare på mac? tänkte eftersom jag själv är ganska kass, om man hade nån fråga om man kunde maila dig
lenell

Haha, rackare på Mac? Nä, inte jag. Har ju aldrig haft någon men stött på dem i jobbet ibland. Men jag SKA bli;)

Det är imac det blir.
/Lotta

ok lycka till med underverket, se till att du får osx 10.2 alltså den senaste versionen. Jag fick köpa till det men det tror jag inte man behöver nu
lenell

Jag sitter på en jätte Apple Display 22" wide ;)
Den är MYCKET bra! Priserna är ju tyvärr inte lika lysande.

Har du inte köpt ännu skulle jag rekommendera dig en vanlig G4 framför iMacen. iMac är ok men begränsad i utbyggnadsmöjligheter. Du har kanske kvar mitt nummer sen vi tänkte fota i julas Lotta? Har du det får du gärna ringa om du undrar nåt.

Skärmen jag har är dock ersatt av följande:
http://www.apple.com/se/displays/acd23/

/Henke

A M

Vad jag har förstått och hört/läst så är inte LCD-skärmarna i klass med Crt-skärmarna om det är bildhantering du ska hålla på med.
Investerade i en mitsubishi diamondtron920 19" och är helnöjd.
Men har man ont om utrymme så är det ju en annan sak.

Jan

Tackar för alla råd. Jag har vimsat länge nu och hade faktiskt bestämt mig. Tvekade några minuter vid Apells inlägg men jag har i alla fall bestämt mig. Snälla få mig inte mer vimsig nu...;)

Lenell, ska nog se till att få med det. I beskrivningen anges bara osx...
/Lotta

ANNONS