Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibreringsprylar

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter A F skrev:
Det verkar som om man kan köpa nedanstående för 1695 kr... är det samma som Spyder 2 Pro studio?

Colorvision Kalibrering Spyder 2 Suite
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?582103

The ColorVision PrintFIX Suite includes:

• PrintFIX Patch Reader
• PrintFIX Printer Calibration software
• All new Spyder2 Colorimeter
• All new Spyder2PRO pro-level monitors calibration software (site license)
• FREE nik ColorEfex Pro 2.0 Standard Edition software
• FREE PANTONE® colorist software
• FREE ColorVision® DoctorPRO software

/Peter
Beror på, det får du kolla närmare på. Om du kollar på colorvisions hemsida finns det PrintFIX Pro som kostar mer än det dubbla, men då får du en colorimeter för utskrifterna också.

Spyder 2 Suite ska klara skrivare, men det verkar inte vara med en egen läsare.

Senast ändrad:
Peter A F skrev:
OK, så om man skall ha korrekt målade väggar i rummet så borde man använda NCS2500 - NCS3000?!

Men vilken belysning?
- Lysrör med dagsljus-ljus (fullspektrum lysrör hette de förr)?
- Halogen?
- Glödljus?

[/url]

Det är mycket viktigt att du har dagsljuslysrör. Ditt färgseende adapteras mot den färgtemperatur som din belysning i rummet har. Om du då tittar på en skärm som har 5000K i en belysning som har 3200K, då kommer du uppleva skärmen som blå. Om du däremot ser den i en temperatur på 5000K så ser skärmen grå ut. De lysrör du ska använda heter 950. Detta finns också med i den ISO-standard som jag nämnt tidigare.

Stefan

Slog precis till på en Eye-One Display 2 från ApppleStore! 2695kr med fri frakt, verkar vara ett riktigt bra pris :)

stefohl skrev:
Det är mycket viktigt att du har dagsljuslysrör. Ditt färgseende adapteras mot den färgtemperatur som din belysning i rummet har. Om du då tittar på en skärm som har 5000K i en belysning som har 3200K, då kommer du uppleva skärmen som blå. Om du däremot ser den i en temperatur på 5000K så ser skärmen grå ut. De lysrör du ska använda heter 950. Detta finns också med i den ISO-standard som jag nämnt tidigare.

Stefan
Det är väl typiskt jag som hatar lysrör... men det är bra info från dig Stefan. Det är värt att tänka på ifall man har möjlighet att fixa till ett arbetsrum med de förutsättningarna.

Innan dess du har fixat till din arbetsplats talar vi inte samma språk, dvs förutsättningarna att se en bild så korrekt och bra som möjligt.
Samtidigt är viktigt oavsett vilken profileringsutrustning som används att skärmen är tillräckligt bra.
Det finns faktiskt "tillräckligt " bra skärmar som uppfyller de flesta kriterierna och dessa behöver inte kosta skjortan. Det gäller bara att testa ut och presentera vilka dessa är.
Men för dagen vad det gäller kalibrering/profilering av bildskärm så är EyeOne 2 bättre val än Spyder.
Mikael
som har tre olika spyder i byrålådan och ingen är lika tillförlitlig som EyeOne 2

Senast ändrad:
Men hallå! Saknar vi inte en sak här? Vad ska man ha bilderna till?
Stefan och Mikael berättar vad som "krävs" för ett väldigt speciellt syfte. För mig som ska visa mina bilder på FS har det föga betydelse eftersom jag inte har kontroll på hur min bild visas runt om i webbvärlden.

Jag vill påstå att man klarar sig långt med ett enkelt referenskort som man inkluderar i bild i de fall man vill skriva ut med hyfsad färgkontroll.

Men levererar man bilder som ett levebröd vill man säkert snabba upp processen och vara säker på att färgerna blir rätt direkt. Då håller jag med om att dessa "expertmåsten" är befogade.

Tomasz skrev:
Men hallå! Saknar vi inte en sak här? Vad ska man ha bilderna till?
Stefan och Mikael berättar vad som "krävs" för ett väldigt speciellt syfte. För mig som ska visa mina bilder på FS har det föga betydelse eftersom jag inte har kontroll på hur min bild visas runt om i webbvärlden.

Jag vill påstå att man klarar sig långt med ett enkelt referenskort som man inkluderar i bild i de fall man vill skriva ut med hyfsad färgkontroll.

Men levererar man bilder som ett levebröd vill man säkert snabba upp processen och vara säker på att färgerna blir rätt direkt. Då håller jag med om att dessa "expertmåsten" är befogade.
Jag håller inte med dig. Inspirerad bl.a av denna tråd så slog jag nu till och köpte den Eye One som jag länge funderat på att inhandla. Anldeningen till att jag inte gjort slag i saken tidigare var att jag tyckte min skärm stämde ganska bra med utskrifterna, Visserligen hade jag lärt mig att om jag drog upp högdagrarna så att de blev utfrätta på skärmen så fanns det fortfarande detaljer i utskriften och utskrifterna blev mörkare än på skärmen. Försökt kalibrera bort detta manuellt många gånger utan att lyckas och Adobe gamma var inte till någon större hjälp. Efter kalibrering med Eye One ser jag nu vad som kommer på papperet.
Jag håller på med ett större utskriftsjobb till ett fotoalbum som jag skall ge bort. Hade gjort ett 50 tal 10x15 och ett 10 tal A4 utskrifter i mitten av veckan då jag köpte min Eye One och kalibrerade min Desktop och min laptop.
Plötsligt går det inte bara att ladda över bilder till laptopen, man kan t.o.m med redigera bilder på den. Förut blev det helt åt helvete om jag försökte och det var lögn att kalibrera denna fantastiska IBM T41 manuellt.
Bilderna till albumet som jag håller på med blev också klart bättre. En tydlig före och efter effekt.
Nu har jag lärt mig att redigera bilder på en manuellt kalibrerad skärm är som att köra gammal svajig amerikanare på kurvig väg. Man vet aldrig var det slutar.

Jag tar mest bilder på barnen och lite natur ifall det blir någon tid över... använder en Canon 300D och tar i RAW.

Det var kul i början att kunna justera bilderna men upptäckte snart att min dyrt inköpta skärm inte gav mig en rättvisande bild som motsvarade de bilder som kom tillbaka från fotolabbet. Jag känner att med en skärmkalibrator kan man veta att det som man ser på skärmen kommer att motsvara papperskopiorna på ett betydligt mer exakt sätt. Det gör det mycket roligare att arbeta med bilderna eftersom jag vet att det jag ändrar blir en förbättring och inte förvrängning.

Jag hade nästan helt och hållet bestämt mig för en Spyder2 men kommer att köpa Eye-One efter tagit del i argumenten... återkommer med besked när jag fått hem och testat den!

Mina förväntningar är stora men även om det inte blir riktigt lika bra som jag tänkt mig så vet jag att förutsättningarn är bästa möjliga.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar