Annons

Skärmkalibreringsprylar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det är nog bra som det är nu, annorlunda mot förut bara. Bilderna är snyggare att titta på och stämmer ganska överens med skrivaren då jag använder rätt papper och dess profil.
Måste kolla upp hur bilder från labbet blir i förhållande till skärmen, hade liksom lärt mig se det innan.
 
Re: tips från en som prövat

matissen skrev:
Köp EyeOne!

Inte spyderprodukterna. Har visat sig ha diverse problem. Själv gick jag igenom 3 olika (bra service dock) innan jag hittade en som gav ok resultat. Har även bekanta som haft samma problem.

Skaffade till slut EyeOne Display (version I) som funkar helt perfekt! Bättre programvara också. Det hela slutade med att mina bekanta gjorde detsamma och det funkar alltid!

Mitt tips: Köp EyeOne!

/Mathias


OK...

Jag har tänkt att köpa Spyder2 men EyeOne verkar enligt Mathias betydligt bättre... finns det någon annan med andra åsikter?

Var kan man köpa EyeOne? Billigaste jag kunde hitta var på AppleStore för 2695 kr.

/Peter
 
Jag som startade tråden kan ju återkoppla nu.
Jag köpte som sagt Eye-one 2 och gick igenom en process av osäkerhet och omkalibraringar mm innan det landade.
Nu har jag en kalibrerad skärm och intrycket jag får på skärmen stämmer med det jag får tillbaka från Crimson samt med det som kommer ut ur min skrivare.
Helt nöjd och glad att jag gjorde det. Inser nu att det behövs en kalibrator för att få till en bra kalibrering, Adobe gamma etc räcker inte ända fram. Går aldrig tillbaka till en okalibrerad skärm igen.
Mycket av mina initiala problem berodde på att jag försökte kalibrera en gammal CRT skärm. Den var helt enkelt slut och nådde inte upp till luminansnivå etc för att kunna kalibreras OK.
Har fått goda resultat både på min nya Samsung LCD skärm och på laptopens inbyggda.
Kan inte jämföra denna med andra produkter men vet att denna funkar bra.
Jag köpte min av Dustin.
 
Re: Re: tips från en som prövat

Peter A F skrev:
OK...

Jag har tänkt att köpa Spyder2 men EyeOne verkar enligt Mathias betydligt bättre... finns det någon annan med andra åsikter?

Var kan man köpa EyeOne? Billigaste jag kunde hitta var på AppleStore för 2695 kr.

/Peter

Det är rätt stor skillnad mellan Spyder och Spyder 2. Men jag håller fortfarande EyeOne som en bättre kalibrator.

Stefan
 
Tapeter och belysning då ...

Om jag har möjlighet att bestämma färgen på tapeterna, vad ska jag välja?

Samma sak gäller ju belysningen, vilken färgtemperatur är bildskärmarna anpassade för?

Fråga han som funderar på en 18% grå fondvägg / Jan-Olof
 
Det skrivs ofta att adobe gamma är ett mycket inexakt verktyg att kalibrera skärmen med och att en typ sådan här spindel eller annan hårdvarupryl som mäter direkt på skärmen ska vara mycket bättre.

De senaste gångerna jag använt adobe gamma för att kallibrera har jag använt en sådan här målbild istället (se länken nedan) och funnit det mycket lättare än att kika på de små gamma-kluttarna adobe gamma ger (jag kör dock med CRT fortfarande). Någon som testat dessa och kan jämföra resultat med vad man får med hårdvarukalibrerare?

http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/gamma_space/index.htm

(btw: det är gamma 2.2 man ska sikta på om man vill följa de fakto standard på Nätet, eller hur?)
 
Peter A F skrev:
Läsvärt test!
I detta testet framstår absolut Eye One som det bästa alternativet om man jämför mellan den och Spyder 2...

/Peter
Inte för att någon av dem är dåliga. Med tanke på att Spyder 2 ändå får betyget, 90+ of outstanding och rekommenderas väldigt om lågdagrarna är viktiga så...

Sen går det trots allt att få tag i en Spyder 2 Pro Studio för rätt bra pris. Jag betalade väl bara 1800:- för min Spyder 2 Pro Studio.
 
Det verkar som om man kan köpa nedanstående för 1695 kr... är det samma som Spyder 2 Pro studio?

Colorvision Kalibrering Spyder 2 Suite
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?582103

The ColorVision PrintFIX Suite includes:

• PrintFIX Patch Reader
• PrintFIX Printer Calibration software
• All new Spyder2 Colorimeter
• All new Spyder2PRO pro-level monitors calibration software (site license)
• FREE nik ColorEfex Pro 2.0 Standard Edition software
• FREE PANTONE® colorist software
• FREE ColorVision® DoctorPRO software


Det verkar som ett bra köp men... jag undrar fortfarnade om jag borde lägga 1000 kr mer för GretagMacBeth Eye-One Display 2?

http://store.apple.com/Apple/WebObj...Aac0s3osTQOK2XnMyuMG/1.0.19.1.0.8.25.7.11.2.3


/Peter
 
Damocles skrev:

Sen går det trots allt att få tag i en Spyder 2 Pro Studio för rätt bra pris. Jag betalade väl bara 1800:- för min Spyder 2 Pro Studio.

Hej

Var hittar man den för det priset?

Lite sugen!

MVH

Omar Brännström
 
Re: Tapeter och belysning då ...

JOLidman skrev:
Om jag har möjlighet att bestämma färgen på tapeterna, vad ska jag välja?

Samma sak gäller ju belysningen, vilken färgtemperatur är bildskärmarna anpassade för?

Fråga han som funderar på en 18% grå fondvägg / Jan-Olof

En 18% grå vägg är alldeles för mörk. Vad du ska ha enligt den ISO-standard som finns är 70-75% grå färg. Om du går in till färgbutiken heter den färgen NCS 2500 eller NCS 3000.

Stefan
 
Re: Re: Tapeter och belysning då ...

stefohl skrev:
En 18% grå vägg är alldeles för mörk. Vad du ska ha enligt den ISO-standard som finns är 70-75% grå färg. Om du går in till färgbutiken heter den färgen NCS 2500 eller NCS 3000.

Stefan


Men NCS2500 och NCS3000 är ganska mörkt det med... jag har NCS1500 i kök och hall och det är en ganska trevlig lite silvergrå nyans.

/Peter
 
Re: Re: Re: Tapeter och belysning då ...

Peter A F skrev:
Men NCS2500 och NCS3000 är ganska mörkt det med... jag har NCS1500 i kök och hall och det är en ganska trevlig lite silvergrå nyans.

/Peter

Jo, dessa färger är tydligt grå. Men det är vad ISO-standarden för skärmbetraktning anger.

Stefan
 
OK, så om man skall ha korrekt målade väggar i rummet så borde man använda NCS2500 - NCS3000?!

Men vilken belysning?
- Lysrör med dagsljus-ljus (fullspektrum lysrör hette de förr)?
- Halogen?
- Glödljus?

Någon som vet?

stefohl skrev:
Printfix lyckades jag aldrig få några bra skrivarprofiler från.

Stefam
Men är det i övrigt samma som Spyder2 Pro?


Det finns en parallell tråd om Spyder2 och Eye-One

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=664317#post664317
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.