Advertisement

Annons

Skärmkalibreringsprylar

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Nu har jag surfat runt och läst en massa tester på såna här prylar.
Det får bli en "GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II" då den tycks få bra omdömen överallt.

Tror att du blir nöjd...

Surfade också runt, bland testsidorna, och beställde en från Dustin. Det jag gillar är att gränssnittet tillåter dig att komma igång utan en "doktorseksamen".

Skönt att få samma upplevelse på alla skärmar...
 
Är det någon som vet om man behöver kalibrera en laptop? Datorn borde ju redan veta hur den ska hantera färgerna i en sådan.
 
Manjill skrev:
Är det någon som vet om man behöver kalibrera en laptop? Datorn borde ju redan veta hur den ska hantera färgerna i en sådan.

Om det ändå vore så väl. Nej, även en laptop behöver kalibreras med jämna mellanrum. Sedan har ju de flesta skärmarna på bärbara datorer så dälig prestanda att det knappast är värt att kalibrera dem.

Stefan
 
stefohl skrev:
Sedan har ju de flesta skärmarna på bärbara datorer så dälig prestanda att det knappast är värt att kalibrera dem.
Fast det är ju alltid trevligt att helt plöltsligt få relevant visning för de bilder som håller sig inom vad skärmen klarar av... Och att plötsligt få samma färgtemperatur för hela gråskalan är inte dumt.

Nackdelen med att kalibrera med Adobe Gamma är [...]
Den viktigaste delen i manuell kalibrering är att ställa in gammat för de tre kanalerna. Det handlar bara om att bedöma ljushet - och för att klara det behöver man väl inte kunna se färger över huvud taget?
 
Jag använder en laptop samt en extern skärm samtidigt hemma. Min laptop är lite "high end" och har en kanonbra skärm med upplösning 1680X1050. För det mesta jobbar jag med bilderna på den stora skärmen, men jag tar bara med laptopen när jag åker iväg och vill att bilderna ska se likadana ut då. Jag vill få skärmarna att vara så lika som möjligt men det är svårt utan stöd. Dom ska ju inte bara vara lika utan också kalibrerade.

Har beställt mojängen och räknar med att få den på onsdag, ska bli spånnande att prova den.
Det står i reklamen att det ska gå att kalibrera skrivare med den också, vore ju kanon om man kunde fixa sådana profiler själv också.
 
kaw skrev:
Fast det är ju alltid trevligt att helt plöltsligt få relevant visning för de bilder som håller sig inom vad skärmen klarar av... Och att plötsligt få samma färgtemperatur för hela gråskalan är inte dumt.

Helt rätt, men problemet är att skärmens omfång är så litet. Sedan är detta med att få samma gråbalans inte så trivialt som det kan verka. Du kan lätt kolla detta genom att göra en gråskala från svart till vitt. Har du en bra skärm ska den gå från svart till vitt utan att variera i färg. Den ska inte heller klumpa ihop toner i något parti. Ofta svårt att få till en bärbar dator så.

Stefan
 
stefohl skrev:
Sedan är detta med att få samma gråbalans inte så trivialt som det kan verka.
Jag har låtit Eye-One sköta det. Tycker det ser bra ut. Blå kanalen justeras ganska kraftigt.

Jag har även kalibrerat en separat LCD-skärm (17"). Dess färgrymd var ok, nära sRGB, men den hade liknande egenskaper för blå kanalen - om än inte lika illa. Är detta något gemensamt för alla mindre exklusiva LCD-skärmar?

Den ska inte heller klumpa ihop toner i något parti. Ofta svårt att få till en bärbar dator så.
Intressant. Jag har svårt att avgöra det på min skärm. Syns det tydligt? Blir nyfiken på hur en skärmprofil ser ut som orsakar detta.
 
stefohl skrev:
Nackdelen med att kalibrera med Adobe Gamma är dels att miljön runt skärmen bör vara riktigt bra. Det innebär en neutral färg på väggen bakom skärmen och en belysning som har en färgtemperatur som ligger i närheten av den som du ska ha på skärmen.

Dessutom bör ditt färgseende vara på topp. Ditt färgseende försämras om du är trött, har rökt eller tagit ett par glas vin. Så kalibrera skärmen i samband med att du tar en hälso-retreat.

Jag föredrar därför att ha en skärmkalibrator, så slipper jag tänka på hur jag levt den senaste veckan.

Stefan

Det beror ju helt på vilka krav man har...
Jag menar vilka amatörer har mer krav igentligen ?

Jag kan då inte se någon skillnad på bilder i utskrift än vad dom ser ut på min skärm som är kalibrerad så gott det nu går med Adobe Gamma och 6500 kelvin.

Det är väl samma sak som att jemföra tex, ett Zeiss och ett Nikkor objektiv, det är bara dom extrema nördarna som ser skillnad :)
 
kaw skrev:
Jag har låtit Eye-One sköta det. Tycker det ser bra ut. Blå kanalen justeras ganska kraftigt.

Det är ofta detta som skapar problem, att en eller annan kanal måste justeras kraftigt. Eftersom videokorten idag arbetar med 8 bitar/kanal, innebär det att om du lägger på en profil med en häftig justering kommer du tappa såpass många valörsteg att det inte ser så mjukt och jämnt ut som man önskar sig.

