Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärmupplösning går ej att ändra... (windows xp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
sitter här och har börjat om från början med en färsk hårddisk och har precis installerat om XP.
nu klagar datorn på att skärmupplösningen är för liten, och det är den verkligen. suddigt som attan och man får skrolla som en galning i alla fönster.
men...
när jag går på egenskaper för bildskärm och som vanligt ska ändra upplösning och grejer under inställningar, så går det inte att ändra nånting!
den är låst på 640x480 och mellanfärgkvalitet (16 bitar).
har försökt med hjälpen som finns i xp, men allt det den säger att man kan göra är omöjligt då knapparna är grå.
testade att gå in på avancerat och ändra under "visa alla lägen" under fliken bildskärmskort.
men det skulle jag inte gjort. då slutade skärmen fungera och jag fick börja om från början igen.

så.
är det någon som kan på ett mäkta enkelt sätt förklara hur 17 jag får en vettig skärmupplösning, så jag kan använda datorn och fortsätta installera program å grejs.
jag har en bärbar dell inspiron 510m.
att försöka få tag på dell support en söndag är lönlöst.

Låter som att du saknar drivrutinen för ditt grafikkort. Datorn har ingen uppfattning om grafik förutom den lägsta varianten av VGA: 640*480 och 16 färger.

Har du kvar nån sorts installataions-CD eller liknande så har du säkert drivrutinerna där. Annars kan du leta på t.ex. www.dell.se, brukar oftast ligga under nån meny typ "support", "downloads" eller liknande

Det låter som att ditt grafikkort inte har rätt drivrutin.

Om du har en cd till ditt grafikkort som borde följt med då du köpte datorn så kör den cdn så borde det ordna sig.

Har du ingen cd måste du ta reda på vad för grafikkort du har och surfa in på tillverkarens hemsida och leta upp drivisen där.

Mvh
Håkan

aha!
ska kolla upp det.
knasigt att det inte tycks finnas med på någon av skivorna man fick med till datorn.
ska se nu om jag lyckas med det här...
var ser man var man har för grafikkort?

tack!

ok.
jag provar ladda ner.
letade men hittade inget grafikkort i enhetshanteraren.

apropå det här med mac, så sitter jag på en G5 quad just nu.
jag har suttit med en mac bärbar oxå och har använt dessa i ett par veckor och jag hatar dom båda två.
quaden är snabb som 17 förstås, men jag håller på att reta gallfeber på min karl för att jag måste fråga macfrågor minst tre gånger i kvarten och jag sitter fortfarande och irriterar mig över saker som inte funkar som jag är van vid.
satt mycket med mac på os9 tiden och trivdes, men nu är jag helt bortkollrad.

Christel,

Håll uuuuut!!! Har själv suttit i mac-världen i drygt tio år och kan bara säga att när du väl vant dej så spöar osx det mesta!
Det är en inlärningströskel i och med att det är så fundamentalt olika mot os9, men det är det värt i längden!

kommer inte kunna hålla ut.
sitter och jobbar med datorer hela dagarna och har inte tid att sitta i flera månader för att vänja mig, samt läsa över all info jag behöver och skaffa nya program för mac.
jag är fast i pc-världen nu. bara att inse och acceptera.

en annan konstig fråga.
det finns två skivor som följde med datorn där det står att det finns mjukvara till datorn, men när jag sätter in dom i datorn så finns där bara en html-sida som enda grej på skivan.
på skivan står det att det finns ISP-software.
är det nåt jag behöver?
och ifall att, hur 17 installerar jag det då?

okej. det här går inge bra.
jag kan inte installera drivisen för det är något som saknas.
det står:
this self-extracting zip file is part of a multidisk zip file. please insert the last disk of the set.
eh?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar