ANNONS
Annons

Skärmval

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu måste jag få protestera...

Jag utvärderar med jämna mellanrum olika skärmar i tjänsten, såväl CRT som LCD. (jag arbetar med bildkvalitet hos röntgenbilder). Och idag skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en CRT-skärm av någon annan orsak än möjligen priset (oftast billigare per tum fortfarande).

Om man köper sig en ny PC idag så chansen att den har DVI-utgång. Då är valet helt givet- man köper en platt skärm om man har råd. De platta skämarna är "naturligt digitala" och DVI-gränssnittet adresserar varje pixel digitalt vilket ger en mycket stabil bildkvalitet.

Vidare har man mycket mindre problem med geometriska störningar hos en LCD-skärm. En pixel ligger alltid där den ska ligga.

Platta skärmar har en längre livslängd idag. Även de bästa CRT-monitorerna (i mitt tycke t ex Sony F-520) tappar relativt snabbt i ljusstyrka.

De som är allra petigast med fäger är grafikerna, med rätta. Eizo har tagit fram en monitor med mycket exakt färgkalibrering, Eizo L685EX som är en extremt bra skärm med väldigt avancerade kalibreringsmöjligheter. Men smakar det så kostar det. En sådan kostar i samma storleksordning som PC:n...

Om jag skall rekommendera en skärm i en mer realistisk prisklass så skulle jag ge Dig rådet att titta på en Dell 1702FP. Den är inte lika vass som Eizo:s men MYCKET prisvärd (drygt 7000 :).

Har hört att det där med DVI-ingång inte ska spela någon större roll för att det inte blir någon skillnad jämfört med analogt...finns det någon sanning i det ?

Jag har aldrig upplevt att bilden blir bättre. Fördelen (teoretiskt) med att överföra en digital signal till skärmen är att kabeln blir mindre känslig för störningar.

Däremot finns det andra stora fördelar, bl a att skärmen och datorn kan kommunicera med varandra så att datorn "vet" vilken upplösning och uppdateringsfrekvens som skärmen stöder. Man slipper de problem man kan drabbas av med en analog skärm om PC:n lägger ut en felaktig signal; svävningar, flimmer eller t o m svart skärm om utfrekvensen från grafikkortet är högre än skärmen klarar.

Bilden är ju digital i datorn. Med en analog skärm konverteras den till en analog signal på VGA-utgången. Om man har en platt skärm med VGA-ingång måste denna signal konverteras tillbaka till en digital signal i skärmen eftersom en LCD "är digital".

Med DVI slipper man alltså en D/A-omvandling i datorn och en A/D-omvandling i skärmen.

anders_eriksson skrev:
Nu måste jag få protestera...

Jag utvärderar med jämna mellanrum olika skärmar i tjänsten, såväl CRT som LCD. (jag arbetar med bildkvalitet hos röntgenbilder). Och idag skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en CRT-skärm av någon annan orsak än möjligen priset (oftast billigare per tum fortfarande).
..........Klipp......klipp.............
Om jag skall rekommendera en skärm i en mer realistisk prisklass så skulle jag ge Dig rådet att titta på en Dell 1702FP. Den är inte lika vass som Eizo:s men MYCKET prisvärd (drygt 7000 :).

Du säger mycket gott om LCD-skämar, men inget om färgerna. Hur är det med dem? Är de bra på Dell 1702FP som du rekommenderar?

jhk skrev:
Du säger mycket gott om LCD-skämar, men inget om färgerna. Hur är det med dem? Är de bra på Dell 1702FP som du rekommenderar?

Då jag själv har en Dell 1702FP på jobbet och en bra CRT hemma (Dell UltraScan P991) känner jag mig kallad att göra en jämförelse.

Först och främst vill jag säga att 1702:an är bland de bästa platta skärmar jag har arbetat med, bra kontrast och stor betraktningsvinkel (det är alltså inte så känsligt hur man sitter framför skärmen). Om man bara vill betrakta bilder är 1702:an mycket bra.

Men för bildbehandling ligger den långt efter P991:an. Man skulle kunna jämföra det med skillnaden mellan en projicerad diabild och ett färgkort, mindre stuns i både vithet och svärta. Det är alltså svårt att göra en korrekt bedömning av ljusheten i bilden.

Till sist lite tips när det gäller köp av CRT-skärm. Idag är många CRT-skärmar som säljs rena lågprisalternativ, dessa är inte heller särskilt bra för bildbehandling. Gå därför gärna upp ett par steg i pris för att få en bra CRT, det blir fortfarande bättre och billigare än att köpa en bra platt skärm. Tänk också på att man kan riktigt bra CRT-skärmar begagnade, min P991:a kom jag över när min arbetsplats "bytte upp sig" till 1702:eek:r (jag jobbar inte med bildbehandling). Hos http://www.it-auktion.se brukar den ofta förekomma, med ett uppskattat marknadspris på 1500 kr (jag har ingen aning om vad de brukar gå för i slutänden).