Stefan
 
Zoso skrev:
Det beror ju helt på vilka krav man har...
Jag menar vilka amatörer har mer krav igentligen ?

Alla dessa som klagar över att deras utskrifter inte ser likadana ut som skärmen.

Du är nöjd, då har du antagligen lyckats få till en bra profil. Men det är många som klagar och undrar om det är fel på skärmen eller på utskriften.

Stefan
 
Nu har jag allt missat nåt viktigt verkar det som!

Jag är en glad amatör som blivit rätt biten av fotografering.

Jag har sitter inte med värstinggrejerna och har kanske inte proffsambitioner men möjligen något högre än den vanliga amatören.

Skärmkalibrering är något jag totalt lagt åt sidan. Har inte ägnat en tanke på det utan kör på som vanligt med min lilla burk.

Det jag leker runt med är följande:
P4 3GHz, 1GB RAM, Nvidia GeForce FX5200.
Skärmen är kanske inte heller så mycket för världen, en LG Flatron L1730B.
Min ögonsten är däremot skrivaren: Canon BJ i9950

Jag har märkt att vissa bilder inte riktigt motsvarar färgerna på skärmen när jag skrivit ut dem men är det verkligen värt för mig att tänka på en skärmkalibrerare och isf i vilken prisklass?

Mvh
Petri
 
Re: Nu har jag allt missat nåt viktigt verkar det som!

ThePOM skrev:
Jag har märkt att vissa bilder inte riktigt motsvarar färgerna på skärmen när jag skrivit ut dem men är det verkligen värt för mig att tänka på en skärmkalibrerare och isf i vilken prisklass?

Jag tycker ju att efter skrivaren och skärmen är skärmkalibratorn den viktigaste delen i det digitala mörkrummet. Fördelen med en sådan är ju också att den kan följa med under flera år. Även om du byter skärm kan du ha samma kalibrator.

Den EyeOne som flera har nämnt tycker jag är bra, den ligger på ca 2500 kr.

Stefan
 
Re: Re: Nu har jag allt missat nåt viktigt verkar det som!

stefohl skrev:
Jag tycker ju att efter skrivaren och skärmen är skärmkalibratorn den viktigaste delen i det digitala mörkrummet.


Gäller detta bara om man verkligen jobbar med att ändra färger och är ute efter speciella effekter i sin bildbearbetning och vill ha "kontrollen" över att utskrifterna exakt motsvarar bilden på skärmen eller också sådana som jag som kanske nöjer sig med att låta datorn och skrivaren sköta färgnivåerna.

Kanske inte hjälper mig så mycket heller iom att jag är färgblind eller vad tror ni?

Mvh
Petri
 
Re: Re: Re: Nu har jag allt missat nåt viktigt verkar det som!

ThePOM skrev:
Gäller detta bara om man verkligen jobbar med att ändra färger

Så fort som du bearbetar bilden i datorn är du ju beroende av att du kan se hur bilden kommer att se ut.

Stefan
 
stefohl skrev:
Eftersom videokorten idag arbetar med 8 bitar/kanal, [...]
Jovisst, det är bara att titta på kurvan (ligger som en tabell i profilen och laddas till grafikkortet av speciell programvara) och se vilka nivåer som grupperas.

Justeringen på min blå kanal (som alltså är kraftig) är dock som värst inte flackare än att man på fyra steg fram kommer tre steg upp (dvs. aldrig fler än två nivåer som grupperas - och som tätast på var fjärde nivå). Dessutom tycker jag det borde vara betydligt mer kritiskt ifall det är gröna kanalen som justeras, eller kanske snarare tvärt om - att det känns rimligt att jag inte kan urskilja så små grupperingar som dessa i blå kanalen.

För övrigt är tabellen i profilen som Eye-One sparat, med 16 bitars upplösning, så programvaran som skriver över den till grafikkortet lär väl anpassa datat beroende på grafikkortets kapacitet...
 
tips från en som prövat

Köp EyeOne!

Inte spyderprodukterna. Har visat sig ha diverse problem. Själv gick jag igenom 3 olika (bra service dock) innan jag hittade en som gav ok resultat. Har även bekanta som haft samma problem.

Skaffade till slut EyeOne Display (version I) som funkar helt perfekt! Bättre programvara också. Det hela slutade med att mina bekanta gjorde detsamma och det funkar alltid!

Mitt tips: Köp EyeOne!

/Mathias
 
Hej,

Nu har jag fått och kört eye-one mojängen. Det var inte svårt att använda den.
Men vad ljust allting blev, jag körde 6500K gamma 2.2 som rekommenderat. Hade inte väntat mig att det skulle se ut så här.
Jag har två skärmar kopplade till datorn och har kört kalibreringen en gång för varje, båda blev ljusare än jag väntat mig.
 
Har du kört "avancerat" och kollat så att din luminans och allt ligger rätt?

På min CRT (LaCie) så tyckte jag också att ljusheten blev hög (ca 62% tror jag) men ack vad bra det stämmer... Svärtan fanns kvar och färgerna blev kanon.

Ska pröva på min nya 20" platta idag.. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.