Annons

Skärmkalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hur funkar egentligen det här med skärmkalibrering?

Det borde ju finnas "rätt tal" att ställa in sin skärm på vad gäller Färger, kontrast och ljushet.?

Jag menar, en skärmkalibrerare kan ju inte förändra skärmens tekniska förutsättningar?

Well, i vilket fall som helst så måste mina bilder bli helt rätt färger på och jag har inte råd med nån kalibrerar-grej, vilka är de rätta talen för R, G och B? och vilken kontrast/ljushet ska skärmen vara inställd på?

Har tillverkaren de siffrorna kanske?
 
Det finns inga generella "rätta" inställningar. Om det vore så, vad vore nyttan med att det ens går att ändra inställningarna?

Ingen skärm är exakt lik den andra, även om det rör sig om exakt samma modell. Det är ju bl.a. därför skärmarna över huvud taget har inställningsmöjligheter.

De "korrekta" inställningarna beror också naturligtvis på signalkällan, dvs grafikkortet som skärmen är kopplad till. Byter du grafikkort måste du kalibrera om skärmen.

Dessutom beror de "korrekta" inställningarna på andra externa faktorer också, tex belysningen i rummet där skärmen står, som i sin tur till viss del beror på färgen på väggarna osv. Jag har tex flera olika profiler som jag använder beroende på belysningen - en för dagsljus och en för när det är mörkt ute.

Så om du vill ha en rätt kalibrerad skärm måste du helt enkelt använda en skärmkalibrerare.
 
Jag lånade en Eye One kalibreringsapparat från jobbet bara på kul. Jag är ju bara en glad amatör och har inte satt mig in alls i det här med färgkalibrering osv. Men med det jag vet nu efter att ha sett resultatet så skulle jag inte tveka att köpa en privat om jag inte haft en tillgänglig gratis. Jag är nöjd. ;) Har aldrig varit 100% nöjd med min 23" HP-skärm färgmässigt men efter kalibrering så inser man vad man missat. Min skärm (i kombination med mitt grafikkort osv) har varit helt OMÖJLIG att få något så när rättvisa färger tidigare. Apples kalibreringsverktyg där man ska ställa in den manuellt efter ett antal testbilder gjorde nog problemet ännu värre.

Ville bara dela med mig av erfarenheterna från en helt okunnig person inom färghantering och kalibrering. Vet bara att jag är helt nöjd nu. ;)

/F
 
Vad är det egentligen man kalibrerar men en sån där kalibreringsapparat? skärmen, grafikkortet eller i mjukvaran?

jag har en skärm som jag inte har manualen till, från början blev den aldrig vitt vilken färg-temperatur man än valde, antingen för gul eller också turkos, men det gick att sjustera rgb-värden(Gain och CutOff) så att svart blev svart och vitt blev vitt.


Nån som vet var man kan få tag i en manual till en EIZO FlexScan F57, är det en bra skärm? skulle gärna vilja ha en platt men jag tycker den duger.

//david
 
För er som vill kalibrera, men inte har lust att punga ut med tusenlappar på (visserligen bra) hårdvara. Det finns ett program som heter Calibrize som är otroligt mycket bättre än adobe gamma (bättre vad det gäller att enkelt se vilka inställningar som stämmer). Letade som bara den efter ett sådant program och hittade till slut detta. Har i allafall gjort att alla mina foton från Crimson kommer levererade som de ser ut på skärmen. Finns en gratis demo att ladda ner:

http://colorjinn.com/en/products/calibrize/calibrize.html

Mvh

David
 
David G skrev:
Vad är det egentligen man kalibrerar men en sån där kalibreringsapparat? skärmen, grafikkortet eller i mjukvaran?
...
Man kalibrerar både skärmen och grafikkortet.

Jag har bara erfarenhet av ColorVision Spyder2, så det som följer kanske inte stämmer till 100% för andra skärmkalibratorer.

Skärmen kalibrerar man på så sätt att man ställer in dess grundinställningar när det gäller ljushet och kontrast överlag, samt ljushet och kontrast på de enskilda färgkanalerna (Röd, Grön och Blå). Allt för att dels få skärmen att visa ett så stort dynamiskt omfång som möjligt samt att få den att visa varje färg lika intensivt. En skärmkalibrator gör detta arbete enkelt genom att mäta alla dessa egenskaper. Man skruvar lite på skärmen, mäter, skruvar lite till osv, tills de värden som skärmkalibratorn mäter upp ligger inom de tolererade felmarginalerna.

När det gäller grafikkortet så skruvar man naturligtvis inte på hårdvaran, man tar fram en skärmprofil som talar om för grafikkortet hur det ska justera signalerna det skickar till skärmen för att färgerna ska visas på ett korrekt sätt. Denna profil beror naturligtvis på de inställningar man har gjort på skärmen och tas fram automatiskt av skärmkalibratorn efter att man har justerat skärminställningarna färdigt.

Denna utmärkta artikelserie besvarar många frågor:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.