/Daniel

Sitter själv med en Sony 21" trinitron G520 som jag är nöjd med, men har ett problem.

Har den här i Australien, där jag köpte den begagnad för ett bra pris, och jag vill ta med den hem till Sverige snart. Jag har dock hört att det kan vara problem med bildröret om jag tar med den hem, för det ska vara anpassat efter den södra hemosfären på den här skärmen. Vad innebär det, och kan jag inte använda den i sverige då? Har det något med polerna och magnetism att göra?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra med frakten heller...väger ju en del, och vet inte riktigt hur jag ska få hem den? Kanske bättre att sälja och köpa en annan skärm i sverige? Problemet där, är att jag inte har råd med en lika bra skörm i sverige eftersom jag fick den här så billigt. Är lite villrådig...

Noir skrev:
Jag har dock hört att det kan vara problem med bildröret om jag tar med den hem, för det ska vara anpassat efter den södra hemosfären på den här skärmen. Vad innebär det, och kan jag inte använda den i sverige då? Har det något med polerna och magnetism att göra?

För länge sedan fick jag mig förklarat att magnetfälten kring polerna påverkar CRT-skärmar, vilket skulle ta sig uttryck i form av att bilden "lutar". Då var detta ett praktiskt problem eftersom man oftast inte kunde justera lutningen själv, idag finns möjligheten att justera lutningen på de flesta skärmar. Det borde alltså gå att justera din skärm om du lyckas få hit den.

Om denna beskrivning är helt korrekt kan jag egentligen inte säga, men det var så jag fick det berättat för mig då.

/Daniel

Ok, ska ta hem den iaf, den är så bra så det är värt att chansa! Tror att det kan vara som du säger.

Någon annan som vet mera?

Jodå, så är det. På min Sony-TV kan man justera bildlutningen i menyn för att komma tillrätta med detta. Om du inte kan göra det i den normala menyn så kan en serviceverkstad fixa det åt dig.

Det troligaste är dock att du inte kommer att märka någon lutning.

Larsa

Jag har bara några småsaker att påpeka angående dethär ämnet, jag har en TFT Sony SDM-X72 hemma och använder olika CRT:n av Sony i jobbet.

Angående DVI eller analog signal; jag har testat med ett antal TFT -skärmar, och skillnaden är väldigt tydligt. DVI ger klar och stabil bild medan analog ger spökskuggor och sämre färger. Vill man få det mesta ur sin TFT ska man använda DVI. Observera dock att alla skärmkort med DVI inte klarar av en modern TFT:s upplösning, vissa Matroxkort har väldigt dålig upplösning på DVI -delen åtminstone.

Min TFT fungerar bra, ytan på skärmen är matt så det blir inga reflektioner överhuvudtaget, i motsats till vad som skrevs i ett tidigare inlägg. Dessutom är den väldigt skarp och alltid distortionsfri. Den har inga spökbilder eller "eftersläp", att spela actionspel eller titta på film med den går alldeles utmärkt.

Nackdelar då? Den har våldsamt starkt ljus. Den verkar vara byggd för att användas i utrymmen med mycket och bra belysning, använder man den i skum belysning blir ögonen väldigt trötta. Den är svår att ställa om till lägre ljusstyrka. Försöker man ställa ner ljusstyrkan blir färgerna fel, närmast rött som blir flouriserande, "Ambulansröd".

Jämför jag min Sony CRT -skärmar jag har på jobbet och min SDM-X72 som jag har hemma verkar CRT:na väldigt grådaskiga och oskarpa, TFT:n har mycket livligare färger.

Innan ni bestämmer er för CRT eller TFT, kom ihåg att TESTA dem först. Vissa personer anser att TFT är det bästa som hänt sen skivat bröd, andra tål inte att använda dem.

Kenneth: testa om du kan sänka volttalet som driver monitorn. Det brukar nästan alltid finnas alternativ för detta.

Angående skärmköp över lag: Köp inte billiga 19- eller 21"-skärmar. De är oftast värdelösa och blir lätt suddiga i kanterna. Du kan få en 19"-skärm för 2000-spänn idag - knappast prisvärt. Lägger du dock ut 5kkr så får du en hyfsad. Bra 21" ligger fortfarande högt i pris, runt 9kkr.

Men som sagt, det är ju bara att testa.. funkar det för dig så är det bra att tuta och köra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar